MINGGU 28 (11-15. Julai 2011)
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 11.7..2011(ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K3– (0815-0925) |
TAJUK | Membina Pernggan pengenalan karangan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat-ayat untuk mengungkapkan maklumat tntang latar belakang isu utama untuk ditautkan dengan isu utama karangan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca soalan. |
REFLEKSI | Hasil kerja pelajar masih lemah. 5 orang tidak berminat belajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.7.2011 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K4 – (0705-0815) |
TAJUK | Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat merumuskan petikan . |
AKTIVITI | 1.Pelajar membaca senyap. |
REFLEKSI | Pelajar masih lemah mengenal pasti isi tersurat. Pelajar hanya mampu mncari 4 isi tersurat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH/HARI | 12.7.2011 ( SELASA) |
KELAS/MASA | 4K8 – (0815-0925) |
TAJUK | Menghuraikan pernayataan. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menghuraikan ayat topik |
AKTIVITI | 1.Pelajar menyatakan cara mengawal obestiti. |
REFLEKSI | Semua pelajar menyalin dan cuba ikut serta dalam P&P kecuali Eu Ming Kui dan Lester Chan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.7.2011 ( RABU) |
KELAS/MASA | 4K4– (0705-0815) |
TAJUK | Sambungan membina rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar apat mengenal pasti isi tersirat dan membina kesimpulan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar menyatakaan 6 isi tersurat. |
REFLEKSI | Plajar masih bermasalah memikirkan isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.7. 2011 (RABU) |
KELAS/MASA | 4K8– (1130-1240) |
TAJUK | Membina ayat menggunakan peribahasa yang mudah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat menggunakan peribahasa. |
AKTIVITI | 1.Pelajar menyatakan maksud peribahasa: ibu ayam, bapa ayam, ayam tambatan, kaki ayam. |
REFLEKSI | Hanya 5 orang (3 lelaki dan 2 permpuan) yang mahu belajar. 21 orang lain duduk diam untuk 45 minit. 40 minit terakhir mereka kegelisahan dan sukar dikawal. * Inilah masalahnya, pelajar yang ke skolah kerana dipaksa oleh ibu bapa dan anatara mereka ke sekolah hanya untuk menunggu usia 17 tahun. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14..7.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K8– (0705-0815) |
TAJUK | Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mencatat isi tersurat secara paling mudah. |
AKTIVITI | 1.Baca senyap. 3.Pelajar kesan isi pertama – keenam. Guru bantu. |
REFLEKSI | 9 orang pelajar masih enggan menulis sebaliknya tidur, bercakap dan bermimpi. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14..7. 2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K3– (01055-1110) |
TAJUK | Sambungan membina perenggan isi |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat topic yang betul dan gramatis. Pelajar dapat menghuraikan isi sokongan dengan UTUH. |
AKTIVITI | 1.Guru beri isu utama. |
REFLEKSI | Pelajar mula dapat menulis sekurang-kurangnya 3 ayat untuk menghuraikan ayat topic. Perkembangan beransur maju. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15..7.2011 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K4– (0940-1040) |
TAJUK | Pemahaman |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengsan jawapan pemahaman. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca senyap dan nyaring. |
REFLEKSI | Ayat jawapan pelajar etrikat dengan pola ayat Tanya dan akhirnya pelajar menggunakan ‘ialah’ dalam ayat. Ayat ini melanggar hukum tatabahasa. . |
No comments:
Post a Comment