MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.1.2013/Isnin
|
KELAS/MASA
|
5MPV /1055-1205
|
TAJUK
|
Perbincangan dan Penilaian Karangan Fokus
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti ciri idea, ayat, tautan sebuah penulisan (pendahuluan yang
baik dan lemah dan seterusnya pelajar dapat mengaplikasi konsep ini dalam
latihan pembetulan.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta semua pelajar meletakkan tugas hari Jumaat
lalu di atas meja masing-masing. (Mudah untuk guru tahu yang tidak buat
tugasan.)
2.Tugasan pelajar yang didapati masih lengkap tetapi banyak kesalahan/kelemahan. 3.Karangan ditulis di papan tulis oleh pelajar. Guru menyemak karangan pelajar lain. 4. Guru minta pelajar menerangkan kelemahan pendahuluan pelajar. 5. Guru menunjukkan ciri keutuhan dan kelemahan pendahuluan pelajar. 6.Pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Tugasan yang diberikan dibuat oleh semua 31 pelajar. 5
– 8% boleh menukis dengan baik. Yang lain berpotensi untuk maju.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.1.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 & 5K6/0705-0815/0945-1130
|
TAJUK
|
Membina Ayat berdasarkan gambar
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat memibina ayat
yang mudah dan gramatis.
|
AKTIVITI
|
1.Guru tunjuk gambar.
2.Pelajar bina ayat. 3.Ayat disemak dan pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
Tingkatan 5K10 tidak tahu makna perkataan yang digunakan. Ayat mengandungi
perkataan yang tidak sepatutnya hadir dalam konteks makna ayat yang dibina.
Guru pergi ke Betong atas urusan peribadi selepas kelas 5K10.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.1.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV/5K10
|
TAJUK
|
Pemahaman Umum
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab soalan
menggunakan ayat yang betul dan gramatis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca teks (pantun empat kerat).
2.Pelajar jawab soalan. (Soalan mengkaji ciri dan nilai pantun) |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menjawab soalan namun jawapan (ayat) terikat dengan ayat soalan.
Pelajar 5K10 hanya boleh menjawab soalan secarca lisan tetapi menulis tidak
mampu. Menyalin pun salah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.1.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV/5K10
|
TAJUK
|
Pemahaman Pantun 6 Kerat (KOMSAS)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab 3 soalan
pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca senyap pantun.
2.Pelajar jawab soalan lisan. 3.Pe;lajare jawab soalan bertulis. 4. Jawapan pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
5MPV dapat menjawab soalan walaupun masih banyak pelajar masih membina ayat
yang tidak gramatis. Pelajar 5K10 diberikan soalan yang lebih mudah.
|
No comments:
Post a Comment