Friday, August 8, 2014

RPH MINGGU 31&32 (28.7 -1.8, 4-8.8.2014)

RPH M31 & 32 (28- 1.8- 4.-8.8.2014) *Minggu 30 CUTI SEMPENA RAYA
TAJUK PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
4.7.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Rumusan - Punca Masalah Sosial
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar nyatakan kata kunci dan kata ganti kepada kata
kunci.

3.Pelajar buat rumusan.
4.. Guru semak secara individu.
5. Pelajar diingatkan agar membuat kerja sendiri.
REFLEKSI
Hanya 8-10 orang pelajar yang sama cuba membuat latihan dengan
 serius. Yang lainnya bercakap-cakap tetapi kerja secuup makan. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.8.2014 (SELASA) 
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
TAJUK
Latihan Tatabahasa - AyatAktif & Pasif
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menukarkan ragam ayat aktif/ayat pasif kepada
 ragam sebaliknya.
AKTIVITI
1.Pelajar kenal pasti kata kerja aktif dan pasif dalam petikan.
2.Pelajar memberikan contoh kata kerja transtuf atau tak
 transitif.
3.Pelajar buat latihan.
4.Guru semak dan buat pembetulan. 
 REFLEKSI
Hanya 5 orang yang dapat betul kesemua latihan.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.8.2014 (RABU) 
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Rumusan - Punca Masalah Sosial
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar nyatakan kata kunci dan kata ganti kepada kata
kunci.

3.Pelajar buat rumusan.
4.. Guru semak secara individu.
5. Pelajar diingat agar membuat kerja sendiri.
REFLEKSI
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan baik. Masih ada 7-9 orang pelajar agak lambat.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.8.2014 (KHAMIS) 
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Tatabahasa - Perbezaan Penggunaan Imbuhan 'kan' dan 'i' 
dalam ayat 
aktif transitif.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menggunaakan kata kerja transitif yang
menggunakan
 imbuhan 'kan' dan 'i'  dalam ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar buat latihan kelmarin - latihan menukarkan ayat
aktfif
ke 
pasif.
2.Pelajar diminta menggunakan kata kerja berimbuhan 'kan'
 dan 'i' 
dalam
 ayat. 
3.Kesliapan penuisan ayat oleh pelajar dijadikan isu untuk
 guru 
menerangkan fungsi 'kan' dan 'i' dalam ayat.
4.Pelajar buat ayat baru.. 
REFLEKSI
Kaedah dua dalam satu - buat latihan tukar ayat aktif ke pasiftetapi akirnya guru ajarkan perbezaan fungsi imbuhan 'kan'
dan 'i'' 
berkesan menarik perhatian pelajar kelas yang tidak
gemar 
belajar  perkara yang dianggap mudah. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
88.2014 (JUMAAT) 
KELAS/MASA
5MPV– 945-1040
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
           CERAMAH TEKNIK MENJAWAB SOALAN SPM
AKTIVITI
REFLEKSI

No comments: