RPH M31 & 32 (28- 1.8- 4.-8.8.2014) *Minggu 30 CUTI SEMPENA RAYA
TAJUK PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.7.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2 (1020-1055)
|
TAJUK
|
Rumusan - Punca Masalah Sosial
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumuskan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar nyatakan kata kunci dan kata ganti kepada kata kunci. 3.Pelajar buat rumusan. 4.. Guru semak secara individu. 5. Pelajar diingatkan agar membuat kerja sendiri. |
REFLEKSI
|
Hanya 8-10 orang pelajar yang sama cuba membuat latihan dengan
serius. Yang lainnya bercakap-cakap tetapi kerja secuup makan. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.8.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
|
TAJUK
|
Latihan Tatabahasa - AyatAktif & Pasif
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menukarkan ragam ayat aktif/ayat pasif kepada
ragam sebaliknya. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar kenal pasti kata kerja aktif dan pasif dalam petikan.
2.Pelajar memberikan contoh kata kerja transtuf atau tak
transitif.
3.Pelajar buat latihan.
4.Guru semak dan buat pembetulan.
|
REFLEKSI
|
Hanya 5 orang yang dapat betul kesemua latihan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.8.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
Rumusan - Punca Masalah Sosial
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumuskan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar nyatakan kata kunci dan kata ganti kepada kata kunci. 3.Pelajar buat rumusan. 4.. Guru semak secara individu. 5. Pelajar diingat agar membuat kerja sendiri. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan baik. Masih ada 7-9 orang pelajar agak lambat.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.8.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Tatabahasa - Perbezaan Penggunaan Imbuhan 'kan' dan 'i'
dalam ayat
aktif transitif.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menggunaakan kata kerja transitif yang
menggunakan
imbuhan 'kan' dan 'i' dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar buat latihan kelmarin - latihan menukarkan ayat
aktfif ke
pasif.
2.Pelajar diminta menggunakan kata kerja berimbuhan 'kan'
dan 'i'
dalam
ayat.
3.Kesliapan penuisan ayat oleh pelajar dijadikan isu untuk
guru
menerangkan fungsi 'kan' dan 'i' dalam ayat.
4.Pelajar buat ayat baru..
|
REFLEKSI
|
Kaedah dua dalam satu - buat latihan tukar ayat aktif ke pasiftetapi akirnya guru ajarkan perbezaan fungsi imbuhan 'kan'
dan 'i'' berkesan menarik perhatian pelajar kelas yang tidak gemar belajar perkara yang dianggap mudah. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
88.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV– 945-1040
|
TAJUK
| |
HASIL PEMBELAJARAN
|
CERAMAH TEKNIK MENJAWAB SOALAN SPM
|
AKTIVITI
| |
REFLEKSI
|
No comments:
Post a Comment