MINGGU 25 ( 20 – 24 JUN 2011)
MATA PELAJARAN | Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 20.6.2011 ( ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K3– (0815-0925) |
TAJUK | |
HASIL PEMBELAJARAN | |
AKTIVITI | Guru tidak masuk kelas. Guru mengetuai Kumpulan BAPA memasak di Dewan Makan. Jam 11.30-12.30 makan tengah hari di DSS sempena Hari Bapa se-SMK SERIAN. |
ABM | |
REFLEKSI | Majlis mendapat sambutan yang menggalakkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.6.2011 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K4 – (0705-0815) |
TAJUK | Membina Kemahiran Bina Ayat dalam perenggan isi |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topik yang utuh dan memenuhi wacana perenggan isi. |
AKTIVITI | 1.Guru Tanya isu utama karangan. |
REFLEKSI | P&P di atas dilasanakan seperti yang dirancang. Lebih 35 minit menunggu ayat pertama daripada 5 orang pelajar. Pelajar tidak yakin membina ayat. Mereka tidak memahami konsep ayat topik dan huraian dalam prenggan isi. Di akhir P&P, hanya 11 orang plajar yang hantar hasil kerja. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH/HARI | 21.6.2011 ( SELASA) |
KELAS/MASA | 4K8 – (0815-0925) |
TAJUK | Membina ayat menggunakan frasa |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat mudah, jelas, bertaut dengan isu utama (karangan), gramatis dan dapat menghuraikan ayat tersebut. |
AKTIVITI | 1.Pelajar bina ayat menggunakan frasa ‘menghormati guru’. |
REFLEKSI | Ada 2 orang pelajar Berjaya membina ayat tanpa bimbingan guru. Ada 4 orang pelajar membina ayat dengan bantuan guru. Pelajar boleh menjawab secara lisan soalan guru tentang sebab pelajar hormat guru. Tapi mereka tidak mampu membina ayat untuk menunjuk jalinan ayat topik dengan ayat kedua. Akhirnya pelajar hanya menyalin ayat-ayat binaan guru dengan idea pelajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.6.2011 ( RABU) |
KELAS/MASA | 4K4– (0705-0815) |
TAJUK | Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menulis rumusan daripada petikan yang dikaji. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca petikan. |
REFLEKSI | Tanggapan guru bahawa pelajar masih merangkak mengenal pasti isi tersurat adalah betul. Oleh yang demikian pelajar akan diajarkan mencari isi tersirat dan kesimpulan pada hari Jumaat ini. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.6.2011 (RABU) |
KELAS/MASA | 4K8– (1130-1240) |
TAJUK | Rumusan/Pemahaman |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membaca seluruh petikan dan dapat menjawab beberapa soalan mudah. |
AKTIVITI | 1.Baca senyap. |
REFLEKSI | |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.6.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K8– (0705-0815) |
TAJUK | Membuat Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membaca, menjawab soalan mudah dan membuat merumus secara mudah. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca senyap. |
REFLEKSI | P&P hari ini Berjaya memujuk beberapa orang pelajar sebelum in amat negatif terhadap pelajaran belajar. Mereka mahu membaca dan bekerjasama mengenal pasti isi tersurat.Walaupun masih sanat lemah namun mereka sudah mahu belajar. Satu tanda baik. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.6.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K3– (01055-1110) |
TAJUK | Membina Ayat dan menghuraikan pernyataan berkenaan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang jelas mesejnya, dan gramatis supaya menjadio satu ayat topik yang utuh. Pelajar dapat memperjlaskan maksud ayat berkenaan. |
AKTIVITI | 1.Sesi berkenalan. Pertama kali guru masuk kelas ini. |
REFLEKSI | Beberapa orang pelajar didapati cuba menguji guru dengan sikap dan perbuatan yang bolh mengganggu P&P. Guru menggunakan kaedah panggil nama dan minta mereka beri perhatian. P&P Berjaya menarik minat pelajar mendengar dan belajar. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.6.2011 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K4– (0940-1040) |
TAJUK | Sambungan Bina Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengenal pasti isi tersirat dan membuat kesimpulan. |
AKTIVITI | 1.Guru mengulang kaji p;lajaaran dengan minta pelajar mencari isi tersurat 3.Guru juga menerangkan cara membuat kesimpulan rumusan. 4.Pelajar buat latihan sendiri dan guru semak. |
REFLEKSI | Guru meminta beberapa orang pelajar yang dikenal pasti tidak fokus dalam kelas untuk mengulang penrangan guru. Ternyatakan mereka tidak boleh menjawab soalan yang ditanyakan guru.Keseluruhannya p&p masih berjaya. |
No comments:
Post a Comment