MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.3.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
MPED – 1040-1240
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.3.20132013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5MK10
/0705-0815
|
TAJUK
|
Pembetulan
Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membina perenggan pengenalan
sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar baca
soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama. 3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama. 4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan. 6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar. |
REFLEKSI
|
Aktiviti (6) penting untuk
membantu pelajar yang sangat lemah menggalakkan pelajar ini melakukan kerja
dan mengelakkan mereka tidur.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.3.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pembetulan
Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
|
|
Pelajar membina perenggan pengenalan
sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar baca
soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama. 3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama. 4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan. 6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar. |
REFLEKSI
|
Aktiviti (6) penting untuk
membantu pelajar yang sangat lemah menggalakkan pelajar ini melakukan kerja
dan mengelakkan mereka tidur.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0815-0925)
|
TAJUK
|
Pembetulan
Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar membina perenggan pengenalan
sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar baca
soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama. 3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama. 4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan. 6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar. |
REFLEKSI
|
P&P di atas tidak
dilaksanakan kerana hanya ada 8 orang pelajar sahaja yang ada. Yang lainnya
terlibat dengan Perkhemahan Bomba di Jabatan Bomba, Serian dan Kejohanan
Sukan di Samarahan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.3.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
Pembetulan
Kertas 1 – Bina Pengenalan Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar membina perenggan pengenalan
sebagai pembetulan kepada kesilapan dalam peperiksaan awal tahun.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar baca
soalan dan nyatakan ayat dalam soalan yang menggambarkan kehendak soalan.
2.Guru tulis jawapan betul pelajar di dalam kotak di papan tulis sebagai isu utama. 3.Pelajar diminta membina ayat-ayat yang ada kaitan dengan isu utama. 4.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 5.Jawapan pelajar dijadikan perbincangan. 6.Guru tulis pengenalan dengan meninggalkan tempat-tempat kosong untuk diisi pelajar. |
REFLEKSI
|
P&P di atas tidak
dilaksanakan mengikut rancangan. Hanya 4 orang pelajar yang bawa Kertas
Soalan dan buku latihan bahasa Melayu. Yang lain memberikan pelbagai alasan
untuk tidak mahu belajar. * Saya dilatih untuk mengajar pelajar yang mahu
belajar bukan yang tidak mahu belajar. Guru hanya ajak pelajar bina ayat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Guru mengadkan ULBS ke atas pelajat yang
ada. Pelajar lain (60%) terlibat dalam Kem Bomba sehingga Jumaat.
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.3.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240
|
TAJUK
|
Bina
Perenggan Pengenalan – Pembetulan Peperiksaan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat bina perenggan pengenalan
karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca soalan
karangan bahgian A.
2.Guru lakar carta – pelajar nyatakan punca penceraman sungai. 3.Pelajar isi tempat kosong binaan perenggan pengenalan. |
REFLEKSI
|
Pelajar tunjuk suka belajar cara paling
mudah ini. Masih ada juga tidak mahu belajar malah bermain-main,.(Astonton,
Cazarick, Chong Kit Poh, Liew Tze Kiong, Jelani, Dumson, Antonio, Liew Ching
Ming).
|
No comments:
Post a Comment