Friday, July 1, 2011

RPH M 26 (27.6-1.7.2011)

MINGGU 26 ( 26 – 30 JUN 2011)

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

26.6.2011 ( ISNIN)

KELAS/MASA

4K3– (0815-0925)

TAJUK

Membina Ayat dengan guna kata

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat yang memperlihatkan perbezaan makna pasangan perkataan yang berbeza imbuhan.

AKTIVITI

1.Pelajar baca dan mengeja pasangan perkataan yang diberikan.
2.Pelajar diberitahu fungsi imbuhan ‘an’ dan ‘kan’.
3.Pelajar bina ayat dan guru knal pasti ayat yang salah.
4.Guru menreangkan sebab kesalahan.
5. Ulang 1-4.

REFLEKSI

Pelajar masih sukar untuk memahami konsep kata perintah dan kata kerja transistif manfaat. Masih ada plajkar yang masih tidak faham.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.6.2011 (SELASA)

KELAS/MASA

4K4 – (0705-0815)

TAJUK

Membina Ayat dengan guna kata

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat yang memperlihatkan perbezaan makna pasangan perkataan yang berbeza imbuhan.

AKTIVITI

1.Pelajar baca dan mengeja pasangan perkataan yang diberikan.
2.Pelajar diberitahu fungsi imbuhan ‘an’ dan ‘kan’.
3.Pelajar bina ayat dan guru knal pasti ayat yang salah.
4.Guru menerangkan sebab kesalahan.
5. Ulang 1-4.

REFLEKSI

Pelajar kelas ini mengalami masalah untuk mmahami penerangan walaupun sudah dimudahkan. Hanya 8 orang yang faham maksud kata perintah dan ayat perintah.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

27.6.2011 ( SELASA)

KELAS/MASA

4K8 – (0815-0925)

TAJUK

Membina Ayat dengan guna kata

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menyalin dan membaca ayat yang dibina.

AKTIVITI

1.Pelajar tidak mahu diajar..

2.Guru hanya mmbina ayat untuk mereka.
3.Pelajar baca dan menyalin.

REFLEKSI

Pelajar kelas ini masih sukar dipujuk belajar.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.6.2011 ( RABU)

KELAS/MASA

4K4– (0705-0815)

TAJUK

Sambung: Bina Perenggan Isi

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas dan gramatis. Pelajar dapat menghuraikan ayat topik.

AKTIVITI

1.Pelajar bina ayat topik dan menjalinkannya dengan isu su utama.
2.Guru semak ayat topik pelajar dan bincang di depan kelas.
3.Ayat topic dihuraikan.
4. Guru pilih contoh plajar untuk dibincangkan.
5.Pelajar menyalin dan membuat sendiri.

REFLEKSI

Pelajar dapat menghuraikan ayat topic namun masih belum sampai kepada kesimpulannya.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.6.2011 (RABU)

KELAS/MASA

4K8– (1130-1240)

TAJUK

Sambung: Bina Perenggan isi

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas dan gramatis. Pelajar dapat menghuraikan ayat topik.

AKTIVITI

1.Pelajar bina ayat topik dan menjalinkannya dengan isu su utama.
2.Guru semak ayat topik pelajar dan bincang di depan kelas.
3.Ayat topic dihuraikan.
4. Guru pilih contoh plajar untuk dibincangkan.
5.Pelajar menyalin dan membuat sendiri.

REFLEKSI

Pelajar tidak mahu mendengar kecuali 2 orang pelajar perempuan. Guru meneruskan P&P . Keadaan panas menambahkan tidak minat belajar pelajar untuk belajar.
*Guru ibarat membaiki kereta yang sudah lama rosak yang tidak pernah dihantar servis.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.6.2011 (KHAMIS)

KELAS/MASA

4K8– (0705-0815)

TAJUK

Tatabahasa: Tukar ayat aktif kepada ayat pasif

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif.

AKTIVITI

1.Guru menerangkan maksud ayat aktif.
2.Pelajar menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif.
3.Guru memberi contoh.
4.Pelajar meneruskan latihan dengan bimbingan.

REFLEKSI

Pagi awal ini, pelajar mendengar dan menulis kecuali 6 orang.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH

29.6.2011 (KHAMIS)

KELAS/MASA

4K3– (01055-1110)

TAJUK

Fungsi kata perintah

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menulis ayat perintah dengan betul dan dapat menyatakan fungsi kata perintah manfaat dan kata krja perintah bukan manfaat.

AKTIVITI

1.Guru berikan 2 ayat perintah berbeza fungsi imbuhan dan 1 kata adjktif. [ besarkan, besarkan (sbg kk manfaat), besar ]

2.Guru menrangkan konsp berdasarkan contoh.
3.Pelajar bina ayat menggunakan kata lain : hidangkan (kk manfaat), hidangan, baca, bacakan, bacaan
4.Perbincangan
5. Guru semak kerja pelajar

REFLEKSI

Sekumpulan 6-7 orang pelajar tidak berminat belajar. Yang lainnya bersemangat mahu belajar. Namun kumpulan yang negatif ini bekerjasama dengan duduk senyap.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH

30.6.2011 (JUMAAT)

KELAS/MASA

4K4– (0940-1040)

TAJUK

KOMSAS – Syair Siti Sianah

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menjawab soalan petikan.

AKTIVITI

1.Pelajar baca senyap.
2.Pelajar baca nyaring.
3.Bincang soalan dan jawab.
4. Guru semak.

REFLEKSI

Pelajar dapat mnjaab soalan. Seperti biasa satu kumpulan pelajar (Amar, Norheman, Zuamizal, Ricco, Jong, Lenni, Nemesion, ) tidak berminat belajar.

No comments: