MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.1.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2
(1020-1055)
|
TAJUK
|
Rumusan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengesan ayat-ayat yang menggambarkan ciri komukasi yang berkesan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar nyatakan maksud beberapa perkataan susah: motivasi, melabel, celoteh, komunikasi, dll). 3.Pelajar pilih ayat-ayat yang menyatakan ciri komunikasi. 4.Pelajar menulis ayat mula dan guru semak spontan. 5.Pelajar menulis ayat – isi-isi rumusan. Guru semak variasi ayat, tatabahasa, kerevanan ayat. 6. Pelajar cari isi tersirat – bincang. 7. Guru beri contoh penutup. Jika masa cukup….peajar diminta menulis penutup di papan tulis. |
REFLEKSI
|
PdP di atas dilaksanakan engu perancangan. Pelajar terikat dengan
gaya/variasi ayat dalam soalan. Guru cuba mengajak pelajar membina ayat bervariasi
untuk menyampaikan makud yang sama. Pelajar masih mengikut sahaja.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5S2 - 0815-0925
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CUTI
UMUM SEMPENA MAULUDIRASUL
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130)
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CUTI
UMUM SEMPENA MAULUDIRASUL
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
15.1.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
Rumusan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengesan ayat-ayat yang menggambarkan ciri komukasi yang berkesan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar nyatakan maksud beberapa perkataan susah: motivasi, melabel, celoteh, komunikasi, dll). 3.Pelajar pilih ayat-ayat yang menyatakan ciri komunikasi. 4.Pelajar menulis ayat mula dan guru semak spontan. 5.Pelajar menulis ayat – isi-isi rumusan. Guru semak variasi ayat, tatabahasa, kerevanan ayat. 6. Pelajar cari isi tersirat – bincang. 7. Guru beri contoh penutup. Jika masa cukup….peajar diminta menulis penutup di papan tulis. |
REFLEKSI
|
PdP di atas dilaksanakan engu perancangan. Pelajar terikat dengan
gaya/variasi ayat dalam soalan. Guru cuba mengajak pelajar membina ayat
bervariasi untuk menyampaikan makud yang sama. Pelajar masih mengikut sahaja.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.1.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Pemahaman – Ciri Komunikasi berkesan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti jawapan bagi setiap soalan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Perbincangan tentang jawapan – guru tanya soalan secara lisan. 4. Guru semak aspek cara menjawab soalan terutama penggunaan ‘ialah/adalah’, pengulangan frasa dalam soalan tanpa mengubahnya,.dll. |
REFLEKSI
|
Pengalaman guru menyemak latihan pelajar…..Pelajar suka membina ayat
yang menggunakan kata pemeri ‘ialah/adalah’
yang menyalahi tatabahasa ayat bahasa Melayu. Pelajar terikat dengan
frasa yang terdapat soalan dan akibatya ayat yang dibina melangar hukum
tatabahasa.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.1.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV – 0715-0815
|
TAJUK
|
Pemahaman – Ciri Komunikasi berkesan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti jawapan bagi setiap soalan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Perbincangan tentang jawapan – guru tanya soalan secara lisan. 4. Guru semak aspek cara menjawab soalan terutama penggunaan ‘ialah/adalah’, pengulagan frasa dalam soalan tanpa mengubahnya,.dll. |
REFLEKSI
|
Pengalaman guru menyemak latihan pelajar…..Pelajar suka membina ayat
yang menggunakan kata pemeri ‘ialah/adalah’
yang menyalahi tatabahasa ayat bahasa Melayu. Pelajar terikat dengan
frasa yang terdapat soalan dan akibatya ayat yang dibina melangar hukum
tatabahasa.
|
No comments:
Post a Comment