Friday, February 13, 2015

RPH M7 (9-13.2.2015)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.2.2015 (Isnin)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Karangan - Membina Perenggan Isi
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik dengan
menggunakan teknik 4W1 dengan memperlihatan sebuah wacana
perenggan isi yang baik.
AKTIVITI
1.Guru menulis Isu Utama dan Isi Utama di papan tulis.
2.Pelajar membina ayat topik.
3.Pelajar menulis ayat topik di papan tulis.
4.Guru menunjukkan kesilapan pelajar.
5.Pelajar menghuraikan isi berdasarkan penerangan guru.
6.Guru melihat hasil kerja pelajar dan membincangkan aspek wacana
 setiap ayat yang dibina.
REFLEKSI
Masih ada beberapa orang pelajar tidak berjaya membina ayat topik
dengan betul dan tepat. Pelajar masih mengambil masih terlalu lama
 untuk menghasilkan ayat huraian. Huraian pelajar masih lemah.
Pelajar
masih tidak dapat membezakan ungkapan yang menyatakan kesan,
 angkah atau punca. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.2.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Karangan - Membina Perenggan Isi
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik dengan
 menggunakan teknik 4W1 dengan memperlihatan sebuah wacana
perenggan isi yang baik.
AKTIVITI
3.Guru menulis Isu Utama dan Isi Utama di papan tulis.
4.Pelajar membina ayat topik.
3.Pelajar menulis ayat topik di papan tulis.
4.Guru menunjukkan kesilapan pelajar.
5.Pelajar menghuraikan isi berdasarkan penerangan guru.
6.Guru melihat hasil kerja pelajar dan membincangkan aspek wacana
setiap ayat yang dibina.
REFLEKSI
Hanya 5 orang pelajar dapat membina ayat topik yang tepat, gramatis
dan terjalin dengan isu utama. Pelajar masih lemah dalam
menghuraikan
 isi. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.2.2015 (Rabu )
KELAS/MASA
5MPV - 09.45-10.20 pagi dan 5K5 (945-1055)
TAJUK PDP
KOMSAS - Pahlawan Buntung
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat mejawab soalan pemahaman dan bercerita semula teks
 yang
 dibaca.
AKTIVITI
1.Pelajar telah dimalumkan pdp hari ini kelmarin.
2.Pelajar yang habis membaca dikenal pasti.
3.Pelajar menjawab soalan secara lisan.
4.Pelajar baca teks yang diedarkan.
5.Pelajar jawab soalan.
6.Guru bincangkan kesilapan pelajar untuk pelajaran bersama di
 dalam kelas.
REFLEKSI
Ada 13 orang tidak membaca langsung teks yang diarahkan untuk
 dibaca. Jawapan pelajar masih kurang tepat khususnya soalan yang
 memerlukan pendapat. Cara menjawab soalan juga masih kurang
gramatis.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
TARIKH/HARI
12.2. 2015 (Khamis)
KELAS/MASA
5K5 - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Pemahaman Komsas - Pahlawan Buntung
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat bercerita (ULBS) dan menyatakan jawapan dengan tepat
 dan
 dengan ayat yang gramatis.
AKTIVITI
1.Pelajar bercerirta.
2.Pelajar menjawab soalan guru.
3.Jawapan pelajar disemak dan dibincangkan dari aspek tatabahasa dan
variasi
 struktur ayat.
4.Pelajar meneruskan latihan - cari makna dalam kamus dan jawab soalan
 nilai/persoalan.
REFLEKSI
Aktiviti berjaya memaksa pelajar membuat latihan. Jawapan masih kurang
tepat namun mereka sudah mula berdikari. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
13.2.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Membina Perenggan Karangan
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik.
AKTIVITI
1. Pelajar membina ayat topik.
2.Ayat topik pelajar disemak dan dibincangkan kekuatan dan kesilapanya.
3.Guru menerangkan maksud wacana sebuah perenggan isi karangan.
 (tautan
 dan runtutan idea)
4. Hasil kerja pelajar disemak bersama dan dijelaskan kelemahan yang
 dibuat. 
REFLEKSI
Pelajar telah cuba membuat latihan bersungguh-sungguh. Yang lebih penting ada pelajar semakin berani berdikari dalam
 membina ayat sendiri. Sebelum ini mereka lebih suka meniru dan menunggu
 jawapan.  

No comments: