PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu: 30 | Hari: Selasa |
Tarikh: 21.7. 2009 | Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0945 Tingkatan:6AK1&5 |
Tajuk: | Pembetulan Ujian Sintaksis (sambungan) |
Rujukan: | Ujian Sintaksis |
Objektif: | Pelajar dapat mengulang kaji aspek sintaksis yang telah dipelajari. Pelajar dapat menyatakan jenis dan konsep dalam setiap soalan dan persoalan. |
BBM: | Kertas Ujian |
Nilai: | Hormati diri sendiri |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar - catat dan susun maklumat |
Aktiviti: | 1. Guru baca soalan-soalan. 2. Setiap soalan diperjelaskan sebab kesalahan dan sebab jawapan betul. 3. Setiap penerangan diikuti percontohan dan pelajar sentiasa diingatkan mengikuti penjelasan. 4. Pelajar diberi peluang bertanya soalan sebanyaknya. |
RefleRReflefksiksi: | Pelajar yang sama memberi tumpuan dan minat mendengar dan bertanyakan soalan. Pelajar yang sama sudah hilang keyakinan. |
PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu: 30 | Hari: Selasa |
Tarikh: 21.7. 2009 | Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0945 Tingkatan:6RK1 |
Tajuk: | Pembinaan Perenggan Isi Karangan (sambungan-pengukuhan) |
Rujukan: | - |
Objektif: | Pelajar dapat menghuraikan ayat topik yang dibina. |
BBM: | Contoh tulisan pelajar |
Nilai: | Hormati orang lain |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar - catat dan susun maklumat |
Aktiviti: | 1. Guru beri ayat topik. 2. Pelajar huraikan ayat topik. 3. Pelajar tulis hasil di papan tulis. 4. Pelajar ditanya soalan tentang aspek ketepatan, jalinan idea (sifat runtutan). 5. Guru rumus dan semak hal kerja individu. |
RefleRReflefksiksi: | Masih ada sejumlah kecil pelajar kurang upaya membina ayat yang beruntutan. Ayat atau idea yang bertugas menerangkan ayat sebelumnya longgar kejelasannya. |
No comments:
Post a Comment