MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.1.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2
(1020-1055)
|
TAJUK
|
Membina Perenggan Isi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
1.Pelajar dapat
mengenal pasti unsur dalam ayat yang perlu dihuraikan.
2.Pelajar dapat membezakan unur penting daripada yang kurang penting |
.AKTIVITI
|
1.Guru mengembalikan buku lathan minggu lepas.
2.Pelajar baca komen guru. 3.Guru bincangkan hasul penyemakan guru. 4.Pelajar bina semula huraian. 5.Pelajar hantar hasil tugas. |
REFLEKSI
|
Pemahaman pelajar tentang unsur dalam pernyataan yang perlu dihurakan
semakin jelas, Ayat yang dibina semakin baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5S2 - 0815-0925
|
TAJUK
|
KOMSAS – Pantun 8 Kerat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti cirri pantun dan menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca pantun.
2.Soalan lisan – ciri-ciri pantun secara umum. 3.Pelajar diminta menerangkan maksud beberapa perkataan sebagai panduan menjawab soalan pemahamanan. 4.Peajar jawab salan bertulis. 5.Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menerangkan maksud perkataan kunci dalam pantun seperti
adat, nenek moyang, iman, nabi, rosak, lalai, kebudayaan dll. Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130)
|
TAJUK
|
Perbincagan tentang latihan menulis
perenggan isi yang dibuat pelajar.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti unsure dalam ayat topic yang perlu penjelasan dan mengenal
pasti perkataan yang berkaitan unuk menhaikan unsur tersebut.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bacak komen guru dalm buku yang dikembalikan.
2.Guru menjelaskan sebab kesilapan pelajar dalm menghuraikan ayat topik. 3.Pelajar menghuraikan ayat topik yang sama dan guru menyemak dan membinangkannya di depan. |
REFLEKSI
|
Hasil kerja pelajar lebih baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.1.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
KOMSAS – Pantun 8 Kerat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti ciri pantun dan menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca pantun.
2.Soalan lisan – ciri-ciri pantun secara umum. 3.Pelajar diminta menerangkan maksud beberapa perkataan sebagai panduan menjawab soalan pemahamanan. 4.Peajar jawab salan bertulis. 5.Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menerangkan maksud perkataan kunci dalam pantun seperti
adat, nenek moyang, iman, nabi, rosak, lalai, kebudayaan dll. Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.1.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Bina Perenggan Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
membina perenggan isi dan apat mengenal pasti maksud runtutan dan tautan.
|
AKTIVITI
|
1.Guru kemukakan ayat topik.
2.Guru baca contoh perenggan yang utuh penghuraian. 3.Guru minta pelajar baca. 4.Guru taya pelajar soalan-soalan yang membimbing mereka kea rah memahami maksud runtutan dan tautan dalam perenggan. 5.Tugasan: Pelajar bina perenggan isi di rumah: Adik menangis. |
REFLEKSI
|
*Perhimpunan 1/2014 Masa mula dari 0815-0905 (dipendekkan). Penilaian
pemahman pelajar dibuat dengan menanyakan soalan tentang unusr runtutan dan
tautan anaara ayat denan ayat dan runtutan antara idea dengan idea dalam ayat
yang berurutan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.1.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV – 0715-0815
|
TAJUK
|
Pemahaman & Rumusan : Ciri Komunikasi
Berkesan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman dan akhirnya membuat rumusan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Guru bincangkan jawapan dengan pelajar. 4. Guru minta pelajar beri maksud beberapa perkataan baru (semantik). 5. Pelajar buat rumusan. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih terikat dengan varisi bahasa dalam soalan dalam
menjawab soalan pemahaman. Rumusan dibuat di rumah.
|
No comments:
Post a Comment