MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
15.6. 2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 10.20 -11.30 pagi
5K5 - 10.20 - 1130
|
TAJUK PDP
|
Pemulanhan Kertas BM 1 & 2 dan Pembetulan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal pasti kelemahan dan dapat membina ayat
topik untuk karangan pilihan. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar mendapatkan kertas jawapan balik.
2.Pelajar nyatakan isi-isi bagi soalan Karangan A berdasarkan ransangan soalan.
3.Pelajaar bina ayat topik dan menghuraikannya.
4.Guru semak kelemahan pelajar
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih lemah dalam menghuraikan isi walaupun
memperlihatkan peningkatan dari segi markah karangan. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.6.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pembetulan Pemulisan Karangan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina pendahuluan yang tepat dan utuh untuk
karangan yang diberikan.Pelajar dapat menghuraikan isi yang dibincangkan dengan
memperlihatkan unsur tautan ayat, runtutan idea dan tatabahasa
yang betul. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan dan nyatakan kata kuci.
2.Pelajar nyatakan kehendak soalan (isu utama).
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan.
3.Pelajar nyatakan hasl perbincangan.
4.Guru semak dan bincangkan kelemahan dan kekuatan.
5.Pelajar bina ayat topik bagi isi pertama.
6.Guru semak ayat topik pelajar.
7.Pelajar menghuraikan ayat topik yang dibina.
8.Guru semak hasil kerja pelajar.
|
REFLEKSI
|
Pelajar memperlihatkan kesungguhan belajar walaupun masih ada
dua tiga orang yang belum dapat menghuraikan isi dengan lebih matang. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17..2015 (Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5K5 (845-920) dan 5MPV (1130-1245)
|
TAJUK PDP
|
Pembetulan Karangan :Kesan Merokok
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjana isi-isi utama, menjana ayat topik dan menghuraikan
satu isi utama. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan.
2.Pelajar nyatakan kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar nyatakan isu utama.
4.Pelajar tulis ayat topik yang ditaut dengan isu utama.
5.Pelajar menghuraikan ayat topik.
6.Guru menilai hasil kerja pelajar di papan tulis dan
membincangkannya dari segi kekuatan dan kelemhan. |
REFLEKSI
|
Pelajar dari 5K5 masih sangat perlahan dan lemah untuk
membina ayat topik.
Mereka mudah lupa. Mereka hanya lancar buat ayat setelah
melihat yang pertama. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
18.6.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pembetulan Tatabahasa (Soalan Bahagian 3)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat pasif susunan biasa dan
susunan songsang. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca soalan 3a Kertas 2 .
2.Guru menerangkan sebab ayat pelajar salah.
3.Guru menyatakan ayat yang betul dan menyatakan nama
jenis ayat-ayat tersebut: Ayat Pasif
4.Pelajar dipelihatkan proses perubahan ayat aktif kepada
ayat pasif yang subjeknya terdiri dariada pelaku pertama.
5.Pelajar diberi latihan.
6.Perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Hanya beberapa orang pelajar menunjukkan pemahaman. Yang
lain masih membuat kesilapan.*Pemahaman pelajar sangat sederhana tetapi masih boleh dipupuk. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
196.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-0945 pgi
|
TAJUK PDP
|
Pembetulan: Ayat Pasif Pelaku Pertama
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar membina ayat dengan menggunakan kata kerja
tanpa imbuhan : Membina Ayat Pasif |
AKTIVITI
|
Guru meminta pelajar membezakan kata nama diri pertama,, kedua
dan ketiga.
2.Guru menyenaraikan ayat aktif yang menggunakan kata ganti
diri pertama sahaja.
3.Pelajar menukarkannya kepada ayat pasif. (ditulis di papan hitam)/
4.Pelajar menukarkan ayat pasif biasa kepada susunan songang.
|
REFLEKSI
|
Strategi penggunaan Latihan yang berulang dan banyak berjaya
membolehkan pelajar membina ayat yang menggunakan kata kerja tanpa imbuhan. |
No comments:
Post a Comment