Friday, January 25, 2013

RPH M 4 (21-25.1.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.1.2013/Isnin
KELAS/MASA
5MPV /1055-1205
TAJUK
Pemahaman – Isu Pendidikan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru.
3.Pelajar jawab soalan pemahaman.
4.Perbincangan  - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan.
5.Pelajar buat pembetulan.
REFLEKSI
Pelajar dapat mengesan jawapan tapi tidak sepenuhnya. Soalan agak sukar. Pelajar masih cuba dengan cara menjawab soalan pemahaman yang menggunakan variasi ayat yang berbeza-beza untuk menyatakan maksud yang sama. Guru agak berjaya menyedarkan pelajar tentang ‘speed’ yang diperlukan ketika menjawab soalan pemahaman.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
22.1.2013/Selasa
KELAS/MASA
5K10 (0705-0815)
TAJUK
Pemahaman – Isu Pendidikan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru.
3.Pelajar jawab soalan pemahaman.
4.Perbincangan  - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan.
5.Pelajar buat pembetulan.
REFLEKSI
Pelajar tidak dapat mencari jawapan langsung. Guru memperjelas maksud setiap ayat untuk membantu pelajar memahami petikan sambil membangkitkan keseronokan pelajar membaca. Pelajar dapat sedikit sebanyak  menjawab soalan. Pelajar memperlihatkan kepuasan membaca kecuali 4 orang pelajar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
22.1.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K6 (0945-1130)
TAJUK
Pemahaman – Isu Pendidikan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat penuh dan pelbagai variasi ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna beberapa perkataan baru.
3.Pelajar jawab soalan pemahaman.
4.Perbincangan  - mengenal pasti pelajar lemah melalui jawapan.
5.Pelajar buat pembetulan.
Refleksi
Pelajar tidak bersemangat belajar kccuali 4 orang pelajar. Guru membaca perenggan pertama, dan kemudian diikuti bebereapa orang pelajar lain. Guru minta pelajar menerangkan makna  beberapa perkataan baru. Secara lisan. Mereka respon tetapi semua jawapan yang diberi salah. Setiap soalan yang diajukan tidak dapat dijawab dengan tepat. Akhirnya guru menerangkan keseluruhan isi petikan dan minta pelajar menjawab soalan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
23.1.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10
TAJUK
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasdaku’ ms 20
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman sajak ‘dirgahayu’
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk.
3.Pelajar jawab soalan lisan da bertulis.
4.Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Latihan untuk kelas diubah suai. Bahan KOMSAS masih sama.





MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
24.1.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Pemahaman – Komsas (Dirgahayu Bahasdaku’ ms 20
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman sajak ‘dirgahayu’
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas maksud perkataan baru – dirgahayu, singgahsana, warga, maruah, martabat, dan menusuk.
3.Pelajar jawab soalan lisan da bertulis.
4.Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan. Latihanh tambahan diberi iaitu memberikan makna perkataan barru.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
25.1.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
CUTI MAULIDUR RASUL
AKTIVITI

REFLEKSI
·         Hari Jumaat Guru tidak ada kelas BM.
·         Guru mencerap Pn. Katherine (BI – 5S2 – Masa ke 3 – 4)
·         Guru mencerap Pn. Winnie (BI – 4K10 –Masa ke 5 -6)

No comments: