Thursday, February 6, 2014

RPH M4 (20-25.1.2014)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.1.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Membina Pendahuluan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina perenggan pendahuluan karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar menyenaraikan cara menghargai guru.
2.Pelajar mencari perkataan yang berkaitan dengan ‘guru’.
3.Guru menjelaskan ciri-ciri sebuah pendahuluan yang baik.
3.Guru meminta pelajr membina pendahuluan berdasarkan isi-isi karangan yang dibincangkan.
REFLEKSI
6-9 orang pelajar didapati kesukaran mengungkapkan idea dengan ayat yang tepat dan menarik. Sekumpulan besar boleh membina perenggan pendahuluan seperti yang dikehendaki.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5S2  - 0815-0925
TAJUK
KOMSAS – Sajak Dirgahayu Bahasaku
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman  dan menyatakan maksud sajak.
AKTIVITI
1.Pelajar baca senyap sajak.
2.Pelajar menyatakan maksud perkataan-perkataan sukar.
3.Pelajar menyatakan makud setiap baris sajak. Guru bimbing.
4.Pelajar jawab soalan pemahaman.
5.Guru semak kerja pelajar.
REFLEKSI
Masih ada pelajar terikat dengan laras bahasa soalan semasa menjawab. Guru menegur dan membaiki kesilapan dan kelemahan pelajar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.1.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130)
TAJUK
KOMSAS – Sajak Dirgahayu Bahasaku
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman  dan menyatakan maksud sajak.
AKTIVITI
1.Pelajar baca senyap sajak.
2.Pelajar menyatakan maksud perkataan-perkataan sukar.
3.Pelajar menyatakan makud setiap baris sajak. Guru bimbing.
4.Pelajar jawab soalan pemahaman.
5.Guru semak kerja pelajar.
REFLEKSI
Masih ada pelajar terikat dengan laras bahasa soalan semasa menjawab. Guru menegur dan membaiki kesilapan dan kelemahan pelajar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
22.1.2014 (RABU)
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Membina Pendahuluan – Sambungan dengan Soalan lain
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengukuhkan pengetahuan membina pendahuluan karangan berdasarkan isi-isi yang disediakan.
AKTIVITI
1.Pelajar bincangkan isi-isi yang disediakan.
2.Pelajar nyatakan unsur dalam isu uama yang perlu diberi perhatian.
3.Pelajar bina pendahuluan. Guru pantau pelajar.
4.Guru pilih pelajar dan minta mereka menulis hasil kerja di papan tulis.
5. Kerja pelajar dibincangkan sebagai pelajaran kepada semua pelajar.*Pelaja didedahkan cara menyemak wacana sebuah pendahuluan.
REFLEKSI
Guru berjaya  mengenal pasti dua contoh pendahuluan yang baik untuk dijadikan contoh untuk disemak dan dilihat dari aspek wacana pendahuluan. Pelajar memperlihatkan kepuasan kerana dapat beajar daripada kesilapan rakannya.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
23.1.2014 (KHAMIS)
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Membina Pendahuluan – Sambungan dengan Soalan lain
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengukuhkan pengetahuan membina pendahuluan karangan berdasarkan isi-isi yang disediakan.
AKTIVITI
1.Pelajar bincangkan isi-isi yang disediakan.
2.Pelajar nyatakan unsur dalam isu uama yang perlu diberi perhatian.
3.Pelajar bina pendahuluan. Guru pantau pelajar.
4.Guru pilih pelajar dan minta mereka menulis hasil kerja di papan tulis.
5. Kerja pelajar dibincangkan sebagai pelajaran kepada semua pelajar.*Pelaja didedahkan cara menyemak wacana sebuah pendahuluan.
REFLEKSI
Guru berjaya  mengenal pasti dua contoh pendahuluan yang baik untuk dijadikan contoh untuk disemak dan dilihat dari aspek wacana pendahuluan. Pelajar memperlihatkan kepuasan kerana dapat beajar daripada kesilapan rakannya.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
24.1.2014 (JUMAAT)
KELAS/MASA
5MPV – 0715-0815
TAJUK
KOMSAS – Hikayat Langlang Buana MS36
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bercerita tentang hikayat yang dibaa dan menjawab soalan-soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar telah diarahakan membaca di rumah kelmarin.
2.Pelajar bercerita dan guru membantu.
3.Pelajar terangkan beberapa perkataan susah
4. Pelajar jawab soalan pemahaan secara lisan dan kemudian bertulis.

REFLEKSI
Hampir setengah pelajar kelas ini tidak membaca langsung hikayat seperti yang diarahkan kelmarin. Mereka ditegur. Pelajar dapat bercerita dan menjawab soalan. PdP baik.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
25.1.2014 (SABTU GANTI 30.1.2014 tbc)
KELAS/MASA
5MPV – 0715-0815
TAJUK
KOMSAS – Hikayat Langlang Buana MS36
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bercerita tentang hikayat yang dibaa dan menjawab soalan-soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar telah diarahakan membaca di rumah kelmarin.
2.Pelajar bercerita dan guru membantu.
3.Pelajar terangkan beberapa perkataan susah
4. Pelajar jawab soalan pemahaan secara lisan dan kemudian bertulis.

REFLEKSI
Pelajar membaca hikayat seperti yang disuruh. Pelajar menjawab soalan. PdP berjalan baik.

No comments: