MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.6.
2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20 -11.30 pagi
5K5
- 10.20 - 1130
|
TAJUK
PDP
|
KOMSAS
- Pemahaman : Dua Geliga Hikmat
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membaca habis hikayat, memjawab soalan petikan dan bercerita semula.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar jawab soalan umum
untuk memungkinkkan pelajar mengingat kemblai yang dibaca.
2.Pelajar jawab soalan
pemahaman.
3.Perbincangan:
|
REFLEKSI
|
Perbincangan
menunjukkan pelajar mudah mengalah apabila diminta membaca bahasa
klasik. Kebanyakan tidak habis membaca
dan mengadu bahasa klasik susah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.6.2015
(Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Tatabahasa
- Membina Ayat Menggunakan Perkataan
(Kata Kerja) Tanpa Imbuhan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina ayat dengan menggunakan perkataan kata kerja tanpa imbuhan
(ayat pasif pelaku pertama)
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar membaca petikan
pendek.
2. Guru memetik ayat yang
mengandungi ayat aktif dan menerangkan jneis ayat tersebut.
3. Pelajar diminta menyebut
ayat-ayat aktif lain.
4. Pelajar diminta menyatakan
ayat berkenaan dengan cara lain.
5. Guru menerangkan ragam
ayat tersebut: Ayat Pasif Susunan Biasa dan Sungsang.
6. Pelajar menukarkan semua
ayat aktif dalam teks kepada ayat pasif biasa dan sungsang.
|
REFLEKSI
|
Ada
beberapa orang pelajar melakukan kesilapan dan kesilapan itu diamblil peluang
oleh guru untuk menerangkan hukum aneksi persona semasa menukarkan ayat aktif
kepada ayat pasif.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24..2015
(Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5K5
(0845-920) dan 5MPV (1130-1245)
|
TAJUK
PDP
|
KOMSAS
- Pemahaman : Idola
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
membaca keseluruhan cerpen dan dapat menceritakan ringksannya sambil menjawab
soalan pemahaman berdasarkan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menjawab soalan
umum tentang keseluruhan cerpen.
2.Dua orang pelajar diminta
bercerita secararingkas tentang cerpen Idola.
3. Pelajar jawab soalan
daripada petikan yang diedarkan.
4.Pelajar menyatakan jawapan
secara lisan.
5.Jawapan pelajar
dibincangkan dan pembeulan dibuat secara spontan.
6.Pelajar diingat supaya
selalu ingat akan cara menjawab soalan pemahaman secara lebih gramatis.
|
REFLEKSI
|
Beberapa
orang pelajar yang dikenal pasti memang kurang berminat untuk belajar .
Mereka memberi alasan lupa pada rakan mereka yang lain sudah ingat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
25.6.2015
(Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Latihan
ulangan (latih tubi)
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
ingat akan menggunakan perkataan tanpa imbuhan dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Guru mengedarkan latihan.
2.Pelajar buat tanpa bantuan.
3.Jawapan pelajar diteliti. Jika semua boleh
buat guru akan beralih ke tajuk lain.
4.* Membina ayat menggunakan kosa kata dalam
petikan komsas.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
sangat perlahan untuk memahami teks. Mereka kurang fokus membaca (belum betul
- betul serius. Pelajar diajar menerangkan maksud ayat demi ayat dengan
mengkhayallkan maksud ayat.
*Inilah
punca mereka tidak dapat menawab soalan walaupun yang mudah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
26.6.2015
(Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 0815-0945 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Latihan
Tatabahasa - Membina ayat
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina ayat menggunakan perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar mengulangani
pelajaran lepas: menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif pelaku pertama
sahaja.
2.Jawapan pelajar digunakan
untuk memaklumkan bahawa ayat pasif dibina untuk membina ayat yang mengguakan
kata kera tanpa imbuhan.
3.Pelajar membuat latihan.
|
No comments:
Post a Comment