MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.1.2013/Isnin
|
KELAS/MASA
|
5MPV /1055-1205
|
TAJUK
|
Pemahaman – Isu Pendidikan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru. 3.Pelajar jawab soalan pemahaman. 4.Perbincangan - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan. 5.Pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat mengesan jawapan tapi tidak sepenuhnya. Soalan agak sukar. Pelajar
masih cuba dengan cara menjawab soalan pemahaman yang menggunakan variasi
ayat yang berbeza-beza untuk menyatakan maksud yang sama. Guru agak berjaya
menyedarkan pelajar tentang ‘speed’ yang diperlukan ketika menjawab soalan
pemahaman.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705-0815)
|
TAJUK
|
Pemahaman – Isu Pendidikan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru. 3.Pelajar jawab soalan pemahaman. 4.Perbincangan - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan. 5.Pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Pelajar tidak dapat mencari jawapan langsung. Guru
memperjelas maksud setiap ayat untuk membantu pelajar memahami petikan sambil
membangkitkan keseronokan pelajar membaca. Pelajar dapat sedikit
sebanyak menjawab soalan. Pelajar
memperlihatkan kepuasan membaca kecuali 4 orang pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1130)
|
TAJUK
|
Pemahaman – Isu Pendidikan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru. 3.Pelajar jawab soalan pemahaman. 4.Perbincangan - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan. 5.Pelajar buat pembetulan. |
Refleksi
|
Pelajar tidak bersemangat belajar kccuali 4 orang pelajar.
Guru membaca perenggan pertama, dan kemudian diikuti bebereapa orang pelajar
lain. Guru minta pelajar menerangkan makna
beberapa perkataan baru. Secara lisan. Mereka respon tetapi semua
jawapan yang diberi salah. Setiap soalan yang diajukan tidak dapat dijawab
dengan tepat. Akhirnya guru menerangkan keseluruhan isi petikan dan minta
pelajar menjawab soalan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
23.1.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10
|
TAJUK
|
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasdaku’ ms 20
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman sajak ‘dirgahayu’
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk. 3.Pelajar jawab soalan lisan da bertulis. 4.Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Latihan
untuk kelas diubah suai. Bahan KOMSAS masih sama.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasdaku’ ms 20
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
pemahaman sajak ‘dirgahayu’
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk. 3.Pelajar jawab soalan lisan da bertulis. 4.Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan. Latihanh tambahan
diberi iaitu memberikan makna perkataan barru.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CUTI MAULIDUR RASUL
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
·
Hari Jumaat Guru tidak ada
kelas BM.
·
Guru mencerap Pn. Katherine
(BI – 5S2 – Masa ke 3 – 4)
·
Guru mencerap Pn. Winnie (BI
– 4K10 –Masa ke 5 -6)
|
No comments:
Post a Comment