MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.1.2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pemahaman "Punca Keruntuhan Moral dlm kalangan masyarakat"
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan - kosa kata
3.Pelajar jawab soalan lisan
4.Pelajar jawab soalan bertulis.
5.Pelajar tulis jawapan di papan tulis.
6.Guru menerangkan kelamahan jawapan pelajar.
|
REFLEKSI
|
Beberapa orang pelajar dapat menjawab soalan dengan menggunakan
ayat yang betul, gramatis. Yang lain masih perlu bimbingan. Kelas terlibat dengan aktif. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
27..2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pemahaman "Punca Keruntuhan Moral dlm kalangan masyarakat"
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar baca petikan.
2. Pelajar jawab soalan - kosa kata3. Pelajar jawab soalan lisan.
3. Pelajar jawab soalan bertulis.
4. Pelajar tulis jawapan di papan tulis.
5. Guru menerangkan kelamahan jawapan pelajar.
|
REFLEKSI
|
Hanya dua oramg yang bolehdikatakan dapat menjawab soalan dengan
tepat dan membina ayat grmaatis dan bervariasi. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
28..2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5MPV & 5K5 - 08.15-09.25& 09.45-10.55 pagi
|
TAJUK PDP
|
RPH KHAS MBMMBI - Pantun 6 kerat
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan tepat
dan membina ayat yang gramatis dan bervariasi. |
AKTIVITI
|
1. Pelajar mendengar bacaan pantun melalui LCD yg ditayangkan.
2. Pelajar baca pantun sambil guru menerangkan cara yang betul. (jeda, tekanan pada suku kata, intonasi).
3. Pelajar menerangkan maksu dbeberapa kosa kata.
4. Pelajar jawab soalan pertama.
5. Jawapan-jawapan peajar dibincangkan. Pelajar beri komen.
6. Pelajar jawab soalan secara bertulis.tanpa bimbingan guru.
7.Pebincangan tentang jawapan peajar.
8.Guru bimbing. |
REFLEKSI
|
Jawapan pelajar masih tidak bervariasi dari segi ayat, ungkapan
yang masih tidak gramatis. Guru hanya pebetulkan dengan harapan pelajara belajar daripadacontoh.
* Guru beri tajuk ULBS kpd pelajar 5MPV.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
29.1.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Membina Perenggan Pendahuluan Karangan (Sambungan)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjana idea, membina ayat dan membina perenggan
pendahuluan yang ada wacana pendahuluan. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan dan kenal pasti isu utama.
2.Pelajar menjana idea dan membina ayat untuk mengungkapi latar belakang dalam pendahuluan.
3.Guru perjelaskan teknik menjana idea/bina ayat latar belakang
kepada isu utama.
4.Ayat pelajar dibincangkan untuk membimbing pelajar memahami
penerangan diatas. 5.Pelajar bina ayat untuk mengungkapkan isu utama.
6.Ayat pelajar dibincangkan dari aspek tautan dan runtutan.
|
REFLEKSI
|
Melaluli tiga latihan, pelajar semakin memahami teknik membina ayat
pendahuluan dalam perenggan pendahuluan. Masih ada sekumpulan kecil yang sangat perlahan untuk menjana ayat. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
30.1.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
Membina Perenggan Pendahuluan Karangan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjana idea, membina ayat dan membina perenggan
pendahuluan yang ada wacana pendahuluan. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan dan kenal pasti isu utama.
2.Pelajar menjana idea dan membina ayat untuk mengungkapi latar belakang dalam pendahuluan.
3Guru perjelaskan teknik menjana idea/bina ayat latar belakang
kepada isu utama.
4.Ayat pelajar dibincangkan untuk membimbing pelajar memahami
penerangan di atas. 5.Pelajar bina ayat untuk mengungkapkan isu utama.
6.Ayat pelajar dibincangkan dari aspek tautan dan runtutan.
|
REFLEKSI
|
Pdp di atas adalah pdp yang pertama bagi kelas ini. Pelajar masih perlu
latihan tambahan. |
No comments:
Post a Comment