MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
28.1.2013/Isnin
|
KELAS/MASA
|
5MPV /1055-1205
|
TAJUK
|
Tatabahasa dan Semantik (Sajak Dirgahayu MS. 20)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengenal pasti
sistem ejaan bagi perkataan (morfologi) dan perbezaan anatara frasa sendi
nama dan frasa kerja.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menggariskan perkataan berimbuhan me….. , frasa sendi nama
dan frasa kerja.
2.Pelajar menamakan perkataan yang digariskan – kata kerja, kata sendi nama, frasa sendi nama, frasa kerja. 3.Pelajar mengulang sebutan tentang istilah frasa kerja, frasa sendi nama dan contohnya. 4.Pelajar buat latihan – Kenal pasti 10 kata kerja berimbuhan me.. dan penggalkan kepada morfem. Contoh: me+ duduk+ i = menduduki. 5.Pelajar buat latihan – Kenal pasti 10 frasa kerja + 10 frasa sendi nama 6.Pelajar tulis jawpan di papan tulis. 7.Guru jadikan jawapan sebagai tajuk perbincangan. |
REFLEKSI
|
P&P
tidak dapat mengikut perancangan. Namun, P&P menarik. Pelajar hanya mampu
membuat latihan – menyatakan 5 frasa sendi nama yang menggunakan kata
enklitik, frasa kerja sahaja.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
29.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705-0815)
|
TAJUK
|
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasaku’ ms 20
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman sajak ‘dirgahayu’
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk. 3.Pelajar jawab soalan lisan dan bertulis. 4.Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Latihan
untuk kelas diubah suai. Bahan KOMSAS masih sama.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
29.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1130)
|
TAJUK
|
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasaku’ ms 20
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman sajak ‘dirgahayu’
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk. 3.Pelajar jawab soalan lisan dan bertulis. 4.Jawapan pelajar dibincangkan. |
Refleksi
|
Pelajar
tidak membawa buku teks. Guru mengajar membina perenggan. Pelajar membina
ayat dan menulis di papan hitam.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
30.1.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV/5K10
|
TAJUK
|
Komsas – Idola (Pemahaman)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
sambung baca dari rumah.
2.Pelajar jawab soalan guru. Soalan guru untuk mengesan pelajar yang membaca di rumah. 3.Jawapan pelajar ditulis di papan hitam. 4. Perbincangan khususnya tentang tatabahasa pelajar. |
REFLEKSI
|
Perbincangan
menekankan kelemahan dan kesilapan ayat pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
30.1.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10
|
TAJUK
|
Komsas - Idola
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab
soalan-soalan pemahaman yang mudah
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
sambung baca dari rumah.
2.Pelajar jawab soalan guru. Soalan guru untuk mengesan pelajar yang dimembaca di rumah. 3.Jawapan pelajar ditulis di papan hitam. 4. Perbincangan khususnya tentang tatabahasa pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar
hanya menyalin. Ada yang cuba hendak menytakan jawapan tapi teragak-agak.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
1.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV (815-925)
|
TAJUK
|
Sambungan Komsas
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar menjawab set soalan
yang berlainan.
|
AKTIVITI
|
1.Petikan
lain diberikan.
2.Pelajar baca dan jawab soalan tanpa bimbingan. 3. Perbincangan dari sudut ketepatan jawapan. 4.Guru semak kerja pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar memperlihatkan
kemajuan dari segi berfikir – jawapan tepat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
1.2.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Idola – Komsas (sambungan)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mencari perkataan
kata kerja dan kata nama.
Pelajar dapat menjawab soalan mudah. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan baru.
2.Pelajar jawab soalan secara lisan. 3.Pelajar tulis kata nama dan kata kerja di papan tulis. |
REFLEKSI
|
Pelajar menunjukkan kebosanan belajar.
Enggan belajar. Pelajar terpaksa mendengar dan menulis. *Inilah sikap pelajar
yang tidak mahir membaca.Lagipun masa akhir.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
2.2.2013/Khamis/Sabtu
Ganti CTBC
|
KELAS/MASA
|
MPV (0815-0925)
|
TAJUK
|
LISAN – Punca Obesiti (Forum, Segera)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang ditaksirkan dapat
menyatakan punca obesiti secara berforum. * Dijangka hanya30%- 50% pelajar
akan datang.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
menanyakan pelajar soalan-soalan terbimbing.
2.Pelajar buat forum. 3. Guru jadi pengerusi untuk meransang pelajar bercakap. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat
menyatakan semula perkara yang dibincangkan walaupun soalan-soalan guru
diubahsuiakan untuk memaksa pelajar berfikir.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
2.2.2013/Khamis/Sabtu
Ganti CTBC
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1040-1140)
|
TAJUK
|
LISAN – Punca Obesiti (Forum, Segera)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang ditaksirkan dapat
menyatakan punca obesiti secara berforum. * Dijangka hanya30%- 50% pelajar
akan datang.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
menanyakan pelajar soalan-soalan terbimbing.
2.Pelajar ditanya semula soalan untuk memungkinkan pelajar mengulangkan perkara yang dibincangkan. |
Refleksi
|
Hanya 7
daripada 31 orang yang hadir. Mereka diajak bercakap-cakap tentang tajuk di
atas secara soal jawab tanpa mereka sedar ditaksirkan.
|
No comments:
Post a Comment