Friday, February 8, 2013

RPH M 6 (4-8.2.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
4.2.2013/Isnin
KELAS/MASA
5MPV /1055-1205
TAJUK
Tatabahasa – Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menukarkan dialog kepada cakap pindah.
AKTIVITI
1.Pelajar baca dialog sambil berlakon.
2.Pelajar tukar dialog kepada cakap pindah.
3. Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Perbincangan secara terbuka berjaya memperlihatkan kessilapan umum pelajar semasa menukarkan cakap ajuk ke cakap pindah.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.2.2013/Selasa
KELAS/MASA
5K10 (0705-0815)
TAJUK
Tatabahasa – Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menukarkan dialog kepada cakap pindah.
AKTIVITI
1.Pelajar baca dialog sambil berlakon.
2.Pelajar tukar dialog kepada cakap pindah.
3. Jawapan pelajar dibincangkan.
REFLEKSI
Guru memudahkan teks dialog. Pelajar dapat menukarkan dialog kecuali 5 orang yang tidak mahu belajar.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.2.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K6 (0945-1130)
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

AKTIVITI
Guru ada mesyuarat bersama pengurusan (APC)
Refleksi


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.2.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV/5K10
TAJUK
Pemahaman – Hikayat Langbuana
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalana yang ditanya.
AKTIVITI
1.Pelajar baca teks yang disediakan.
2.Pelakjar jawab soalan.
3.Jawapan  pelajar dibincangkan dari sudut ketepatan isi dan tatabahasa ayat.,
REFLEKSI
Masih ada pelajar terikat dengan gaya bahasa soalan dalam menjawab soalan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.2.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10
TAJUK
Ujian Lisan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar  dapat menjawab soalan-soalan berkenaan dengan tajuk perbincangan pada hari Sabtu iaitu punca obesiti.
AKTIVITI
1.Guru memanggil beberapa orang pelajar dan menyoal mereka.
2.Pelajar menjawab soalan.
REFLEKSI
Pelajar yang ditaksir dapat menjawab soalan dan dapat menghuraikan jawapan apabila ditanya.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.1.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Perbincangan tajuk karangan: Pemanasan Global dan faktornya
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mentakrifkan tajuk karangan dan menghuraikan isi-isi karangan secara lisan.
AKTIVITI
1.Pelajar menyatakan maksud ‘pemanasan global’.
2.Pelajar menyatakan faktor yang menyebabkan pemanasan global.
3.Guru memanggil dua- tiga orang pelajar bercakap semula tajuk di depan.
REFLEKSI
Pelajar yang diminta membincangkan tajuk bercakap dengan baiknya.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.2.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240
TAJUK
Perbincangan tajuk karangan: Pemanasan Global dan faktornya
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mentakrifkan tajuk karangan dan menghuraikan isi-isi karangan secara lisan.
AKTIVITI
1.Pelajar menyatakan maksud ‘pemanasan global’.
2.Pelajar menyatakan faktor yang menyebabkan pemanasan global.
3.Guru memanggil dua- tiga orang pelajar bercakap semula tajuk di depan.
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat menjawab soalan mudah untuk mengesan sama ada mereka memahami tajuk yang dibincangkan. Mereka hanya boleh bercakap satu ayat yang mengandungi kesilapan tatatabahasa  di depan tetapi masih mahu  mencuba.

No comments: