Wednesday, January 15, 2014

RPH M2 (6-10.1.2014)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.1.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Membina Perenggan Isi
HASIL PEMBELAJARAN
1.Pelajar dapat mengenal pasti unsur dalam ayat yang perlu dihuraikan.
2.Pelajar dapat membezakan unur penting daripada yang kurang penting
.AKTIVITI
1.Guru mengembalikan buku lathan minggu lepas.
2.Pelajar baca komen guru.
3.Guru bincangkan hasul penyemakan guru.
4.Pelajar bina semula huraian.
5.Pelajar hantar hasil tugas.
REFLEKSI
Pemahaman pelajar tentang unsur dalam pernyataan yang perlu dihurakan semakin jelas, Ayat yang dibina semakin baik.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5S2  - 0815-0925
TAJUK
KOMSAS – Pantun 8 Kerat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti cirri pantun dan menjawab soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar baca pantun.
2.Soalan lisan – ciri-ciri pantun secara umum.
3.Pelajar diminta menerangkan maksud beberapa perkataan sebagai panduan menjawab soalan pemahamanan.
4.Peajar jawab salan bertulis.
5.Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menerangkan maksud perkataan kunci dalam pantun seperti adat, nenek moyang, iman, nabi, rosak, lalai, kebudayaan dll. Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130)
TAJUK
Perbincagan tentang latihan menulis perenggan isi yang dibuat pelajar.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti unsure dalam ayat topic yang perlu penjelasan dan mengenal pasti perkataan yang berkaitan unuk menhaikan unsur tersebut.
AKTIVITI
1.Pelajar bacak komen guru dalm buku yang dikembalikan.
2.Guru menjelaskan sebab kesilapan pelajar dalm menghuraikan ayat topik.
3.Pelajar menghuraikan ayat topik yang sama dan guru menyemak dan membinangkannya di depan.
REFLEKSI
Hasil kerja pelajar lebih baik.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
8.1.2014 (RABU)
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
KOMSAS – Pantun 8 Kerat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti ciri pantun dan menjawab soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar baca pantun.
2.Soalan lisan – ciri-ciri pantun secara umum.
3.Pelajar diminta menerangkan maksud beberapa perkataan sebagai panduan menjawab soalan pemahamanan.
4.Peajar jawab salan bertulis.
5.Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menerangkan maksud perkataan kunci dalam pantun seperti adat, nenek moyang, iman, nabi, rosak, lalai, kebudayaan dll. Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.1.2014 (KHAMIS)
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Bina Perenggan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina perenggan isi dan apat mengenal pasti maksud runtutan dan tautan.
AKTIVITI
1.Guru kemukakan ayat topik.
2.Guru baca contoh perenggan yang utuh penghuraian.
3.Guru minta pelajar baca.
4.Guru taya pelajar soalan-soalan yang membimbing mereka kea rah memahami maksud runtutan dan tautan dalam perenggan.
5.Tugasan: Pelajar bina perenggan isi di rumah: Adik menangis.
REFLEKSI
*Perhimpunan 1/2014 Masa mula dari 0815-0905 (dipendekkan). Penilaian pemahman pelajar dibuat dengan menanyakan soalan tentang unusr runtutan dan tautan anaara ayat denan ayat dan runtutan antara idea dengan idea dalam ayat yang berurutan.



MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.1.2014 (JUMAAT)
KELAS/MASA
5MPV – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman & Rumusan : Ciri Komunikasi Berkesan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan akhirnya membuat rumusan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan.
3.Guru bincangkan jawapan dengan pelajar.
4. Guru minta pelajar beri maksud beberapa perkataan baru (semantik).
5. Pelajar buat rumusan.
REFLEKSI
Pelajar masih terikat dengan varisi bahasa dalam soalan dalam menjawab soalan pemahaman. Rumusan dibuat di rumah.

No comments: