MINGGU 27 ( 4-8 Julai 2011)
MATA PELAJARAN | Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 4.7.2011(ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K3– (0815-0925) |
TAJUK | Tatabahasa – Ayat Aktif Pelaku Pertama ke Ayat Pasif |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menukarkan ayat aktif pelaku pertama ke ayat pasif. |
AKTIVITI | 1.Guru minta pelajar bina ayat aktif. Katya kerja diberikan dalam bentuk dasar; buat, tulis, sepak, sapu |
REFLEKSI | P&P di atas tidak dapat dijalankan. Berdasarkan latihan yang dibuat, pelajar masih tidak memahami maksud kata kerja manfaat perintah. P&P diteruskan dengan member latihan membina ayat perintah yang menggunakan kata kerja perintah. Pelajar sprit sudah mula faham. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 5.7.2011 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K4 – (0705-0815) |
TAJUK | Membina perenggan pengenalan (Langkah cegah obesiti) |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina perenggan pengenalan yang menggunakan kaedah takrif dan menulis isu utama yang bertautan dengan latar belakang pengenalan. |
AKTIVITI | 1.Guru tanya pelajar maksud obesiti. |
REFLEKSI | Pelajar agak Berjaya membina ayat yang gramatis untuk mentakrif obesiti namun belum mahir mengembanagkan idea untuk diruntutkan ke isu utama. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH/HARI | 5.7.2011 ( SELASA) |
KELAS/MASA | 4K8 – (0815-0925) |
TAJUK | Membina perenggan pengenalan (Langkah cegah obesiti) |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik: ayat topic yang ditaut dan diruntut dengan isu utama. |
AKTIVITI | 1.Pelajar secara lisan menerangkan maksud obesiti. |
REFLEKSI | Hanya 4 orang mahu belajar. Yang lain mahu menjawab soalan tetapi tidak mahu menulis. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 6.7.2011 ( RABU) |
KELAS/MASA | 4K4– (0705-0815) |
TAJUK | Membina ayat topik bagi Langkah Cegah Obesiti |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik dan menghubungkaitkan isi sokongan dengan isu utama. |
AKTIVITI | 1.Pelajar mengenal pasti isi-isi sokongan. |
REFLEKSI | Hanya 8 orang pelajar berjaya memahami arahan: membina SATU ayat topik yang jelas, gramatis, menghubungkaitkan isu utama. Yang lain mengambil 30 minit untuk membina ayat topi: dua ayat, ayat topic berketerangan, ayat majmuk, ayat yang tidak gramatis dan yang tidak langsung membina ayat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 6.7. 2011 (RABU) |
KELAS/MASA | 4K8– (1130-1240) |
TAJUK | Membina ayat topik bagi Langkah Cegah Obesiti |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar menyalin ayat yang dibina guru. |
AKTIVITI | 1.Guru minta pelajar menyatakan cara mengawal obesiti. |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan isi sokongan namun tidak berupaya menulisnya dalam ayat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 7.7.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K8– (0705-0815) |
TAJUK | Ujian Lisan untuk Pelajar kerap ponteng |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar yang kerap ponteng dapat ditangkap untuk ditaksir. |
AKTIVITI | 1.Guru pilih pelajar tertentu untuk ditaksirkan dahulu. |
REFLEKSI | 5 oran pelajar ditaksir mengggunakan Model 1. Mereka tidak dapat ditaksir mnggunakan Model 2. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 7.7. 2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K3– (01055-1110) |
TAJUK | Membina ayat topik bagi Langkah Cegah Obesiti |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik dan menghubungkaitkan isi sokongan dengan isu utama. |
AKTIVITI | 1.Pelajar mengenal pasti isi-isi sokongan. |
REFLEKSI | |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 8.7.2011 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K4– (0940-1040) |
TAJUK | Sambungan bincang binaan perenggan isi. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menulis perenggan isi dan menghuraikan ayat topik. |
AKTIVITI | 1.Pelajar bina ayat topik untuk mengungkapkan isi sokongan kedua. 3.Pelajar bina ayat untuk menghuraikan ayat topik. |
REFLEKSI | Masih ada kumpulan pelajar yang masih memerlukan tekanan, pujukan dan paksaaan untuk membuat kerja. Sekumpulan pelajar menunjukkan sedikt kemajuan. |
No comments:
Post a Comment