MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.3.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengenal pasti
isi and membina ayat topik dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menulis ayat topik.
2.Ayat topik dibaiki di depan kelas. 3.Pelajar menghuraikan ayat topik. 4.Ayat-ayat pelajar diperbetulkan. |
REFLEKSI
|
Hari ini
perhimpunan. Masa dipendekkan menjadi sejam sahaja. P&P hanya setakat
langkah 2. Pelajar masih perlu akan penjelasan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.3.20132013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5MK10
/0705-0815
|
TAJUK
|
Membina ayat menggunakan perkataan yang diberi.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat bina ayat mudah
secara terarah.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar gunakan ‘sungai’
untuk buat ayat.
2. Ayat pelajar disemak. 3.Pelajar gunakan ‘pencemaran’ untuk buat ayat. 4. Ayat pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
P&P
di atas berjalan pada kadar yang sangat perlahan. Pelajar sangat sukar
digerakkan untuk belajar. Guru aka cari ikhtiar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.3.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1
|
|
Pelajar dapat mengenal pasti
isi and membina ayat topik dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menulis ayat topik.
2.Ayat topik dibaiki di depan kelas. 3.Pelajar menghuraikan ayat topik. 4.Ayat-ayat pelajar diperbetulkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
kelas tidak bersedia belajar. Semasa guru masuk, kelas dalam keadaan sangat
kotor. Guru naik marah dan kemarahan guru teransang oleh iskap pelajar yang
langsung tidak beri fokus untuk sedia belajar. Guru namkpaknya berleter untuk
menyedarkan pelajar yang masih ambil tidak serius pada belajar. P& P
hanya sampai langkah 1. Tugas rumah diberi.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membina perenggan
pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan
kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama. 3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama. 4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan. 6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar. |
REFLEKSI
|
Berdasarkan
refleksi Isnin guru ajar yang asas mengarang. Pelajar diberi ayat. Pelajar
diberi diksi untuk bantu bina ayat. Pelajar dibantu
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1 – Bina Isi Karangan (Back to basic)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat bina ayat yang
mudah, berkaitan dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
bina ayat guna perkataan bapa dan
sihat.
2. Ayat pelajar yang baik ditulis di papan hitam. 3.Guru minta pelajar tunjukkan unsur/kata penting dalam ayat. 4.Guru bimbing pelajar kenal pasti diksi untuk yang berkaitan dengan perkataan “sihat’ 5.Pelajar bina ayat. 6. Ayat dibaiki. |
REFLEKSI
|
Hanya 1
orang pelajar mampu membina ayat menggunakan diksi yang dibekalan. Akhirnya
guru minta pelajar mengisi tempat kosong lagi. P&P berjalan lancar dengan
langkah terakhir ini.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Tatabahasa – sambung ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyambung ayat
dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar sambung ayat-ayat tunggal. 3.Pelajar asingkan ayat majmuk. 4.Perbincangan. 5.Latihan pengkayaan. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyambung ayat.
Hanya Jeffry dan Paul sahaja mengambil masa yang lama untuk membuat latihan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240
|
TAJUK
|
Tatabahasa – sambung ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyambung ayat
dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar sambung ayat-ayat tunggal. 3.Pelajar asingkan ayat majmuk. 4.Perbincangan. 5.Latihan pengkayaan. |
REFLEKSI
|
Latihan 5 tidak dapat
dilaksanakan. Pelajar mengambil masa yang lama untuk menulis dan memuat
latihan.
|
No comments:
Post a Comment