Friday, March 8, 2013

RPH M 10 (4-8.3.2013)



MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
4.3.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN
HASIL PEMBELAJARAN
MPED – 1040-1240
AKTIVITI

REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.3.20132013/Selasa
KELAS/MASA
5MK10 /0705-0815
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar membina perenggan pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama.
3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama.
4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan.
6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar.   
REFLEKSI
Aktiviti (6) penting untuk membantu pelajar yang sangat lemah menggalakkan pelajar ini melakukan kerja dan mengelakkan mereka tidur.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.3.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K6 (0945-1055)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan

Pelajar membina perenggan pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama.
3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama.
4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan.
6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar.  
REFLEKSI
Aktiviti (6) penting untuk membantu pelajar yang sangat lemah menggalakkan pelajar ini melakukan kerja dan mengelakkan mereka tidur.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0815-0925)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar membina perenggan pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama.
3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama.
4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan.
6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar.  
REFLEKSI
P&P di atas tidak dilaksanakan kerana hanya ada 8 orang pelajar sahaja yang ada. Yang lainnya terlibat dengan Perkhemahan Bomba di Jabatan Bomba, Serian dan Kejohanan Sukan di Samarahan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.3.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (1130-1240)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar membina perenggan pengenalan sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama.
3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama.
4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan.
6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar.  
REFLEKSI
P&P di atas tidak dilaksanakan mengikut rancangan. Hanya 4 orang pelajar yang bawa Kertas Soalan dan buku latihan bahasa Melayu. Yang lain memberikan pelbagai alasan untuk tidak mahu belajar. * Saya dilatih untuk mengajar pelajar yang mahu belajar bukan yang tidak mahu belajar. Guru hanya ajak pelajar bina ayat.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
Guru mengadkan ULBS ke atas pelajat yang ada. Pelajar lain (60%) terlibat dalam Kem Bomba sehingga Jumaat.
AKTIVITI

REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.3.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240
TAJUK
Bina Perenggan Pengenalan – Pembetulan Peperiksaan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bina perenggan pengenalan karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca soalan karangan bahgian A.
2.Guru lakar carta – pelajar  nyatakan  punca penceraman sungai.
3.Pelajar isi tempat kosong binaan perenggan pengenalan.
REFLEKSI
Pelajar tunjuk suka belajar cara paling mudah ini. Masih ada juga tidak mahu belajar malah bermain-main,.(Astonton, Cazarick, Chong Kit Poh, Liew Tze Kiong, Jelani, Dumson, Antonio, Liew Ching Ming).

No comments: