Wednesday, February 11, 2015

RPH M6 (2-6.2.2015)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
2.2.2015 (Isnin)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Jak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menyatakan maksud keseluruhan sajak
 dan menjawab
 soalan-soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Guru tukar setiap baris dalam sajak kepada ayat-ayat 
penuh supaya 
pelajar dapat memahami cerita dalam sajak.
3.Pelajar ditanya  beberapa soalan mudah secara lisan.
4.Pelajar diminta menukar/memprosa beberapa baris sajak 
kepada ayat 
penuh.
5.Pelajar menjawab soalan pemahaman.
6.Pelajar menyataka jaapan di papan tulis.
7.Perbincangan tentang jawapan.
REFLEKSI
Pelajar boleh menawab secara lisan tentang pemprosaan 
baris-baris sajak kepada subjek dan predikat. Sebahagian besar 
kelihatan
 tertekan 
dan idak berminat. Untuk ini, guru hanya bertaya soalan untuk 
 membibimg 
mereka menjawab soalan-soalan bertulis. Pelajar masih kesukaran menjawa soalan.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
3.2.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Membina Perengan Karangan
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina perenggan pendahuluan 
karangan yang memperlihatkan ciri atau wacana
 sebuah pendahulan 
yang baik.
AKTIVITI
1. Guru beri satu isu.
2.Pelajar baca isu dan kenal pasti bidang yang
 diminta (punca, kesan atau langkah).
3.Pelajar kenal pasti kata kunci.
4.Pelajar bina ayat-ayat yang mengungkapi latar
 belakang isu utama.
5.Guru semak dan nyatakan aspek ketepatandan
 kesilapan ungapan pelajar.
6. Guru semak penulisan isu utama.
7. Proses 1-6 diulang dengan memberkan isu baru.
REFLEKSI
Pdp di atas memperlihatkan kekuatan metodologi
 guru. Pelajar memahai arahan dengan jelas. 
5 orang pelajar dapat menjana ayat yang tepat 
dan relevan. Yang mengaku faham akan
 penjelasan 
guru tetapi sukar untuk membna ayat.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
4.2.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5MPV - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Jak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menyatakan maksud keseluruhan sajak dan 
menjawab soalan-soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Guru tukar setiap baris dalam sajak kepada ayat-ayat penuh supaya pelajar dapat memahami cerita dalam 
sajak.
3.Pelajar ditanya  beberapa soalan mudah secara lisan.
4.Pelajar diminta menukar/memprosa beberapa baris sajak 
kepada ayat penuh.
5.Pelajar menjawab soalan pemahaman.
6.Pelajar menyataka jaapan di papan tulis.
7.Perbincangan tentang jawapan.
REFLEKSI
Pelajar kurang berjaya menjawab soalan pendapat.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
TARIKH/HARI
5.2. 2015 (Khamis)
KELAS/MASA
5K5 - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Sambugan - Latihan Membina ayat latar belakang dalam perenggan 
pendahuluan
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menjana idea dan membina ayat sebagai lata belakang 
dalam pendahuluan.
AKTIVITI
1.Guru beri isu.
2.Pelajar menjana idea.
3.Pelajar menulis ayat di papa tulis.
4. Guru bincangkan jawapan pelajar.Pelajar membetulkan
 kelemahan rakan.
5.Langkah 1-4 diulang sebagai latih tubi.
REFLEKSI
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.2.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
TAJUK PDP
Pemahaman - Komsas Hikayat Langbuana ms 20 
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menjawab soalan-soalan lisan dan bertulis.
AKTIVITI
1.Pelajar telah membaca keseluruhan hikayat di rumah.
2.Pelajar membaca teks yang diedarkan.
3.Pelajar menyatakan makna kosa kata.
4.Pelajar menjawab soalan bertulis yang lain.
5.Jawapan pelajar ditulis di papan tulis untuk dilihat aspek:
 tatabahasa,ketepatan jawapan dan variasi menjawab
REFLEKSI
Hanya 2 orang pelajar dari masing-masing dari kelas berkenaan yang 
membaca teks sehingga habis. Guru 
bantu bercerita jadi penglipur lara. Pelajar masih lemah menjawab 
soalan 
KBKK. Nampaknya mereka keberatan menggunakan minda untuk berfikir. 

No comments: