MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.7.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Mengembangkan
isi karangan - aktiviti kempen membaca di peringkat sekolah
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengenal pasti perkataan penting dalam isi utama dan menghuraikan
maksud isi tersebut.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar melalui sumbang saran berikan isi-isi bagi
isu utama karangan.
2.Pelajar kenal pasti perkataan penting dalam isi utama yang disediakan guru. 3.Pelajar menghuraikan isi. 4.Guru semak individu. 5.Contoh yang baik dan lemah dbincangkan dari sudut ketepatan huraian. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih lambat/lemah menhuraikan isi. Pelajar
kekrangan kosa kata berkaitan. Walau bagaimanapun, pelajar diperlihatkan cara
menghuraikan pernyataan dari aspek wacana – perulangan perkataan penting, dan
makna.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.7.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Tatabahasa
- Memisahkan ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat memisahkan ayat beasarkan contoh yang dberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Jawab soalan pemahaman. 3.Pelajar kenal pasti ayat yang ada kata hubung. 4.Pelajar tulis ayat di papan tulis. 5.Guru tunjukkan cara memisahkan ayat majmuk. 6.Pelajar buat latihan. |
REFLEKSI
|
5 orang beri alasan tidak bawa buku. 2 orang beri tahu
bosan. 20 orang tidak cakap apa-apa tetapi sangat-sangat keberatan belajar.
Yang mau beajar yang 2 orang yang kata bosan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Pemahaman
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pemahaman dan memvariasikan ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Peajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan bertulis. (Apakah faedah yang yang boleh diperoleh pelajar dalam menyerta koko.?) 3.Pelajar nyatakan jawapan. Jawapan pelakar dibincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati lebih mudah mengesan isi rumusan
melalui soalan berbentuk pemahaman dan pelajar juga dapat melihat variasi
ayat. Kelas 5K10, lapan pelajar suka belajar sementara semua pelajar lelaki
kecuali Thadeus tidak belajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pemahaman
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pemahaman dan memvariasikan ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Peajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan bertulis. (Apakah faedah yang yang boleh diperoleh pelajar dalam menyerta koko.?) 3.Pelajar nyatakan jawapan. Jawapan pelakar dibincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati lebih mudah mengesan isi rumusan
melalui soalan berbentuk pemahaman dan pelajar juga dapat melihat variasi
ayat. Guru berjaya mengerak pelajar membina ayat yang pelbagai variasi bagi
menyampaikan maksud yang sama.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.7.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
KOMSAS –
Watak dan Perwatakan Faridah
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengenal pasti perwatakan watak utama dan menyatakan bukti untuk
menyokong pernyataan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar dalam kumpulan kenal pasti perwatakan
Faridah.
2.Pelajar nyatakan jawapan. 3.Pelajar kenal pasti peristiwa yang berlaku bersama Faridah/dilalui Faridah untuk menyokong pandangan. 4.Pelajar bentang jawapan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya buat latihan ini tanpa banyak masalah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
Membincangkan
perwatakan Faridah, watak utama novel KdP.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan sifat-sifat Faridah dan menyokong pendapat yang dinyatakan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar ditanya tentang sifat-sifat Faridah.
2.Pelajar nyatakan jawapan dan sebab-sebabnya. 3.Guru bantu. 4.Pelajar isi tempat kosong. |
REFLEKSI
|
Pelajar
yang sama menunjukkan sedikit usaha. Pelajar yang sama tidak ambil kisah
langsung.
|
No comments:
Post a Comment