MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.1.2015 (Isnin) - 9.1.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
| |
OBJEKTIF PDP
|
SESI PERSEKOLAHAN TAHUN 2015 MINGGU 1 DITANGGUHKAN
ATAS SEBAB BANJIR DI BEBERAPA NEGERI DI SEMENANJUNG |
AKTIVITI
| |
REFLEKSI
|
RPH M1- 1-4.1.20915
RPH M2 : 5-9.1.2015
|
RPH M3 : 12 - 16.1.2015
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.1.2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sesi Berkenalan dan Penerangan Tentang Sukatan Pelajaran
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal guru BM yang mengajar.
Pelajar dapat menyediakan diri mereka dari aspek emosi, fisikal dan minda untuk meneruskan sesi persekolahan 2015. |
AKTIVITI
|
1. Pelajar memperkenalkan diri mereka.
2. Guru memperkenal diri guru. 3. Pelajar menerangkan sebab-sebab dan tujuan mereka datang ke sekolah. 4. Guru merusmus jawapan pelajar. 5.Pelajar menerangkan skop pelajaran dalam mata pelajaran bahasa Melayu di Tingkatan 4 dan 5. 6. Guru merumuskan jawapan pelajar. 7. Guru memaklumkan pelajar bahawa hari Rabu 14.1.2915 akan digunakan untuk komsas (Pantun 4 Kerat). |
REFLEKSI
|
4 orang pelajar dikenal pasti tidak bersedia untuk belajar (day dreaming).
Keseluran pelajar tidak begitu bersedia belajar. Walaupun guru hanya bercakap tentang perkara umum iaitu sebab kedatangan ke sekolah, impian dan keperluan sebagai pelajar namun pelajar menunjukkan kebosanan. Guru memuluakan masa kedua dengan mengajak pelajar mengenal pantun 4 kerat (ulangan Tg.4) 30% pelajar menunjukkan minat belajar. Yang lain masih perlu masa untuk mula belajar. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.1.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sesi Berkenalan dan Penerangan Tentang Sukatan Pelajaran
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal guru BM yang mengajar.
Pelajar dapat menyediakan diri mereka dari aspek emosi, fisikal dan minda untuk meneruskan sesi persekolahan 2015. |
AKTIVITI
|
1. Pelajar memperkenalkan diri mereka.
2. Guru memperkenal diri guru. 3. Pelajar menerangkan sebab-sebab dan tujuan mereka datang ke sekolah. 4. Guru merusmus jawapan pelajar. 5.Pelajar menerangkan skop pelajaran dalam mata pelajaran bahasa Melayu di Tingkatan 4 dan 5. 6. Guru merumuskan jawapan pelajar.
7. Guru memaklumkan pelajar bahawa hari Rabu 14.1.2915 akan digunakan untuk
komsas (Pantun 4 Kerat). |
REFLEKSI
|
Tiga hingga empat orang pelajar didapati belum bersedia belajar. Kerja yang diberikan
tidak dibuat degan baik. Pelajar yang lain menunjukkan kesediaan belajar walaupun bermula perlahan. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.1.2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5MPV & 5K5 - 08.15-09.25& 09.45-10.55 pagi
|
TAJUK PDP
|
KOMSAS - Pantun 6 Kerat (Ruj: Antologi DB Hal 5/Mentor Federal Tg 5 hal 65)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal pasti ciri pantun dan mengesan maksud dalam pantun
melalui soal jawab pemahaman. |
AKTIVITI
|
1. Guru menyanyikan lagu klasik Melayu: Tuai padi antara masa, Esok jangan
layu-layuan; Intai kami antara nampak, Esok jangan rindu-rinduan. 2. Pelajar menerangan maksud frasa 'intai kami' dan 'antara nampak'. 3. Pelajar diminta membuka buku ADB halaman 5 dan guru menerangkan ciri-ciri pantun 6 kerat dan 8 kerat. 4.Pelajar merujuk Pantun 6 Kerat sambil menjawab soalan latihan. 5.Guru membimbing pelajar mengenal pasti nilai-nilai yang terdapat dalam pantun tersebut. 6. Kerja rumah diberikan: Soalan pemahaman bagi pantun 8 kerat. (Rujuk Mentor Federal Tg. 5 halaman 66) * Kelas Tg 5K5 bawa latihan/kerja rumah esoknya- Khamis) |
REFLEKSI
|
Masih ada sekumpulan kecil dari kedua-dua kelas belu bersedia sepenuhnya belajar.
Buku latihan didapati tidak habis dibuat. Yang lain menunjukkan kesediaan. Masih banyak pelajar tidak dapat menjawab soalan pemahaman dengan baik. Cara nenjawab soalan masih perlu dibaiki. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
15.1.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Pdp hari Rabu: Komsas 8 kerat
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengukuh pemahaman tentang ciri pantun 6 dan 8 kerat. Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis. |
AKTIVITI
|
1. Pelajar meletakkan latihan kerja rumah di atas meja.
2. Guru mengenal pasti pelajar yang ada dan tidak membuat kerja rumah. 3. Pelajar yang tidak mebuat kerja rumah disiasat dan diberi amaran keras. 4. Pelajar menulis jawapan di papan tulis. Guru memilih jawapan pelajar yang banyak mengandungi kesilapan tatabahasa. 5.* Kesilapan pelajar akan dijadikan perbincangan secara terperinci. (Penyerapan aspek tatabahasa) |
REFLEKSI
|
Pelajar masih sangat perlu bimbingan untuk menjawab soalan pemahaman dari segi
membina ayat yang gramatis. Pelajar lemah dalam mengenal pasti jawapan. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.1.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
Menulis perenggan isi berdasarkan gambar siri. (Ruj Gambar siri pada halaman 5 Mentor Federal)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mengenal pasti isu utama/kehendak soalan dalam sebuah tajuk
karangan dan dapat membina ayat topik yang tepat, gramatis dan berkohesi dengan isu utama. |
AKTIVITI
|
1. Pelajar baca arahan dan soalan penulisan karangan secara senyap.
2. Pelajar maklumkan isu utama dan isi utama. 3. Pelajar menulis isi utama dalam buku dan kemudian beberapa rang dipanggil menulis ayat topik tetang isi utama di papan tulis. 4. Ayat yang ditulis dijadikan bahan perbincangan dan pembelajaran secara terperinci. |
REFLEKSI
|
Pelajar Tingkatan 5K5 dan juga5MPV tidak membuat latihan kerja rumah.
Guru ambil masa bantu dan memberi amaran. 1 masa lagi digunakan mengajar menulis ayat topik (Karangan) Pelajar tidak memahami arahan walaupun arahan pendek dan cukup jelas. Hanya dua orang pelajar memba satu ayat tetapi masih kurang tepat dan beruntutan dengan isu utama. |
No comments:
Post a Comment