MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.7.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Bina
ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat menggunakan perkataan/rasa yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca soalan.
2.Pelajar bina ayat. 3.Ayat pelajar dibincangkan dari aspek ketepatan, tatabahasa dan kosa kata. 4.Langkah 2 dan 3 diulangkan. |
REFLEKSI
|
Sesetegah pelajar hanya membina ayat yang gramatis
sahaja tetapi masih kurang mampu memikikirkan aspek ketepatan aspek kosa kata
untuk memperejelaskan maksud frasa yang disediakan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.7.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Bina
ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat menggunakan perkataan/rasa yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca soalan.
2.Pelajar bina ayat. 3.Ayat pelajar dibincangkan dari aspek ketepatan, tatabahasa dan kosa kata. 4.Langkah 2 dan 3 diulangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar mampu memberikan contoh ayat dalam lisan sahaja
tetapi kurang yakin apabila menulis. Akhirnya, guru minta mereka melengkapkan
ayat denga perkataan tertentu.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Membina
ayat topik dan mengembangkan ayat topik.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat memina ayat topik yang jelas, pendek, padat,gramatis dan relevan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar merujuk isu utama karangan sebelum ini.
2.Pelajar nyatakan isi-isi utama bagi isu utama. 3.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang dipilih. 4.Pelajar tulis ayat topik di papan hitam. 5.Perbincangan tentang ayat topik dari aspek ketepatan, tatabahasa dan penggunaan penanda wacana perenggan. 6.Pelajar mengembangkan isi. 7.Isi dibaca oleh pelajar yang dipilih untuk membentangkan hasil kerjanya. 8.Perbincangan dari aspek wacana sebuah perenggan isi. |
REFLEKSI
|
Guru cuba juga teknik di atas untuk pelaar kelas ini.
Mereka mahu dan berminat mendengar tetapi memang tidak mampu membina ayat.
Akhirnya guru minta pelajar melengkapkan ayat sahaja. Pelajar suka belajar
dan menyampuk.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Membina
ayat topik dan mengembangkan ayat topik.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat memina ayat topik yang jelas, pendek, padat,gramatis dan relevan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar merujuk isu utama karangan sebelum ini.
2.Pelajar nyatakan isi-isi utama bagi isu utama. 3.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang dipilih. 4.Pelajar tulis ayat topik di papan hitam. 5.Perbincangan tentang ayat topik dari aspek ketepatan, tatabahasa dan penggunaan penanda wacana perenggan. 6.Pelajar mengembangkan isi. 7.Isi dibaca oleh pelajar yang dipilih untuk membentangkan hasil kerjanya. 8.Perbincangan dari aspek wacana sebuah perenggan isi. |
REFLEKSI
|
P&P Berjaya mendedahkan teknik 4w1h untuk mengembangan
isi. Pelajar dapat sedikit sebanyak menulis ayat yang bertautan dan
beruntutan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.7.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Guru
pergi hospital pakar di Hospiital Umum di Kuching untuk rawatan pakar.
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
Rujuk
Surat Cuti Sakit.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Guru
pergi hospital pakar di Hospiital Umum di Kuching untuk rawatan pakar.
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
Rujuk
Surat Cuti Sakit.
|
No comments:
Post a Comment