MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.1.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2
(1020-1055)
|
TAJUK
|
Membina Pendahuluan Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
membina perenggan pendahuluan karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyenaraikan cara menghargai guru.
2.Pelajar mencari perkataan yang berkaitan dengan ‘guru’. 3.Guru menjelaskan ciri-ciri sebuah pendahuluan yang baik. 3.Guru meminta pelajr membina pendahuluan berdasarkan isi-isi karangan yang dibincangkan. |
REFLEKSI
|
6-9 orang pelajar didapati kesukaran mengungkapkan idea dengan ayat
yang tepat dan menarik. Sekumpulan besar boleh membina perenggan pendahuluan
seperti yang dikehendaki.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5S2 - 0815-0925
|
TAJUK
|
KOMSAS – Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab
soalan pemahaman dan menyatakan maksud
sajak.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca senyap sajak.
2.Pelajar menyatakan maksud perkataan-perkataan sukar. 3.Pelajar menyatakan makud setiap baris sajak. Guru bimbing. 4.Pelajar jawab soalan pemahaman. 5.Guru semak kerja pelajar. |
REFLEKSI
|
Masih ada pelajar terikat dengan laras bahasa soalan semasa menjawab.
Guru menegur dan membaiki kesilapan dan kelemahan pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.1.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130)
|
TAJUK
|
KOMSAS – Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab
soalan pemahaman dan menyatakan maksud
sajak.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca senyap sajak.
2.Pelajar menyatakan maksud perkataan-perkataan sukar. 3.Pelajar menyatakan makud setiap baris sajak. Guru bimbing. 4.Pelajar jawab soalan pemahaman. 5.Guru semak kerja pelajar. |
REFLEKSI
|
Masih ada pelajar terikat dengan laras bahasa soalan semasa menjawab.
Guru menegur dan membaiki kesilapan dan kelemahan pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.1.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
Membina Pendahuluan – Sambungan dengan
Soalan lain
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengukuhkan pengetahuan membina pendahuluan karangan berdasarkan isi-isi yang
disediakan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bincangkan isi-isi yang disediakan.
2.Pelajar nyatakan unsur dalam isu uama yang perlu diberi perhatian. 3.Pelajar bina pendahuluan. Guru pantau pelajar. 4.Guru pilih pelajar dan minta mereka menulis hasil kerja di papan tulis. 5. Kerja pelajar dibincangkan sebagai pelajaran kepada semua pelajar.*Pelaja didedahkan cara menyemak wacana sebuah pendahuluan. |
REFLEKSI
|
Guru berjaya mengenal pasti
dua contoh pendahuluan yang baik untuk dijadikan contoh untuk disemak dan
dilihat dari aspek wacana pendahuluan. Pelajar memperlihatkan kepuasan kerana
dapat beajar daripada kesilapan rakannya.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.1.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Membina Pendahuluan – Sambungan dengan
Soalan lain
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengukuhkan pengetahuan membina pendahuluan karangan berdasarkan isi-isi yang
disediakan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bincangkan isi-isi yang disediakan.
2.Pelajar nyatakan unsur dalam isu uama yang perlu diberi perhatian. 3.Pelajar bina pendahuluan. Guru pantau pelajar. 4.Guru pilih pelajar dan minta mereka menulis hasil kerja di papan tulis. 5. Kerja pelajar dibincangkan sebagai pelajaran kepada semua pelajar.*Pelaja didedahkan cara menyemak wacana sebuah pendahuluan. |
REFLEKSI
|
Guru berjaya mengenal pasti
dua contoh pendahuluan yang baik untuk dijadikan contoh untuk disemak dan
dilihat dari aspek wacana pendahuluan. Pelajar memperlihatkan kepuasan kerana
dapat beajar daripada kesilapan rakannya.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.1.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV – 0715-0815
|
TAJUK
|
KOMSAS – Hikayat Langlang Buana MS36
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
bercerita tentang hikayat yang dibaa dan menjawab soalan-soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah diarahakan membaca di rumah kelmarin.
2.Pelajar bercerita dan guru membantu. 3.Pelajar terangkan beberapa perkataan susah 4. Pelajar jawab soalan pemahaan secara lisan dan kemudian bertulis. |
REFLEKSI
|
Hampir setengah pelajar kelas ini tidak membaca langsung hikayat
seperti yang diarahkan kelmarin. Mereka ditegur. Pelajar dapat bercerita dan
menjawab soalan. PdP baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.1.2014 (SABTU GANTI 30.1.2014 tbc)
|
KELAS/MASA
|
5MPV – 0715-0815
|
TAJUK
|
KOMSAS – Hikayat Langlang Buana MS36
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
bercerita tentang hikayat yang dibaa dan menjawab soalan-soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah diarahakan membaca di rumah kelmarin.
2.Pelajar bercerita dan guru membantu. 3.Pelajar terangkan beberapa perkataan susah 4. Pelajar jawab soalan pemahaan secara lisan dan kemudian bertulis. |
REFLEKSI
|
Pelajar membaca hikayat seperti yang disuruh. Pelajar menjawab
soalan. PdP berjalan baik.
|
No comments:
Post a Comment