Saturday, February 2, 2013

RPH 5 (28.1-2.2.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
28.1.2013/Isnin
KELAS/MASA
5MPV /1055-1205
TAJUK
Tatabahasa dan Semantik (Sajak Dirgahayu MS. 20)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti sistem ejaan bagi perkataan (morfologi) dan perbezaan anatara frasa sendi nama dan frasa kerja.
AKTIVITI
1.Pelajar menggariskan perkataan berimbuhan me….. , frasa sendi nama dan frasa kerja.
2.Pelajar menamakan perkataan yang digariskan – kata kerja, kata sendi nama, frasa sendi nama, frasa kerja.
3.Pelajar mengulang sebutan tentang istilah frasa kerja, frasa sendi nama dan contohnya.
4.Pelajar buat latihan – Kenal pasti 10 kata kerja berimbuhan me.. dan penggalkan kepada morfem. Contoh: me+ duduk+ i = menduduki.
5.Pelajar buat latihan – Kenal pasti 10 frasa kerja + 10 frasa sendi nama
6.Pelajar tulis jawpan di papan tulis.
7.Guru jadikan jawapan sebagai tajuk perbincangan.
REFLEKSI
P&P tidak dapat mengikut perancangan. Namun, P&P menarik. Pelajar hanya mampu membuat latihan – menyatakan 5 frasa sendi nama yang menggunakan kata enklitik, frasa kerja sahaja.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
29.1.2013/Selasa
KELAS/MASA
5K10 (0705-0815)
TAJUK
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasaku’ ms 20
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman sajak ‘dirgahayu’
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk.
3.Pelajar jawab soalan lisan dan bertulis.
4.Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Latihan untuk kelas diubah suai. Bahan KOMSAS masih sama.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
29.1.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K6 (0945-1130)
TAJUK
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasaku’ ms 20
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman sajak ‘dirgahayu’
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk.
3.Pelajar jawab soalan lisan dan bertulis.
4.Jawapan pelajar dibincangkan.
Refleksi
Pelajar tidak membawa buku teks. Guru mengajar membina perenggan. Pelajar membina ayat dan menulis di papan hitam.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
30.1.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV/5K10
TAJUK
Komsas – Idola (Pemahaman)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar sambung baca dari rumah.
2.Pelajar jawab soalan guru. Soalan guru untuk mengesan pelajar yang membaca di rumah.
3.Jawapan pelajar ditulis di papan hitam.
4. Perbincangan khususnya tentang tatabahasa pelajar.
REFLEKSI
Perbincangan menekankan kelemahan dan kesilapan ayat pelajar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
30.1.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10
TAJUK
Komsas - Idola
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan-soalan  pemahaman yang mudah
AKTIVITI
1.Pelajar sambung baca dari rumah.
2.Pelajar jawab soalan guru. Soalan guru untuk mengesan pelajar yang dimembaca di rumah.
3.Jawapan pelajar ditulis di papan hitam.
4. Perbincangan khususnya tentang tatabahasa pelajar.
REFLEKSI
Pelajar hanya menyalin. Ada yang cuba hendak menytakan jawapan tapi teragak-agak.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
1.1.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV (815-925)
TAJUK
Sambungan Komsas
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar menjawab set soalan yang berlainan.
AKTIVITI
1.Petikan lain diberikan.
2.Pelajar baca dan jawab soalan tanpa bimbingan.
3. Perbincangan dari sudut ketepatan jawapan.
4.Guru semak kerja pelajar.
REFLEKSI
Pelajar memperlihatkan kemajuan dari segi berfikir – jawapan tepat.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
1.2.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Idola – Komsas (sambungan)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mencari perkataan kata kerja dan kata nama.
Pelajar dapat menjawab soalan mudah.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan baru.
2.Pelajar jawab soalan secara lisan.
3.Pelajar tulis kata nama dan kata kerja di papan tulis.
REFLEKSI
Pelajar menunjukkan kebosanan belajar. Enggan belajar. Pelajar terpaksa mendengar dan menulis. *Inilah sikap pelajar yang tidak mahir membaca.Lagipun masa akhir.



MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
2.2.2013/Khamis/Sabtu Ganti CTBC
KELAS/MASA
MPV (0815-0925)
TAJUK
LISAN – Punca Obesiti (Forum, Segera)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar yang ditaksirkan dapat menyatakan punca obesiti secara berforum. * Dijangka hanya30%- 50% pelajar akan datang.
AKTIVITI
1.Guru menanyakan pelajar soalan-soalan terbimbing.
2.Pelajar buat forum.
3. Guru jadi pengerusi untuk meransang pelajar bercakap.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan semula perkara yang dibincangkan walaupun soalan-soalan guru diubahsuiakan untuk memaksa pelajar berfikir.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
2.2.2013/Khamis/Sabtu Ganti CTBC
KELAS/MASA
5K10 (1040-1140)
TAJUK
LISAN – Punca Obesiti (Forum, Segera)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar yang ditaksirkan dapat menyatakan punca obesiti secara berforum. * Dijangka hanya30%- 50% pelajar akan datang.
AKTIVITI
1.Guru menanyakan pelajar soalan-soalan terbimbing.
2.Pelajar ditanya semula soalan untuk memungkinkan pelajar mengulangkan perkara yang dibincangkan.

Refleksi
Hanya 7 daripada 31 orang yang hadir. Mereka diajak bercakap-cakap tentang tajuk di atas secara soal jawab tanpa mereka sedar ditaksirkan.

No comments: