Tuesday, January 27, 2015

RPH M4 (19-23.1.2015)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.1.2015 (Isnin)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Karangan - Membina Ayat Topik
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas, gramatis , ringkas dan 
bertaut runtut
 dengan isu utama.
AKTIVITI
1.Pelajar baca soalan.
2.Pelajar kenal pasti isu utama.
3.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
4.Pelajar bina ayat topik.
5.Pelajar tulis ayat topik di papan tulis.
6.Perbincangan, penerangan dan pembetulan ayat topik.
7.Latihan diteruskan dengan isu utama yang lain.
REFLEKSI
Selepas 3 contoh, 70% pelajar dapat membina ayat topik yang jelas,
 pendek
, berunt dengan isu utama dan memilih perkataan yang relevan dan teapat. 
Masih ada
 pelajar tertinggal.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.1.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5MPV - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Karangan - Membina Ayat Topik
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas, gramatis , ringkas 
dan bertaut 
runtut dengan isu utama.
AKTIVITI
1.Pelajar baca soalan.
2.Pelajar kenal pasti isu utama.
3.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
4.Pelajar bina ayat topik.
5.Pelajar tulis ayat topik di papan tulis.
6.Perbincangan, penerangan dan pembetulan ayat topik.
7.Latihan diteruskan dengan isu utama yang lain.
REFLEKSI
Berbanding pelajar Tingkatan 5K5, penerimaan pelajar kelas ini 
lebih
 perlahan. Sehingga tamat pdp pada pukul 10.20 hanya 4 orang 
yang mula
 dapat membina ayat topik yang jelas, relevan, beruntut dengan 
isu utama 
dan 
gramatis. Yang lain masih lemah dalam mencari perkataan yang
 menepati
 isu Utama malah ayat tidak gramatis
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.1.2015 (Rabu)
KELAS/MASA
5MPV & 5K5 - 08.15-09.25& 09.45-10.55 pagi
TAJUK PDP
Merumus Petikan - Punca Keruntuhan Moral & cara atasinya
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat merumuskan petikan dan mengenal pasti makna 
perkataan dan
 mengenal pasti isu dan isi-isi tersurat dan tersirat.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar menyatakan beberapa makna perkataan sukar.
3.Pelajar mengenal pasti isu utama.
4.Pelajar mengenal pasti isi-isi tersurat.
5.Pelajar menulis isi tersurat 
6.Perbicangan.
7.Pelajar jawab soalan: Apakah cara untuk mengatasi keruntuhan moral
(rujuk punca) ?
8.Kerja rumah: Baca  Sajak Arkitek Kota Dirga Bku hal 29
REFLEKSI
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
TARIKH/HARI
22.1.2015 (Khamis)
KELAS/MASA
5K5 - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Rumusan
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengenal pasti isi-isi tersurat dan mengesan isi tersirat daripada isi tersurat dan membina
 ayat yang
 gramatis.
AKTIVITI
1. Pelajar menyatakan isi tersurat.
2.Pelajar menulis ayat di papan tulis.
3.Guru mengadakan pembetulan dari aspek penulisan ayat yang   
 gramatis, bervariasi dan ketepatan isi.
4.Pelajar mencipta soalan berdasarkan isi tersurat unuk mencari isi
 tersurat.
5.Pelajar membina ayat dan pembetulan dibuat secara bersama di dalam 
kelas.
REFLEKSI
Pelajar agak cepat mengesan isi tersirat walaupi ada 2 - 3 orang masih 
lemah.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
23.1.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
TAJUK PDP
KOMSAS - Sajak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF PDP
AKTIVITI
REFLEKSI
* Kerja rumah baca novel 2 bab dan buat rumusan.

No comments: