Thursday, February 6, 2014

RPH M3 (13-17.1.2014)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
13.1.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Rumusan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengesan ayat-ayat yang menggambarkan ciri komukasi yang berkesan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar nyatakan maksud beberapa perkataan susah: motivasi, melabel, celoteh, komunikasi, dll).
3.Pelajar pilih ayat-ayat yang menyatakan ciri komunikasi. 4.Pelajar menulis ayat mula dan guru semak spontan.
5.Pelajar menulis ayat – isi-isi rumusan. Guru semak variasi ayat, tatabahasa, kerevanan ayat.
6. Pelajar cari isi tersirat – bincang.
7. Guru beri contoh penutup. Jika masa cukup….peajar diminta menulis penutup di papan tulis.
REFLEKSI
PdP di atas dilaksanakan engu perancangan. Pelajar terikat dengan gaya/variasi ayat dalam soalan. Guru cuba mengajak pelajar membina ayat bervariasi untuk menyampaikan makud yang sama. Pelajar masih mengikut sahaja.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
14.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5S2  - 0815-0925
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
CUTI UMUM SEMPENA  MAULUDIRASUL
AKTIVITI

REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
14.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130)
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
CUTI UMUM SEMPENA  MAULUDIRASUL
AKTIVITI

REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
15.1.2014 (RABU)
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Rumusan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengesan ayat-ayat yang menggambarkan ciri komukasi yang berkesan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar nyatakan maksud beberapa perkataan susah: motivasi, melabel, celoteh, komunikasi, dll).
3.Pelajar pilih ayat-ayat yang menyatakan ciri komunikasi. 4.Pelajar menulis ayat mula dan guru semak spontan.
5.Pelajar menulis ayat – isi-isi rumusan. Guru semak variasi ayat, tatabahasa, kerevanan ayat.
6. Pelajar cari isi tersirat – bincang.
7. Guru beri contoh penutup. Jika masa cukup….peajar diminta menulis penutup di papan tulis.
REFLEKSI
PdP di atas dilaksanakan engu perancangan. Pelajar terikat dengan gaya/variasi ayat dalam soalan. Guru cuba mengajak pelajar membina ayat bervariasi untuk menyampaikan makud yang sama. Pelajar masih mengikut sahaja.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.1.2014 (KHAMIS)
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman – Ciri Komunikasi berkesan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti jawapan bagi setiap soalan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar jawab soalan.
3.Perbincangan tentang jawapan – guru tanya soalan secara lisan.
4. Guru semak aspek cara menjawab soalan terutama penggunaan ‘ialah/adalah’, pengulangan frasa dalam soalan tanpa mengubahnya,.dll.

REFLEKSI
Pengalaman guru menyemak latihan pelajar…..Pelajar suka membina ayat yang menggunakan kata pemeri ‘ialah/adalah’  yang menyalahi tatabahasa ayat bahasa Melayu. Pelajar terikat dengan frasa yang terdapat soalan dan akibatya ayat yang dibina melangar hukum tatabahasa.



MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
17.1.2014 (JUMAAT)
KELAS/MASA
5MPV – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman – Ciri Komunikasi berkesan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti jawapan bagi setiap soalan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar jawab soalan.
3.Perbincangan tentang jawapan – guru tanya soalan secara lisan.
4. Guru semak aspek cara menjawab soalan terutama penggunaan ‘ialah/adalah’, pengulagan frasa dalam soalan tanpa mengubahnya,.dll.

REFLEKSI
Pengalaman guru menyemak latihan pelajar…..Pelajar suka membina ayat yang menggunakan kata pemeri ‘ialah/adalah’  yang menyalahi tatabahasa ayat bahasa Melayu. Pelajar terikat dengan frasa yang terdapat soalan dan akibatya ayat yang dibina melangar hukum tatabahasa.

No comments: