MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.3.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Pemahaman dan Lisan (ULBS)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membaca dan dapat
menbentangkan pandangan berdasarkan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
membaca senyap petikan.
2.Guru menyanyakan soalan untuk dibentangkan secara lisan. Jawapan tiada dalam teks 3. Soalan dalam kumpulan : Apakah maksud ketagih internet? Apakah itu internet? Apakah tanda ketagihan internet? Apakah akibat ketagihan internet? Apakah cara mengatasi ketagihan internet? |
REFLEKSI
|
Pelajar
seronok cari maklumat tetapi tidak cukup masa. Sambung.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.3.20132013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Sambungan Selasa lepas: Membina ayat topik dan menghuraikan ayat
topik
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat
topic dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
membentang tugasan minggu lepas.
2.Huraian pelajar dinilai bersama di depan. 3.Pelajar membetulkannya. |
REFLEKSI
|
Hanya 3
orang sahaja yang buat. Yang lain tidak hiraukan tugasan walaupun telah
diperingatkan. Guru mengulang P&P minggu lepas iaitu menerangkan cara
menghuraikan isi dengan menggunakan teknik 4W1H. Pelajar mula buat setelah
dileteri dengan keras. Pelajar masih suka berseronok.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.3.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pemahaman – Beri makna perkataan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mencari makna
perkataan, frasa dan ayat menggunakan kamus. * Guru bawa kamus di dalam kelas
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca teks senyap.
2.Pelajar cari makna dengan menggunkan kamus. 3.Pelajar meneranmgkan makna. |
REFLEKSI
|
Lebih 60%
pelajar memilih untuk bersantai. Tidur walaupun guru menaikkan suara meminta
mereka berusaha. Astonton, Then Sin Yong dan dua orang lain tetap mengganggu
kelas dengan bising yang terkawal.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Sambungan Pemahaman Ketagihan Internet
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyatakan makna
perkataan dan frasa mengikut konteks teks yang dibaca.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
bawa 10 set kamus ke dalam kelas.
2.Pelajar dalam kumpulan 3 orang mencari makna perkataan yang diberikan. 3.Pelajar nyatakan makna dalam lisan dan menulisnya seteelah dibincangankan . 4. Soal jawab lisan tentang akibat penggunaan internet. |
REFLEKSI
|
Penglibtan
pelajar sangat minimum. Kamus yang bawa pun dibelek-belek dengan kuramg
ikhlasnya. Guru yang jadi banyak menyoal untuk memaksanpelajar bercakap.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Sambungan Pemahaman Ketagihan Internet
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyatakan makna
perkataan dan frasa mengikut konteks teks yang dibaca.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
bawa 10 set kamus ke dalam kelas.
2.Pelajar dalam kumpulan 3 orang mencari makna perkataan yang diberikan. 3.Pelajar nyatakan makna dalam lisan dan menulisnya seteelah dibincangankan . 4. Soal jawab lisan tentang akibat penggunaan internet. |
REFLEKSI
|
Pelajar berlumba-lumba memberikan makna. Jawapan lisan pelajar
menujukkan pelajar masih terikat dengan laras bahasa teks. Kelemahan ini
ditegur guru: Misalnya – Akibat ketagihan internet ialah…….(sepatutnya
Ketagihan internet mengakibatkan….)
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Ujian Lisan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang diuji dapat
membincangkan tajuk ketagihan internet dan cara menangani masalahnya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
dalam kumpulan 4 orang membincangkan tajuk di atas.
2.Kumpulan dijemput untuk menyatakan tajuk berkenaan. 3.Kumpulan lain bertanyaka soalan. |
REFLEKSI
|
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Ujian Lisan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang diuji dapat
membincangkan tajuk ketagihan internet dan cara menangani masalahnya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
dalam kumpulan 4 orang membincangkan tajuk di atas.
2.Kumpulan dijemput untuk menyatakan tajuk berkenaan. 3.Kumpulan lain bertanyaka soalan. |
REFLEKSI
|
Pelajar yang ditaksir dapat
menjawab soalan dan bercakap. Mereka memerlukan bantuan guru.
|
No comments:
Post a Comment