Wednesday, April 10, 2013

RPH M 12 (18-22.3.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.3.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Pemahaman dan Lisan (ULBS)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar membaca dan dapat menbentangkan pandangan berdasarkan petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar membaca senyap petikan.
2.Guru menyanyakan soalan untuk dibentangkan secara lisan. Jawapan tiada dalam teks
3. Soalan dalam kumpulan : Apakah maksud ketagih internet? Apakah itu internet? Apakah tanda ketagihan internet? Apakah akibat ketagihan internet? Apakah cara mengatasi ketagihan internet?
REFLEKSI
Pelajar seronok cari maklumat tetapi tidak cukup masa. Sambung.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.3.20132013/Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Sambungan Selasa lepas: Membina ayat topik dan menghuraikan ayat topik
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat topic dan menghuraikannya.
AKTIVITI
1.Pelajar membentang tugasan minggu lepas.
2.Huraian pelajar dinilai bersama di depan.
3.Pelajar membetulkannya.
REFLEKSI
Hanya 3 orang sahaja yang buat. Yang lain tidak hiraukan tugasan walaupun telah diperingatkan. Guru mengulang P&P minggu lepas iaitu menerangkan cara menghuraikan isi dengan menggunakan teknik 4W1H. Pelajar mula buat setelah dileteri dengan keras. Pelajar masih suka berseronok.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.3.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Pemahaman – Beri makna perkataan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mencari makna perkataan, frasa dan ayat menggunakan kamus. * Guru bawa kamus di  dalam kelas
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks senyap.
2.Pelajar cari makna dengan menggunkan kamus.
3.Pelajar meneranmgkan makna.
REFLEKSI
Lebih 60% pelajar memilih untuk bersantai. Tidur walaupun guru menaikkan suara meminta mereka berusaha. Astonton, Then Sin Yong dan dua orang lain tetap mengganggu kelas dengan bising yang terkawal.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Sambungan Pemahaman Ketagihan Internet
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan makna perkataan dan frasa mengikut konteks teks yang dibaca.
AKTIVITI
1.Guru bawa 10 set kamus ke dalam kelas.
2.Pelajar dalam kumpulan 3 orang mencari makna perkataan yang diberikan.
3.Pelajar nyatakan makna dalam lisan dan menulisnya seteelah dibincangankan .
4. Soal jawab lisan tentang akibat penggunaan internet.
REFLEKSI
Penglibtan pelajar sangat minimum. Kamus yang bawa pun dibelek-belek dengan kuramg ikhlasnya. Guru yang jadi banyak menyoal untuk memaksanpelajar bercakap.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Sambungan Pemahaman Ketagihan Internet
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan makna perkataan dan frasa mengikut konteks teks yang dibaca.
AKTIVITI
1.Guru bawa 10 set kamus ke dalam kelas.
2.Pelajar dalam kumpulan 3 orang mencari makna perkataan yang diberikan.
3.Pelajar nyatakan makna dalam lisan dan menulisnya seteelah dibincangankan .
4. Soal jawab lisan tentang akibat penggunaan internet.
REFLEKSI
Pelajar berlumba-lumba memberikan makna. Jawapan lisan pelajar menujukkan pelajar masih terikat dengan laras bahasa teks. Kelemahan ini ditegur guru: Misalnya – Akibat ketagihan internet ialah…….(sepatutnya Ketagihan internet  mengakibatkan….)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Ujian Lisan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar yang diuji dapat membincangkan tajuk ketagihan internet dan cara menangani masalahnya.
AKTIVITI
1.Pelajar dalam kumpulan 4 orang membincangkan tajuk di atas. 
2.Kumpulan dijemput untuk menyatakan tajuk berkenaan.
3.Kumpulan lain bertanyaka soalan.
REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Ujian Lisan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar yang diuji dapat membincangkan tajuk ketagihan internet dan cara menangani masalahnya.
AKTIVITI
1.Pelajar dalam kumpulan 4 orang membincangkan tajuk di atas. 
2.Kumpulan dijemput untuk menyatakan tajuk berkenaan.
3.Kumpulan lain bertanyaka soalan.
REFLEKSI
Pelajar yang ditaksir dapat menjawab soalan dan bercakap. Mereka memerlukan bantuan guru.

No comments: