M 16 (16-20.4.2012)
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.4.2012 (ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5K6– (0705-0815) dan 1205-1240)
|
TAJUK
|
Rumusan – Punca rakyat tak sihat – Rujuk
Jumaat 13.4.12
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
merumus petikan menggunakan ayat sendiri.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan yang diedarkan.
2.Pelajar buat latihan merumus tanpa bantuan guru. |
REFLEKSI
|
6-8 orang pelajar tidak berminat membuat latihan.
Mereka seolah-olah sudah hilang keyakinan. Yang lain menggalakkan walau masih
menaylin bulat-bulat ayat isi.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.4.2012 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (0815-0925), (0945-10.55)
|
TAJUK
|
KOMSAS – Memori Seorang Tua
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumus
cerita dan menjawab soalan pehaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan muka surat 111-118.
2.Pelajar merumus cerita. 3.Guru tanya soalan dan jawab soalan. 4. Bincang jawapan dan buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Masih (17 /34) pelajar belum jabis membaca
keseluruhan cerpen.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.4.2012 (RABU)
|
RABU
|
5K6
(1055-1240) & 4K6 (11.30-12.40)
|
TAJUK
|
Tatabahasa –
Menyambung dan memisahkan ayat.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyambung ayat-ayat tunggal menjadi
ayat majmuk dan sebaliknya.
|
AKTIVITI
|
1.Guru memberikan contoh untuk dibincangkan.
2.Pelajar buat latihan. 3. Latihan diperbetulkan. |
Refleksi
|
Hanya 4 orang
pelajar benar-benar dapat menguasai latihan. Yang lain menunggu jawapan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.4.2012 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5K6–
(1055-11.30) & 4K6 (705-815)
|
TAJUK
|
Tatabahasa – Memisahkan ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
1.Pelajar
dapat mengasingkan ayat majmuk menjadi bebereapa ayat tunggal.
|
AKTIVITI
|
1.Guru beri satu contoh untuk menerangkan ciri ayat
majmuk dan ayat tunggal.
2.Guru memisahkan ayat majmuk dengan meninggalkan kata hubungnya. 3.Pelajar buat latihan setelah pelajar dapat menyatakan maksud memishakna ayat majmuk. 4.Perbincangan dan pembetulan. 5. Guru semak buku pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar Tingkatan 5K6 mula menunjukkan kerja yang
lebih serius.
Demikian juga 4K6. |
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dab Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.3.2012 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (1015-925) –
|
TAJUK
|
Ujian Lisan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar yang
diuji dapat membincangkan tajuk yang pernah diberi kepada mereka.
|
AKTIVITI
|
1.Guru menerangkan keperluan menjaga hutan.
2.Pelajar diminta menyatakan punca hutan terancam. |
REFLEKSI
|
4 orang pelajar yang disasarkan untuk
ULBS dapat menyatakan isi karangan dengan sedikit huraian. Mereka telah
diberitahu bahawa mereka diuji.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.4.2012 (Sabtu ganti Khamis)
|
KELAS/MASA
|
4K6 & 5K6 (0705-0815) & (1020-1130)
|
TAJUK
|
Latihan menyambung ayat.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menyambung ayat menmggunakan kata hubung yang sesuai.
|
AKTIVITI
|
1.Guru membina ayat
majmuk dari pelbagai jenis.
2. Pelajar sambung ayat. 3. Latihan dibuat secara lisan. |
REFLEKSI
|
Tidak sampai 50% pelajar dari kedua-dua kelas yang
hadir.
|
No comments:
Post a Comment