MINGGU 26 ( 26 – 30 JUN 2011)
MATA PELAJARAN | Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 26.6.2011 ( ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K3– (0815-0925) |
TAJUK | Membina Ayat dengan guna kata |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang memperlihatkan perbezaan makna pasangan perkataan yang berbeza imbuhan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca dan mengeja pasangan perkataan yang diberikan. |
REFLEKSI | Pelajar masih sukar untuk memahami konsep kata perintah dan kata kerja transistif manfaat. Masih ada plajkar yang masih tidak faham. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.6.2011 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K4 – (0705-0815) |
TAJUK | Membina Ayat dengan guna kata |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang memperlihatkan perbezaan makna pasangan perkataan yang berbeza imbuhan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca dan mengeja pasangan perkataan yang diberikan. |
REFLEKSI | Pelajar kelas ini mengalami masalah untuk mmahami penerangan walaupun sudah dimudahkan. Hanya 8 orang yang faham maksud kata perintah dan ayat perintah. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH/HARI | 27.6.2011 ( SELASA) |
KELAS/MASA | 4K8 – (0815-0925) |
TAJUK | Membina Ayat dengan guna kata |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menyalin dan membaca ayat yang dibina. |
AKTIVITI | 1.Pelajar tidak mahu diajar.. 2.Guru hanya mmbina ayat untuk mereka. |
REFLEKSI | Pelajar kelas ini masih sukar dipujuk belajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.6.2011 ( RABU) |
KELAS/MASA | 4K4– (0705-0815) |
TAJUK | Sambung: Bina Perenggan Isi |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas dan gramatis. Pelajar dapat menghuraikan ayat topik. |
AKTIVITI | 1.Pelajar bina ayat topik dan menjalinkannya dengan isu su utama. |
REFLEKSI | Pelajar dapat menghuraikan ayat topic namun masih belum sampai kepada kesimpulannya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.6.2011 (RABU) |
KELAS/MASA | 4K8– (1130-1240) |
TAJUK | Sambung: Bina Perenggan isi |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik yang jelas dan gramatis. Pelajar dapat menghuraikan ayat topik. |
AKTIVITI | 1.Pelajar bina ayat topik dan menjalinkannya dengan isu su utama. |
REFLEKSI | Pelajar tidak mahu mendengar kecuali 2 orang pelajar perempuan. Guru meneruskan P&P . Keadaan panas menambahkan tidak minat belajar pelajar untuk belajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.6.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K8– (0705-0815) |
TAJUK | Tatabahasa: Tukar ayat aktif kepada ayat pasif |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif. |
AKTIVITI | 1.Guru menerangkan maksud ayat aktif. |
REFLEKSI | Pagi awal ini, pelajar mendengar dan menulis kecuali 6 orang. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.6.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K3– (01055-1110) |
TAJUK | Fungsi kata perintah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menulis ayat perintah dengan betul dan dapat menyatakan fungsi kata perintah manfaat dan kata krja perintah bukan manfaat. |
AKTIVITI | 1.Guru berikan 2 ayat perintah berbeza fungsi imbuhan dan 1 kata adjktif. [ besarkan, besarkan (sbg kk manfaat), besar ] 2.Guru menrangkan konsp berdasarkan contoh. |
REFLEKSI | Sekumpulan 6-7 orang pelajar tidak berminat belajar. Yang lainnya bersemangat mahu belajar. Namun kumpulan yang negatif ini bekerjasama dengan duduk senyap. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.6.2011 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K4– (0940-1040) |
TAJUK | KOMSAS – Syair Siti Sianah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan petikan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca senyap. |
REFLEKSI | Pelajar dapat mnjaab soalan. Seperti biasa satu kumpulan pelajar (Amar, Norheman, Zuamizal, Ricco, Jong, Lenni, Nemesion, ) tidak berminat belajar. |
No comments:
Post a Comment