MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
29.6.
2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20 -11.30 pagi
5K5
- 10.20 - 1130
|
TAJUK
PDP
|
Latihan
Tatabahasa
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat mengenal subjek dan predikat ayat, ayat aktif, dan pasif dan menyusun
semula ayat aktif kepada ayat pasif.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
membina ayat menggunakan kata kerja aktif transitif yang diberi guru.
2.Guru
membaiki ayat pelajar jika perlu.
3.Pelajar
menyatakan subjek dan predikat ayat.
4.Guru
menunjukkan cara mempasifkan ayat.
5.Pelajar
menjawab latihan.
6.Perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
sangat sukar membezakan subjek (pelaku) kata ganti pertama/kedua dengan
ketiga.Oleh yang demikian bentuk pasif aneksi personanya kerap silap.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
30.6.2015
(Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Latihan
Tatabahasa
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat mengenal subjek dan predikat ayat, ayat aktif, dan pasif dan menyusun
semula ayat aktif kepada ayat pasif.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
membina ayat menggunakan kata kerja aktif transitif yang diberi guru.
2.Guru
membaiki ayat pelajar jika perlu.
3.Pelajar
menyatakan subjek dan predikat ayat.
4.Guru
menunjukkan cara mempasifkan ayat.
5.Pelajar
menjawab latihan.
6.Perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Majoriti
pelajar kelas ini juga tidak dapat membezakan bentuk pasif bagi ayat aktif
pelaku pertama/kedua dengan yang ketiga.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
1.7.
2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi & 5MPV (1130-1240)
|
TAJUK
PDP
|
Pemahaman
KOMSAS – Drama Dato’ Onn
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pemahaman dan bercerita semula
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
sebelum ini telah dipesan membaca drama di rumah.
2.Pelajar
ditanya beberapa soalan umum .
3.Pelajar
membaca petikan yang diedarkan.
4.Pelajar
memnjawab soalan lisan sebelum menjawab soalan-soalan bertulis.
5.Perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
5K5 memaksakan diri mereka mendengar dan membuat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
2.7.
2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Membina
Ayat
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina ayat dan mengenal pasti subjek dan predikat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
meneliti gambar.
2.Pelajar
buat ayat.
3.Guru
tambahan keterangan-keterangan yang sesuai dan pelajar pilih untuk disisipkan
dalam ayat yang dibina.
4.Pembetulan.
|
REFLEKSI
|
Pdp
di atas mudah dan ringkas untu difahamai pelajar. Pelajar masih membuat
kesilapan. Penggunaan kata bantu yangtak perlu dimasukkan dan n menunjukkan
pelajar tidak memahami laras bahasa yang sesuai.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
3.7.2015
(Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 0815-0945 pagi dan 5MPV (1040-1140)
|
TAJUK
PDP
|
Rumusan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat merumuskan petikan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar
bina ayat pengenalan
3.Pelajar
kenal pasti isi tersurat dan bina ayat.
4.Pelajar
tulis ayat di papan hitam.
5.Pelajar
perbaiki ayat.
|
REFLEKSI
|
Pdp
di atas tidak membincangkan pencarian isi tersirat dan penutup. Guru masih
memberi perhatian kepad pembinaan ayat
daripada teks.
|
No comments:
Post a Comment