MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.4. 2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20 -11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambung - Membina Ayat Topik dan
Menghuraikan Pernyataan/Ayat Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik
berdasarkan isi dalam bentuk frasa
(poin) dan meghuraikannya dengan
lengkap.
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar menyatakan isi-isi penting bagi
isu utama sekali lagi.
2. Pelajar menyatakan ayat topik.
3. Perbincangan - pembetulan bersama guru.
4. Pelajar menghuraikan isi.
5. Pembetulan dan perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih lemah dalam mengingati
pelajaran walaupun telah dibincangkan
minggu lepas.Pelajar masih lemah
menghuraikan ayat. Akhirnya guru
bimbing dengan menyanayai soalan-soalan
yang mengarahkan mereka ke arah menghuraikandan memperjelas
ayat secaraVberuntut. (apa, mengapa, bagaimana)
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.4.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambung - Membina Ayat Topik dan Menghuraikan Pernyataan/Ayat
Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik berdasarkan
isi dalam bentuk frasa (poin) dan menghuraikannya dengan lengkap.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan isi-isi penting bagi isu utama sekali lagi.
2.Pelajar menyatakan ayat topik.
3.Perbincangan - pembetulan bersama guru.
4. Pelajar menghuraikan ayat topik.
5. Pembetulan dan perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar kelas ini lebih baik namun masih lemah kerana sangat perlahan
menjana idea. Kurang yakin.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.4. 15 (Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5MPV dan 5K5
|
TAJUK PDP
|
Sambung - Membina Ayat Topik dan Menghuraikan Pernyataan
/Ayat Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik berdasarkan isi dalam bentuk frasa
(poin)dan meghuraikannya dengan lengkap.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan isi-isi penting bagi isu utama sekali lagi.
2.Pelajar menyatakan ayat topik.
3.Perbincangan - pembetulan bersama guru.
4.Pelajar menghuraikan.ayat topik.
5. Pembetulan dan perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih mengambil masa terlalu lama untuk menjana idea. Ayat
yang dibuat tidak gamatis dan terjejas maknanya.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
9.4.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambung - Membina ayat topik dan menghuraikanya.
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar membina ayat topik yang relevan, gramatis dan bertautan dengan
isu utama dan perenggan sebelumya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membina ayat topik mengikut arahan guru.
2.Ayat topik pelajar diteliti dan diperbetulkan.
3.Pelajar menghuraikan ayat topik.
4.Guru tanya soalan untuk bimbing pelajar menghuraikan ayat topik.
|
REFLEKSI
|
Keyakinan pelajar bertambah sedikit. Ayat yang dibina memperlihatkan
runutan idea walaupun ayat tidak gramatis.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.4.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
Menjawab soalan-soalan dari bab ke bab KDP
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengesan plot cerita daripda novel Kabus di Perbukitan dan
dapat menjawab soalan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar diberikan soalan-solan dari bab 1-5.
2.Pelajar menjawab soalan dan dibenarkan merujuk novel.
3.Perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar sibuk mencarai jawaan dalam buku. Strategi ini berjaya memaksa
mengajar membaca dan merujuk novel.
|
No comments:
Post a Comment