Tuesday, February 7, 2012

M4 dan 5 (27.2 hingga 3.2.2012)

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

KELAS/MASA

Minggu 4 adalah dari 23.1.2012 hingga 27.1.2012

TAJUK

Minggu 4 ialah Minggu Cuti

HASIL PEMBELAJARAN

23-24.1.2012 – Cuti Umum Tahun Baru Cina

AKTIVITI

25-27.1.2012 – Cuti Berganti 1,2 dan3

REFLEKSI

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

30.1.2011 (ISNIN)

KELAS/MASA

4K6– (0845-0925) dan 5K6 (11.39-12.40)

TAJUK

Pemahaman berdasarkan petikan Rumusan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan menulis jawapan dengan gramatis.

AKTIVITI

1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan lisan
3.Pelajar jawab soalan bertulis.
4.Pelajar beri jawapan secara lisan.
5.Pembetulan di papan tulis untuk kongsi bersama.
6.Pelajar menulis pembetulan. Guru semak buku individu.

REFLEKSI

Masih ada sejumlah kecil pelajar Tingkatan 5K65 belum begitu bersedia belajar. Mereka (Jeremy, Athur, Sylvester, dan Carol) ditegur dan diberi motivasi. Pelajar Tingkatan 4K6 lebih bersedia. Dua orang agak lambat dan mmerluykan perhatian lebih.

MATA PELAJARAN

Pemulihan Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

31.1.2012 (SELASA)

KELAS/MASA

4K6– (0945-1055)

TAJUK

Membina Perenggan Isi Karangan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina perenggan isi secara kaedah deduktif yang memperlihatkan satu wacana yang utuh sebagai perenggan isi.

AKTIVITI

1.Guru minta pelajar menyenaraikan 3 isi bagi satu isu utama (sambungan pelajaran Minggu 2)
2.Pelajar membina ayat topic yang berkaitan dengahn isu utama.
3. Pelajar menulis ayat topic di papan tulis.
4.Ayat pelajar disemak di papan tulis supaya pelajar dapat berkongsi belajar kemahiran mengembangkan isi.
5.Pelajar membaiki ayat dalam buku latihan.
6. Guru menyemak buku pelajar secara individu.

REFLEKSI

Hanya 10 orang pelajar dapat disemak. Hasil semak memperlihat bahawa mereka dapat membina ayat yang gramatis dan mengaitkannya dengan isu utama. Penyemakan akan disambung hari Jumaat.

· Sepatutnya guru masuk Kelas Tingkatan 5K6 pada Masa 7. Guru menghadiri mesyuarat pengurusan 1.

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

1.1.2012 (RABU)

RABU

4K6 (1130-1240)

TAJUK

KOMSAS – Ibu dan Sungai Ceper

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat melengkapkan synopsis serpent “Ibu dan Ceper.

AKTIVITI

1.Pelajar ditanya soalan-soalan lisan tentang teks. * Pelajar sepatutnya sudah membaca cerpen di rumah.
2.Pelajar membuat latihan.
3.Latihan diperbetulkan secara lisan sambil guru menerangkan konsep personifikasi, simili dan sinkope seperti yang terdapat dalam gaya bahasa cerpen ini.

REFLEKSI

Ada 8/30 orang yang belum membaca cerpen di rumah. Guru mengingatkan mereka supaya mematuhi pesan guru. Pelajar ada membaca mudah menjawab soalan pemahaman secara lisan.

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

1.1.2012 (RABU)

RABU

5K6 (1130-1240)

TAJUK

KOMSAS – Pahlawan Buntung

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan bercerita tentang cerpen tersebut.

AKTIVITI

1.Pelajar menjawab soalan lisan daripada guru.
2.Pelajar jawab soalan bertulis.
3.Guru menyemak kerja pelajar secara individu.
4.Hasil penyemakan guru menjadi asas untuk guru memulakan ulasan cerpen.
5. Pelajar meneruskan latihan.
6.Pelajar buat 5 soalan mudah daripada cerpen.

REFLEKSI

Ada 8 orang juga pelajar kelas ini belum membaca teks. Mereka dinasihatklan membaca untuk memudahkan P&P. Mereka yang telah membaca dapat membuat latihan dengan baik . Akan bersambung esok.

MATA PELAJARAN

Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

2.1.2012 (KHAMIS)

KELAS/MASA

5K6– (1055-1240) – 3 masa * bermula dari 10.15 hingga 11.45 perayaan Tahun Baharu Cina di DSS..

TAJUK

Sambungan KOMSAS – Pahlawan Buntung

HASIL PEMBELAJARAN

1.Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.

AKTIVITI

1.Guru menyemak kerja pelajar di dalam kelas.
2.Pelajar yang tidak membuat latihan dengan baik diberi peringatan.
3.Pelajar lain meneruskan latihan.

REFLEKSI

Memang ada sekumpulan pelajar lelaki yang gemar bermain dan tidak member focus dalam kelas. Kerja mereka disemak secara lebih terperincidi depan mereka. Cara bergini bertujuan mengurangkan masalah disiplin merebak.

MATA PELAJARAN

Pemulihan Bahasa Melayu dab Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

3.1.2012 (JUMAAT)

KELAS/MASA

4K6– (10815-925 –

TAJUK

KOMSAS – sambungan Ibu dan Sungai Ceper

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.

AKTIVITI

1.Guru memastikan pelajar yang masih belum ditanya soalan,
2.Guru memberi latihan pemahaman tambahan.
3.Perbincangan tentang plot dan tema, nilai dan pengajaran cerpen.

REFLEKSI

Pelajar Marvin, Sylvester masih belum membaca. Pelajar Melayu kelas ini agak lemah. Guru menyemak buku dan didap[atoi buku mereka pun tidak ditulis dengan sistematik.

No comments: