MINGGU 29 (18- 22 Julai 2011)
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 18.7..2011(ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K3– (0815-0925) |
TAJUK | Menulis Rumusan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat merumus petikan . |
AKTIVITI | 1.Pelajar membaca senyap petikan. |
REFLEKSI | Walaupun diperjelas format dan merumus, masih ada pelajar melakukan kesilapan. Pelajar masih sukar mencari isi tersurat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.7.2011 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K4 – (0705-0815) |
TAJUK | Komsas – Seloka Emak Si Randang |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman yang menggunakan seloka. |
AKTIVITI | 1.Baca senyap. Baca nyaring. |
REFLEKSI | Perhimpunan yang panjang memendekkan masa p&p. Pelajar kurang berminat menjawab soalan. Mungkin kerana penat selepas perhimpunan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH/HARI | 19.7.2011 ( SELASA) |
KELAS/MASA | 4K8 – (0815-0925) |
TAJUK | Komsas – Seloka Emak Si Randang |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman yang menggunakan seloka. |
AKTIVITI | 1.Baca senyap. Baca nyaring. |
REFLEKSI | Pelajar kelas ini lagi tidak berminat. Hanya dua orang yang benar-benar mengikuti p&p iaitu Mictchel dan Nicholas. Yang lain, tidur, senyap sambil berkhayal, bercakap-cakap dan langsung tidak peduli akan guru. Hanya 11 daripada 27 orang yang datang. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.7.2011 ( RABU) |
KELAS/MASA | 4K4– (0705-0815) |
TAJUK | Tatabahasa – Penggunaan Kata Sendi dan Kata Jamak |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar kenal pasti kesalahan dalam ayat yang diberikan. |
REFLEKSI | Sebelum memulakan p&p di atas, guru memberikan tugasan ULBS kepada pelajar: Berikan 3 soalan untuk cipta dialog berkenaan novel Melunas Rindu. Pelajar tidak dapat mengenal pasti kesilapan dan guru menerangkan kesalahan dan ulasann |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.7. 2011 (RABU) |
KELAS/MASA | 4K8– (1130-1240) |
TAJUK | Tatabahasa – Penggunaan Kata Sendi dan Kata Jamak |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar kenal pasti kesalahan dalam ayat yang diberikan. |
REFLEKSI | Hanya 5 orang pelajar secara aktif mengikuti P&P. Mereka Clerian, Mitchell, Nicholas, Teresa (tapi tidak mahu menulis), Elsy dan Vallen. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21..7.2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K8– (0705-0815) |
TAJUK | Membina ayat |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang menggunakan perkataan yang diberikan: panjang, terpanjang, memanjang, memanjangkan, rambut panjang, panjang rambut |
AKTIVITI | 1.Pelajar ditanya maksud panjang. Pelajar diminta menterjemahkan ‘long boat’ kepada bahasa Melayu. 2.Pelajar bina ayat menggunkan perkataan panjang. 3.Pelajar juga mmbina ayat menggunakan ‘panjang rambut, dan’rambut panjang’ 4.Pelajar membina ayat menggunakan perkataan lain dan guru membimbing. |
REFLEKSI | P&P Berjaya menarik minat pelajar belajar kecuali Tay, Lester dan Lai. Beberapa orang pelajar tahu membina ayat secara lisan tetapi hasil kerja tulisan sukar dibaca . Ada yang menggunakan buku rojak. Mengajar kelas ini membrikan saya banyak pengalaman tentang mendidik manusia. |
MATA PELAJARAN | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21..7. 2011 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 4K3– (01055-1110) |
TAJUK | Tatabahasa – Penggunaan Kata Sendi dan Kata Jamak |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. |
AKTIVITI | 1.Pelajar kenal pasti kesalahan dalam ayat yang diberikan. |
REFLEKSI | P&P yang dirancangklan di atas tidak laksanakan kerana pelajar memohon guru menerangkan cara mencari isi tersirat dan membina kesimpulan bagi petikan yang dibuat hari Isnin yang lepas. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15..7.2011 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K4– (0940-1040) |
TAJUK | Membina ayat |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang menggunakan perkataan yang diberikan: panjang, terpanjang, memanjang, memanjangkan, rambut panjang, panjang rambut |
AKTIVITI | 1.Pelajar ditanya maksud panjang. Pelajar diminta menterjemahkan ‘long boat’ kepada bahasa Melayu. 2.Pelajar bina ayat menggunkan perkataan panjang. 3.Pelajar juga membina ayat menggunakan ‘panjang rambut, dan’rambut panjang’ 4.Pelajar membina ayat menggunakan perkataan lain dan guru membimbing. |
REFLEKSI | 90% pelajar memperlihatkan minat belajar. Namun, mereka masih belum mengenal pasti dan memahami keserasian subjek dan predikat. |
No comments:
Post a Comment