MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.1.2013/Isnin
|
KELAS/MASA
|
5MPV /1055-1205
|
TAJUK
|
Tatabahasa – Membina ayat / Semantik
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat
menggunakan pasangan perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menerangakan maksud perkataan ‘diam’.
2.Pelajar bina ayat untuk memperlihatkan makna ‘diam’ sebagai ‘senyap’ dan ‘tinggal’. 3. Pelajar juga membina ayat menggunakan perkataan – pendiam, mendiami dan mendiamkan. 4. Hasil kerja pelajar disemak dan diterangkan di depan kelas. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat membina ayat dengan baik. Pelajar belajar dapat membezakan penggunaan
perkataan ‘mendiami’ dengan betul.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
15.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705-0815)
|
TAJUK
|
Tatabahasa – Membina ayat / Semantik
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat
menggunakan pasangan perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menerangakan maksud perkataan ‘diam’.
2.Pelajar bina ayat untuk memperlihatkan makna ‘diam’ sebagai ‘senyap’ dan ‘tinggal’. |
REFLEKSI
|
Pelajar
hanya dapat membina ayat menggunakan perkataan ‘diam’. Mereka dimintan
mengulangkan binaan ayat dengan menggunakan sujek yang berbeza.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
15.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1130)
|
TAJUK
|
Membina perenggan karangan (kemahiran menulis)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat dan
mengungkapkan idea secara berurutan dan beruntutan untuk membina perenggan
yang utuh.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar baca
soalan dan minta pelajar menerangkan maksud kata kunci dalam soalan.
2.Pelajar menjawab soalan (soalan yang dibina daripada model binaan perenggan pendahuluan) guru. 3.Pelajar bina perenggan pengenalan. 4. Guru semak. |
Refleksi
|
Pelajar masih belum serius
belajar. Menunggu jawapan orang lain. Guru amat risau. Pelajar yang sama
(tahun 2012) saja yang mahu berusaha.
Hasil tugasan pelajar masih lemah. Mereka hanya menyalin ayat-ayat yang dibincangkan tanpa mempedulikan hubungan ayat dalam teks yang dibina. Maka wujudlah binaan perenggan yang Longgar/tidak utuh. |
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.1.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV/5K10
|
TAJUK
|
KOMSAS - PUNGUT
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menerangkan sinopsis
cerpen Pungut dan menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
ditanya soalan-soalan pemahaman umum dan mudah tentang keseluruhan teks
cerpen. (Pelajar telah diarahkan membaca di rumah)
2.Pelajar baca teks yang diedarkan. 3.Pelajar jawab soalan pemahaman bertulis. 4.Guru Tanya pelajar yang jawapannhya ada kesilapan dari segi bianaan ayat (siktaksis). 5.Guru perjelaskan sebab kesilapan untuk dipelajari semua. |
REFLEKSI
|
Pelajar
masih terikat dengan bahasa dalam
soalan sehiungga binaan ayat mengandungi kesilapan tatabahsa.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Rumusan – Isu Pendidikan (Buku BIRU sasbadi Tg.5)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat meringkaskan isi
petikan mengikut format rumusan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar beri makna perkataan. 3. Pelajar tulis/bina ayat pendahuluan. 4.Jawapan pelajar diperbetulkan. 5.Pelajar cari dan tulis isi tersurat. 6.Pelajar cari isi tersirat. 7.Pelajar buat kesimpulan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
5MPV boleh buat seperti rancangan walaupun ada 4-5 otrang agak lambat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240
|
TAJUK
|
Rumusan – Isu Pendidikan (Buku BIRU sasbadi Tg.5)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat meringkaskan isi
petikan mengikut format rumusan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar beri makna perkataan. 3. Pelajar tulis/bina ayat pendahuluan. 4.Jawapan pelajar diperbetulkan. 5.Pelajar cari dan tulis isi tersurat. 6.Guru bombing dan semak dalam kelas. |
REFLEKSI
|
Kelas
dipendekkan untu memberi ruang kepada
Majlis Makan Tengah Hari bersama Puan Lee Siew Nyuk yang bersara setelah 32
tahun bertugas.
·
Jumaat – tiada kelas BM
Guru hadir mesyuarat Panitia BM Petang (830 pagi)
·
Menyediakan Jadual Pencerapan
2013 utk KP & KB
|
No comments:
Post a Comment