Friday, June 24, 2011

RPH M 25 (20-24.6..2011)

MINGGU 25 ( 20 – 24 JUN 2011)

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

20.6.2011 ( ISNIN)

KELAS/MASA

4K3– (0815-0925)

TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

AKTIVITI

Guru tidak masuk kelas. Guru mengetuai Kumpulan BAPA memasak di Dewan Makan. Jam 11.30-12.30 makan tengah hari di DSS sempena Hari Bapa se-SMK SERIAN.

ABM

REFLEKSI

Majlis mendapat sambutan yang menggalakkan.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.6.2011 (SELASA)

KELAS/MASA

4K4 – (0705-0815)

TAJUK

Membina Kemahiran Bina Ayat dalam perenggan isi

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat topik yang utuh dan memenuhi wacana perenggan isi.

AKTIVITI

1.Guru Tanya isu utama karangan.
2.Pelajar senarai isi karangan spt yg dipelajari sebelum ini.
3.Pelajar diarahkan bina ayat topik (pendek, jelas, gramatis)
4.Ayat pelajar dibaiki dan dibincangkan dari aspek panjang pendek, tatabahasa, semantik).
5.Pelajar diminta menghuraikan ayat topik. Perbincangan untuk memastikan huraian pelajar tepat dan bertautan & beruntutan.
6. Guru semak hasil kerja murid.

REFLEKSI

P&P di atas dilasanakan seperti yang dirancang. Lebih 35 minit menunggu ayat pertama daripada 5 orang pelajar. Pelajar tidak yakin membina ayat. Mereka tidak memahami konsep ayat topik dan huraian dalam prenggan isi. Di akhir P&P, hanya 11 orang plajar yang hantar hasil kerja.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

21.6.2011 ( SELASA)

KELAS/MASA

4K8 – (0815-0925)

TAJUK

Membina ayat menggunakan frasa

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat mudah, jelas, bertaut dengan isu utama (karangan), gramatis dan dapat menghuraikan ayat tersebut.

AKTIVITI

1.Pelajar bina ayat menggunakan frasa ‘menghormati guru’.
2.Pelajar membina ayat untuk menyatakan sebab menghormati guru.
3.Guru menyemak ayat-ayat pelajar dari meja ke meja.

REFLEKSI

Ada 2 orang pelajar Berjaya membina ayat tanpa bimbingan guru. Ada 4 orang pelajar membina ayat dengan bantuan guru. Pelajar boleh menjawab secara lisan soalan guru tentang sebab pelajar hormat guru. Tapi mereka tidak mampu membina ayat untuk menunjuk jalinan ayat topik dengan ayat kedua. Akhirnya pelajar hanya menyalin ayat-ayat binaan guru dengan idea pelajar.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.6.2011 ( RABU)

KELAS/MASA

4K4– (0705-0815)

TAJUK

Rumusan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menulis rumusan daripada petikan yang dikaji.

AKTIVITI

1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar bina ayat permulaan untuk menyatakan pemahaman tentang kehendak soalan.
3.Pelajar kesan isi tersurat.
4. Pelajar tulis rumusan dan menyalin sahaja isi tersirat dan kesimpulan.

REFLEKSI

Tanggapan guru bahawa pelajar masih merangkak mengenal pasti isi tersurat adalah betul. Oleh yang demikian pelajar akan diajarkan mencari isi tersirat dan kesimpulan pada hari Jumaat ini.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.6.2011 (RABU)

KELAS/MASA

4K8– (1130-1240)

TAJUK

Rumusan/Pemahaman

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membaca seluruh petikan dan dapat menjawab beberapa soalan mudah.

AKTIVITI

1.Baca senyap.
2.Soal jawab.
3.Salin jawapan.
4.Bina ayat mudah dengan menggunakan perkataan tertentu.

REFLEKSI

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.6.2011 (KHAMIS)

KELAS/MASA

4K8– (0705-0815)

TAJUK

Membuat Rumusan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membaca, menjawab soalan mudah dan membuat merumus secara mudah.

AKTIVITI

1.Pelajar baca senyap.
2. Pelajar baca nyaring.
3.Guru baca arahan/soalan. Pelajar jawab soalan untuk fahami maksud soalan.
4.Bincang untuk cari isi tersurat.
5.Pelajar isi tempat kosong.

REFLEKSI

P&P hari ini Berjaya memujuk beberapa orang pelajar sebelum in amat negatif terhadap pelajaran belajar. Mereka mahu membaca dan bekerjasama mengenal pasti isi tersurat.Walaupun masih sanat lemah namun mereka sudah mahu belajar. Satu tanda baik.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH

23.6.2011 (KHAMIS)

KELAS/MASA

4K3– (01055-1110)

TAJUK

Membina Ayat dan menghuraikan pernyataan berkenaan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat yang jelas mesejnya, dan gramatis supaya menjadio satu ayat topik yang utuh. Pelajar dapat memperjlaskan maksud ayat berkenaan.

AKTIVITI

1.Sesi berkenalan. Pertama kali guru masuk kelas ini.
2.Minta pelajar bina ayat berkenaan dengan rakan mereka.
3.Ayat yang dibina akan dilihat dari aspek kejelasan dan tatabahasa.
4.Pelajar menghuraikan ayat pilihan.
5.Huraian dibincangkan dari aspek ketepatan dan kutuhan aspek tautan, runtutan dan diksinya/semantiknya.

REFLEKSI

Beberapa orang pelajar didapati cuba menguji guru dengan sikap dan perbuatan yang bolh mengganggu P&P. Guru menggunakan kaedah panggil nama dan minta mereka beri perhatian. P&P Berjaya menarik minat pelajar mendengar dan belajar.

MATA PELAJARAN

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

TARIKH

24.6.2011 (JUMAAT)

KELAS/MASA

4K4– (0940-1040)

TAJUK

Sambungan Bina Rumusan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat mengenal pasti isi tersirat dan membuat kesimpulan.

AKTIVITI

1.Guru mengulang kaji p;lajaaran dengan minta pelajar mencari isi tersurat
2. Berdasarkan isi tersurat, pelajar diminta mengenal pasti kesan/akibat di sebalik isi tersurat.

3.Guru juga menerangkan cara membuat kesimpulan rumusan.

4.Pelajar buat latihan sendiri dan guru semak.

REFLEKSI

Guru meminta beberapa orang pelajar yang dikenal pasti tidak fokus dalam kelas untuk mengulang penrangan guru. Ternyatakan mereka tidak boleh menjawab soalan yang ditanyakan guru.Keseluruhannya p&p masih berjaya.

No comments: