MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.1.2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Karangan - Membina Ayat Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas, gramatis , ringkas dan
bertaut runtut
dengan isu utama.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan.
2.Pelajar kenal pasti isu utama. 3.Pelajar kenal pasti isi-isi utama. 4.Pelajar bina ayat topik. 5.Pelajar tulis ayat topik di papan tulis. 6.Perbincangan, penerangan dan pembetulan ayat topik. 7.Latihan diteruskan dengan isu utama yang lain. |
REFLEKSI
|
Selepas 3 contoh, 70% pelajar dapat membina ayat topik yang jelas,
pendek
, berunt dengan isu utama dan memilih perkataan yang relevan dan teapat.
Masih ada
pelajar tertinggal.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.1.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Karangan - Membina Ayat Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas, gramatis , ringkas
dan bertaut
runtut dengan isu utama.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan.
2.Pelajar kenal pasti isu utama. 3.Pelajar kenal pasti isi-isi utama. 4.Pelajar bina ayat topik. 5.Pelajar tulis ayat topik di papan tulis. 6.Perbincangan, penerangan dan pembetulan ayat topik. 7.Latihan diteruskan dengan isu utama yang lain. |
REFLEKSI
|
Berbanding pelajar Tingkatan 5K5, penerimaan pelajar kelas ini
lebih
perlahan. Sehingga tamat pdp pada pukul 10.20 hanya 4 orang
yang mula
dapat membina ayat topik yang jelas, relevan, beruntut dengan
isu utama
dan
gramatis. Yang lain masih lemah dalam mencari perkataan yang
menepati
isu Utama malah ayat tidak gramatis
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.1.2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5MPV & 5K5 - 08.15-09.25& 09.45-10.55 pagi
|
TAJUK PDP
|
Merumus Petikan - Punca Keruntuhan Moral & cara atasinya
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat merumuskan petikan dan mengenal pasti makna
perkataan dan
mengenal pasti isu dan isi-isi tersurat dan tersirat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar menyatakan beberapa makna perkataan sukar. 3.Pelajar mengenal pasti isu utama. 4.Pelajar mengenal pasti isi-isi tersurat. 5.Pelajar menulis isi tersurat 6.Perbicangan. 7.Pelajar jawab soalan: Apakah cara untuk mengatasi keruntuhan moral
(rujuk punca) ?
8.Kerja rumah: Baca Sajak Arkitek Kota Dirga Bku hal 29
|
REFLEKSI
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
22.1.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Rumusan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal pasti isi-isi tersurat dan mengesan isi tersirat daripada isi tersurat dan membina
ayat yang
gramatis.
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar menyatakan isi tersurat.
2.Pelajar menulis ayat di papan tulis. 3.Guru mengadakan pembetulan dari aspek penulisan ayat yang gramatis, bervariasi dan ketepatan isi.
4.Pelajar mencipta soalan berdasarkan isi tersurat unuk mencari isi
tersurat. 5.Pelajar membina ayat dan pembetulan dibuat secara bersama di dalam kelas. |
REFLEKSI
|
Pelajar agak cepat mengesan isi tersirat walaupi ada 2 - 3 orang masih
lemah. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.1.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
KOMSAS - Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF PDP
| |
AKTIVITI
| |
REFLEKSI
|
* Kerja rumah baca novel 2 bab dan buat rumusan.
|
No comments:
Post a Comment