Wednesday, April 10, 2013

RPH M 11 (11-15.3.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.3.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Pembetulan Kertas 1
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti isi and membina ayat topik dan menghuraikannya.
AKTIVITI
1.Pelajar menulis ayat topik.
2.Ayat topik dibaiki di depan kelas.
3.Pelajar menghuraikan ayat topik.
4.Ayat-ayat pelajar diperbetulkan.
REFLEKSI
Hari ini perhimpunan. Masa dipendekkan menjadi sejam sahaja. P&P hanya setakat langkah 2. Pelajar masih perlu akan penjelasan.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.3.20132013/Selasa
KELAS/MASA
5MK10 /0705-0815
TAJUK
Membina ayat menggunakan perkataan yang diberi.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bina ayat mudah secara terarah.
AKTIVITI
1.Pelajar gunakan ‘sungai’ untuk buat ayat.
2. Ayat pelajar disemak.
3.Pelajar gunakan ‘pencemaran’ untuk buat ayat.
4. Ayat pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
P&P di atas berjalan pada kadar yang sangat perlahan. Pelajar sangat sukar digerakkan untuk belajar. Guru aka cari ikhtiar.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.3.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K6 (0945-1055)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1

Pelajar dapat mengenal pasti isi and membina ayat topik dan menghuraikannya.
AKTIVITI
1.Pelajar menulis ayat topik.
2.Ayat topik dibaiki di depan kelas.
3.Pelajar menghuraikan ayat topik.
4.Ayat-ayat pelajar diperbetulkan.
REFLEKSI
Pelajar kelas tidak bersedia belajar. Semasa guru masuk, kelas dalam keadaan sangat kotor. Guru naik marah dan kemarahan guru teransang oleh iskap pelajar yang langsung tidak beri fokus untuk sedia belajar. Guru namkpaknya berleter untuk menyedarkan pelajar yang masih ambil tidak serius pada belajar. P& P hanya sampai langkah 1. Tugas rumah diberi.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0705 -0815)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar membina perenggan pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama.
3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama.
4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan.
6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar.  
REFLEKSI
Berdasarkan refleksi Isnin guru ajar yang asas mengarang. Pelajar diberi ayat. Pelajar diberi diksi untuk bantu bina ayat. Pelajar dibantu

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (1130-1240)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Isi Karangan (Back to basic)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bina ayat yang mudah, berkaitan dan menghuraikannya.
AKTIVITI
1.Pelajar bina ayat guna perkataan bapa dan sihat.
2. Ayat pelajar yang baik ditulis di papan hitam.
3.Guru minta pelajar tunjukkan unsur/kata penting dalam ayat.
4.Guru bimbing pelajar kenal pasti diksi untuk yang berkaitan dengan perkataan “sihat’
5.Pelajar bina ayat.
6. Ayat dibaiki.
REFLEKSI
Hanya 1 orang pelajar mampu membina ayat menggunakan diksi yang dibekalan. Akhirnya guru minta pelajar mengisi tempat kosong lagi. P&P berjalan lancar dengan langkah terakhir ini.



MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Tatabahasa – sambung ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyambung ayat dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar sambung ayat-ayat tunggal.
3.Pelajar asingkan ayat majmuk.
4.Perbincangan.
5.Latihan pengkayaan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyambung ayat. Hanya Jeffry dan Paul sahaja mengambil masa yang lama untuk membuat latihan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240
TAJUK
Tatabahasa – sambung ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyambung ayat dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar sambung ayat-ayat tunggal.
3.Pelajar asingkan ayat majmuk.
4.Perbincangan.
5.Latihan pengkayaan.
REFLEKSI
Latihan 5 tidak dapat dilaksanakan. Pelajar mengambil masa yang lama untuk menulis dan memuat latihan.

No comments: