MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.2.2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Karangan - Membina Perenggan Isi
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik dengan
menggunakan teknik 4W1 dengan memperlihatan sebuah wacana perenggan isi yang baik. |
AKTIVITI
|
1.Guru menulis Isu Utama dan Isi Utama di papan tulis.
2.Pelajar membina ayat topik.
3.Pelajar menulis ayat topik di papan tulis. 4.Guru menunjukkan kesilapan pelajar. 5.Pelajar menghuraikan isi berdasarkan penerangan guru.
6.Guru melihat hasil kerja pelajar dan membincangkan aspek wacana
setiap ayat yang dibina. |
REFLEKSI
|
Masih ada beberapa orang pelajar tidak berjaya membina ayat topik
dengan betul dan tepat. Pelajar masih mengambil masih terlalu lama untuk menghasilkan ayat huraian. Huraian pelajar masih lemah. Pelajar masih tidak dapat membezakan ungkapan yang menyatakan kesan, angkah atau punca. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.2.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Karangan - Membina Perenggan Isi
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik dengan
menggunakan teknik 4W1 dengan memperlihatan sebuah wacana perenggan isi yang baik. |
AKTIVITI
|
3.Guru menulis Isu Utama dan Isi Utama di papan tulis.
4.Pelajar membina ayat topik.
3.Pelajar menulis ayat topik di papan tulis. 4.Guru menunjukkan kesilapan pelajar. 5.Pelajar menghuraikan isi berdasarkan penerangan guru.
6.Guru melihat hasil kerja pelajar dan membincangkan aspek wacana
setiap ayat yang dibina. |
REFLEKSI
|
Hanya 5 orang pelajar dapat membina ayat topik yang tepat, gramatis
dan terjalin dengan isu utama. Pelajar masih lemah dalam menghuraikan isi. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.2.2015 (Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 09.45-10.20 pagi dan 5K5 (945-1055)
|
TAJUK PDP
|
KOMSAS - Pahlawan Buntung
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat mejawab soalan pemahaman dan bercerita semula teks
yang dibaca. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah dimalumkan pdp hari ini kelmarin.
2.Pelajar yang habis membaca dikenal pasti. 3.Pelajar menjawab soalan secara lisan. 4.Pelajar baca teks yang diedarkan. 5.Pelajar jawab soalan. 6.Guru bincangkan kesilapan pelajar untuk pelajaran bersama di dalam kelas. |
REFLEKSI
|
Ada 13 orang tidak membaca langsung teks yang diarahkan untuk
dibaca. Jawapan pelajar masih kurang tepat khususnya soalan yang memerlukan pendapat. Cara menjawab soalan juga masih kurang gramatis. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
12.2. 2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Pemahaman Komsas - Pahlawan Buntung
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat bercerita (ULBS) dan menyatakan jawapan dengan tepat
dan dengan ayat yang gramatis. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar bercerirta.
2.Pelajar menjawab soalan guru. 3.Jawapan pelajar disemak dan dibincangkan dari aspek tatabahasa dan variasi struktur ayat.
4.Pelajar meneruskan latihan - cari makna dalam kamus dan jawab soalan
nilai/persoalan. |
REFLEKSI
|
Aktiviti berjaya memaksa pelajar membuat latihan. Jawapan masih kurang
tepat namun mereka sudah mula berdikari. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.2.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi & 5MPV- 10.55-11.40 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Membina Perenggan Karangan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik.
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar membina ayat topik.
2.Ayat topik pelajar disemak dan dibincangkan kekuatan dan kesilapanya.
3.Guru menerangkan maksud wacana sebuah perenggan isi karangan.
(tautan dan runtutan idea)
4. Hasil kerja pelajar disemak bersama dan dijelaskan kelemahan yang
dibuat. |
REFLEKSI
|
Pelajar telah cuba membuat latihan bersungguh-sungguh. Yang lebih penting ada pelajar semakin berani berdikari dalam
membina ayat sendiri. Sebelum ini mereka lebih suka meniru dan menunggu jawapan. |
No comments:
Post a Comment