M 17 (23-27.4.2012)
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.4.2012 (ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (0705-0815) dan (5K6)1205-1240)
|
TAJUK
|
Menghuraikan isi - pernyataan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
membina ayat topik dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar menyenaraikan cara menghormati
guru.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi yang terpilih. 3.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Tiada kelas Tingkatan 4K6. Guru ke klink gigi. Balik
jam 9.00 pagi. Hanya 4 orang pelajar tingkatan 5K6 yang dapat membina ayat
topik yang bergabung jalin dengan isu utama. Yang lain tidak berjaya. Hari
Rabu sambung.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.4.2012 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (0815-0925), (0945-10.55)
|
TAJUK
|
Menghuraikan isi - pernyataan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat
topik dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
minta pelajar menyenaraikan cara menghormati guru.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi yang terpilih. 3.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
mencapai sedikit kemajuan. Pelajar sudah lupa akan maksud ayat topik. Hanya 2
orang saja yang berjaya membina ayat
topik yang betul. Secara keseluruhan pelajar masih memerlukan latihan membina
ayat topik dan menghuraikan sisi sekerapnya.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.4.2012 (RABU)
|
RABU
|
5K6
(1055-1240) & 4K6 (11.30-12.40)
|
TAJUK
|
KOMSAS- Dua Geliga Hikmat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menjawab 5 soalan
pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca hikayat Dua Geliga Hikmat.
2.Soalan-soalan lisan daripadan guru untuk membimbing pelajar mengikuti cerita secara keseluruhan. |
Refleksi
|
Pelajar didapati bosan dan terpaksa membaca. Ada yang tidak membaca langsung. P&P dianggap tidak berjaya.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.4.2012 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5K6–
(1055-11.30) & 4K6 (705-815)
|
TAJUK
|
Karangan – Membina Perenggan Isi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
membina ayat topic dengan tepat, gramatis, dan beruntutan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bina ayat topik secara individu.
2.Pelajar tulis ayat topik (guru pilih pelajar) di papan tulis. 3.Perbincangan untuk menilai wacana ayat topic pelajar. 4.Pelajar menghuraikan ayat topik. |
REFLEKSI
|
Kaedah ini berjaya menilai kelemahan & kekuatan pelajar
secara terperinci.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dab Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.3.2012 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (1015-925) –
|
TAJUK
|
Ujian Lisan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang
diuji dapat bercakap – menghuraikan pernyataan yang diberikan oleh rakan
lain.
|
AKTIVITI
|
1.Guru meminta pelajar menyenaraikan isi-isi karangan.
2.Pelajar yang disasarkan untuk diuji diminta menghuraikan isi berkenaan. 3. Pelajar lain diminta membantu. |
REFLEKSI
|
Lima orang pelajar (sasaran) dapat menghuraikan pernyataan.
Pelajar lain dapat berfungsi meransang pelajar yang diuji bercakap.
|
No comments:
Post a Comment