Tuesday, January 27, 2015

RPH M1-3 (1-16.1.2015)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.1.2015 (Isnin) - 9.1.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
OBJEKTIF PDP
SESI PERSEKOLAHAN TAHUN 2015 MINGGU 1 DITANGGUHKAN
 ATAS SEBAB BANJIR DI BEBERAPA NEGERI DI SEMENANJUNG
 
AKTIVITI
REFLEKSI
RPH M1- 1-4.1.20915 
RPH M2 : 5-9.1.2015
RPH M3 :  12 - 16.1.2015
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.1.2015 (Isnin)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Sesi Berkenalan dan Penerangan Tentang Sukatan Pelajaran
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengenal guru BM yang mengajar.
Pelajar dapat menyediakan diri mereka dari aspek emosi, fisikal
dan minda untuk meneruskan sesi persekolahan 2015.
AKTIVITI
1. Pelajar memperkenalkan diri mereka. 
2. Guru memperkenal diri guru.
3. Pelajar menerangkan sebab-sebab dan tujuan mereka datang ke sekolah.
4. Guru merusmus jawapan pelajar.
5.Pelajar menerangkan skop pelajaran dalam mata pelajaran bahasa Melayu
 di Tingkatan 4 dan 5.

6. Guru merumuskan jawapan pelajar.
7. Guru memaklumkan pelajar bahawa hari Rabu 14.1.2915 akan digunakan
 untuk komsas (Pantun 4 Kerat).
REFLEKSI
4 orang pelajar dikenal pasti tidak bersedia untuk belajar (day dreaming).
Keseluran pelajar tidak begitu bersedia belajar. Walaupun guru hanya bercakap
 tentang perkara umum iaitu sebab kedatangan ke sekolah, impian dan keperluan
 sebagai pelajar namun pelajar menunjukkan kebosanan. Guru memuluakan masa
kedua dengan mengajak pelajar mengenal pantun 4 kerat (ulangan Tg.4) 30%
 pelajar
menunjukkan minat belajar. Yang lain masih perlu masa untuk mula belajar.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
13.1.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5MPV - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Sesi Berkenalan dan Penerangan Tentang Sukatan Pelajaran
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengenal guru BM yang mengajar.
Pelajar dapat menyediakan diri mereka dari aspek emosi, fisikal dan minda untuk
 meneruskan sesi persekolahan 2015.
AKTIVITI
1. Pelajar memperkenalkan diri mereka. 
2. Guru memperkenal diri guru.
3. Pelajar menerangkan sebab-sebab dan tujuan mereka datang ke sekolah.
4. Guru merusmus jawapan pelajar.
5.Pelajar menerangkan skop pelajaran dalam mata pelajaran bahasa Melayu di
Tingkatan 4 dan 5.

6. Guru merumuskan jawapan pelajar.
7. Guru memaklumkan pelajar bahawa hari Rabu 14.1.2915 akan digunakan untuk
komsas (Pantun 4 Kerat).
REFLEKSI
Tiga hingga empat orang pelajar didapati belum bersedia belajar. Kerja yang diberikan
 tidak dibuat degan baik. Pelajar yang lain menunjukkan kesediaan belajar walaupun
 bermula perlahan.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
14.1.2015 (Rabu)
KELAS/MASA
5MPV & 5K5 - 08.15-09.25& 09.45-10.55 pagi
TAJUK PDP
KOMSAS - Pantun 6 Kerat (Ruj: Antologi DB Hal 5/Mentor Federal Tg 5 hal 65)
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengenal pasti ciri pantun dan mengesan maksud dalam pantun
 melalui soal jawab pemahaman.
AKTIVITI
1. Guru menyanyikan lagu klasik Melayu: Tuai padi antara masa, Esok jangan
 layu-layuan; Intai kami antara nampak, Esok jangan rindu-rinduan.

2. Pelajar menerangan maksud frasa 'intai kami' dan 'antara nampak'.
3. Pelajar diminta membuka buku ADB halaman 5 dan guru menerangkan ciri-ciri
pantun 6 kerat dan 8 kerat.

4.Pelajar merujuk Pantun 6 Kerat sambil menjawab soalan latihan. 
5.Guru membimbing pelajar mengenal pasti nilai-nilai yang terdapat dalam pantun
tersebut.

6. Kerja rumah diberikan: Soalan pemahaman bagi pantun 8 kerat. (Rujuk Mentor
 Federal Tg. 5 halaman 66) * Kelas Tg 5K5 bawa latihan/kerja rumah esoknya-
 Khamis)
REFLEKSI
Masih ada sekumpulan kecil dari kedua-dua kelas belu bersedia sepenuhnya belajar.
 Buku latihan didapati tidak habis dibuat.
 Yang lain menunjukkan kesediaan. Masih banyak pelajar tidak dapat menjawab
 soalan pemahaman dengan baik. Cara nenjawab soalan masih perlu dibaiki.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
TARIKH/HARI
15.1.2015 (Khamis)
KELAS/MASA
5K5 - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Pdp hari Rabu: Komsas 8 kerat
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengukuh pemahaman tentang ciri pantun 6 dan 8 kerat. Pelajar dapat
 menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis.
AKTIVITI
1. Pelajar meletakkan latihan kerja rumah di atas meja.
2. Guru mengenal pasti pelajar yang ada dan tidak membuat kerja rumah.
3. Pelajar yang tidak mebuat kerja rumah disiasat dan diberi amaran keras.
4. Pelajar menulis jawapan di papan tulis. Guru memilih jawapan pelajar yang banyak
 mengandungi kesilapan tatabahasa.

5.* Kesilapan pelajar akan dijadikan perbincangan secara terperinci. (Penyerapan
 aspek tatabahasa)
REFLEKSI
Pelajar masih sangat perlu bimbingan untuk menjawab soalan pemahaman dari segi
 membina ayat yang gramatis. Pelajar lemah dalam mengenal pasti jawapan.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.1.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
TAJUK PDP
Menulis perenggan isi berdasarkan gambar siri. (Ruj Gambar siri pada halaman 5 Mentor Federal)
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mengenal pasti isu utama/kehendak soalan dalam sebuah tajuk
 karangan dan dapat membina ayat topik yang tepat, gramatis dan berkohesi
dengan isu utama.
AKTIVITI
1. Pelajar baca arahan dan soalan penulisan karangan secara senyap.
2. Pelajar maklumkan isu utama dan isi utama.
3. Pelajar menulis isi utama dalam buku dan kemudian beberapa rang dipanggil
 menulis ayat topik tetang isi utama di papan tulis.
4. Ayat yang ditulis dijadikan bahan perbincangan dan pembelajaran secara 
terperinci.  
REFLEKSI
Pelajar Tingkatan 5K5 dan juga5MPV tidak membuat latihan kerja rumah. 
Guru ambil masa bantu dan memberi amaran. 1 masa lagi digunakan mengajar
 menulis ayat topik (Karangan) Pelajar tidak memahami arahan walaupun arahan
 pendek dan cukup jelas. Hanya dua orang pelajar memba satu ayat tetapi masih 
kurang tepat dan beruntutan dengan isu utama.

No comments: