MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
2.2.2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Jak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menyatakan maksud keseluruhan sajak
dan menjawab soalan-soalan pemahaman. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca sajak.
2.Guru tukar setiap baris dalam sajak kepada ayat-ayat penuh supaya pelajar dapat memahami cerita dalam sajak. 3.Pelajar ditanya beberapa soalan mudah secara lisan. 4.Pelajar diminta menukar/memprosa beberapa baris sajak kepada ayat penuh. 5.Pelajar menjawab soalan pemahaman. 6.Pelajar menyataka jaapan di papan tulis. 7.Perbincangan tentang jawapan. |
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menawab secara lisan tentang pemprosaan
baris-baris sajak kepada subjek dan predikat. Sebahagian besar kelihatan tertekan dan idak berminat. Untuk ini, guru hanya bertaya soalan untuk membibimg mereka menjawab soalan-soalan bertulis. Pelajar masih kesukaran menjawa soalan. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
3.2.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Membina Perengan Karangan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina perenggan pendahuluan
karangan yang memperlihatkan ciri atau wacana sebuah pendahulan yang baik. |
AKTIVITI
|
1. Guru beri satu isu.
2.Pelajar baca isu dan kenal pasti bidang yang diminta (punca, kesan atau langkah). 3.Pelajar kenal pasti kata kunci. 4.Pelajar bina ayat-ayat yang mengungkapi latar belakang isu utama. 5.Guru semak dan nyatakan aspek ketepatandan kesilapan ungapan pelajar. 6. Guru semak penulisan isu utama. 7. Proses 1-6 diulang dengan memberkan isu baru. |
REFLEKSI
|
Pdp di atas memperlihatkan kekuatan metodologi
guru. Pelajar memahai arahan dengan jelas. 5 orang pelajar dapat menjana ayat yang tepat dan relevan. Yang mengaku faham akan
penjelasan
guru tetapi sukar untuk membna ayat. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.2.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Jak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menyatakan maksud keseluruhan sajak dan
menjawab soalan-soalan pemahaman. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca sajak.
2.Guru tukar setiap baris dalam sajak kepada ayat-ayat penuh supaya pelajar dapat memahami cerita dalam sajak. 3.Pelajar ditanya beberapa soalan mudah secara lisan. 4.Pelajar diminta menukar/memprosa beberapa baris sajak kepada ayat penuh. 5.Pelajar menjawab soalan pemahaman. 6.Pelajar menyataka jaapan di papan tulis. 7.Perbincangan tentang jawapan. |
REFLEKSI
|
Pelajar kurang berjaya menjawab soalan pendapat.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
5.2. 2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambugan - Latihan Membina ayat latar belakang dalam perenggan
pendahuluan |
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjana idea dan membina ayat sebagai lata belakang
dalam pendahuluan. |
AKTIVITI
|
1.Guru beri isu.
2.Pelajar menjana idea. 3.Pelajar menulis ayat di papa tulis. 4. Guru bincangkan jawapan pelajar.Pelajar membetulkan kelemahan rakan. 5.Langkah 1-4 diulang sebagai latih tubi. |
REFLEKSI
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.2.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pemahaman - Komsas Hikayat Langbuana ms 20
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab soalan-soalan lisan dan bertulis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah membaca keseluruhan hikayat di rumah.
2.Pelajar membaca teks yang diedarkan.
3.Pelajar menyatakan makna kosa kata.
4.Pelajar menjawab soalan bertulis yang lain. 5.Jawapan pelajar ditulis di papan tulis untuk dilihat aspek: tatabahasa,ketepatan jawapan dan variasi menjawab |
REFLEKSI
|
Hanya 2 orang pelajar dari masing-masing dari kelas berkenaan yang
membaca teks sehingga habis. Guru bantu bercerita jadi penglipur lara. Pelajar masih lemah menjawab soalan KBKK. Nampaknya mereka keberatan menggunakan minda untuk berfikir. |
No comments:
Post a Comment