MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23 Mac
– 31 Mac 2013
|
KELAS/MASA
|
5K10
dan 5MPV
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
TAHUN 2013
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
Guru menyertai Rombongan 36 orang guru SMK Serian ke
Pontianak 24-28 Mac 2013
*Guru tidak ikut serta kerana kemalangan di
Semariang Baru pada 29.3.2013.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
1.4.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Meghuraikan pernyataan yang terdapat dalam petikan.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat meghuraikan pernyataan yang terdapat dalam petikan dan membezakan
pernyataaan umum dengan huraian yang khusus.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan yang diedarkan.
2.Pelajar diminta mengenal pasti pernyataan yang menyatakan kesan ketagihan internet. 3.Pelajar diminta menghuraikan pernyataan. Huraian yang baik dan lemah ditulis di papan tulis. 4.Huraian pelajar dibincangkan dari aspek tautan, runtutan, bermakna, relevanansi, da tatabahasa. 5.Pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Masih ada
5-7 orang pelajar tidak memahami maksud menghuraikan pernyataan. Ayat yang
dibina tidak beruntut tapi hanya bertaut. Runtutan sangat jauh/longgar. Boleh
dianggap pernyataan baru. Yang lain menunjukkan faham tetapi ayat masih belum
tepat dari aspek diksi.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
2.4.2013Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Pemahaman Komsas (Pahlawan Buntung)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab
sekurang-kurangnya 5 soalan mudah dan
1 soalan bercapah.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah diarahkan
membaca teks semasa cuti.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Pelajar bentang jawapan. 4.Guru menyemai nilai-nilai dalam cerpen. 5.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
kelas ini menunjukkan sedikit kemajuan dari aspek perangai. Tidak lagi
bersuka-suka semasa P&P. Namun orang yang sama masih sangat berat membuat
kerja. Alasan yang diberi….tengah fikir. Belum ada idea.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
3.4.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pemahaman Komsas (Pahlawan Buntung)
|
|
Pelajar dapat menjawab
sekurang-kurangnya 5 soalan mudah dan
1 soalan bercapah.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar telah diarahkan
membaca teks semasa cuti.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Pelajar bentang jawapan. 4.Guru menyemai nilai-nilai dalam cerpen. 5.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Hanya 10
orang yang mahu menyertrai P&P. Jumlah ini bertambah dari masa-masa yang
lalu. 15 (tak masuk 6 TH) orang yang lain tidur dan memilih untuk tidur. Guru
mati akal untuk memujuk mereka belajar. Mereka Cazzamarick, Astonton, Phang
Shin Chiet, Antonio, Jong Shin Nin, Jelani, Dumsom, dll.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Ulangan Pemahaman Pahlawa Buntung
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membaca cerpen sehingga
habis.
|
AKTIVITI
|
1.Kelmarin
pelajar dipesan membaca.
2.Pelajar jawab soalan-soalan mudah untuk memastikan mereka ad abaca. 3.Jawapan dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
yang sama/yang tidur tidak mahu ikut serta dalam P&P. Mereka memilih
tidur. Yang mahu belajar dibimbing mencari jawapan. Mereka menunjukkan respon
(membaca).
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Ulangan Pemahaman Pahlawan Buntung
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membaca cerpen sehingga
habis.
|
AKTIVITI
|
1.Kelmarin
pelajar dipesan membaca.
2.Pelajar jawab soalan-soalan mudah untuk memastikan mereka ada baca. 3.Jawapan dibincangkan. |
REFLEKSI
|
5 orang
pelajar dikesan lambat dalam pembacaan. Soalan-soalan mudah pun ada yang
tidak betul dijawab. Pelajar yang lain menunjukkan pencapaian yang baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Tatabahasa: Ayat Pasif Biasa
dan Ayat Pasif Songsang
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar menulis ayat pasif
biasa dan ayat pasif songsang dan mengena;l pasti variasi bahasa.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan yang diedarkan.
2.Pelajar mengenal pasti kata kerja aktif dan pasif. 3. Pelajar menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif. 4.Pelajar membina ayat sendiri (ayat pasif sususnan biasa dan songsang. |
REFLEKSI
|
Pelajar tiada masalah besar
untuk menyatakan dan menulis latihan yang diberikan. Ada 5 orang yang agak
lambat memahami arahan dan penerangan. Rakan membantu mereka. Masalah selesai..
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Tatabahasa: Ayat Pasif Biasa
dan Ayat Pasif Songsang
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar menulis ayat pasif
biasa dan ayat pasif songsang dan mengena;l pasti variasi bahasa.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan yang diedarkan.
2.Pelajar mengenal pasti kata kerja aktif dan pasif. 3. Pelajar menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif. 4.Pelajar membina ayat sendiri (ayat pasif sususnan biasa dan songsang. |
REFLEKSI
|
Latihan 4 tidak dapat
dilakasnakan kecualioleh seorang iaitu Tracy. Guru hanya melatih tubi latihan
2 dan 3 sahaja.
|
No comments:
Post a Comment