PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM |
Minggu: 29 | Hari:Selasa |
Tarikh:14.7.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | Tingkatan:6RK1 |
Tajuk: | Analisis Bahasa |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan (2004:467) |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal pasti jenis kesilapan frasa kerja dan dapat menyatakan ulasan kesilapan bahasa tersebut. |
BBM: | Percontohan ditulis di papan tulis. |
Nilai: | Kerjasama |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar |
Aktiviti: | 1. Pelajar mengesan kesalahan dan menyatakannya. 2. Pelajar lain beri pandangan. 3. Guru perjelaskan persoalannya. 4. Ulang langkah 1-3. 5. Guru rumus. |
RefleRReflefksiksi: | Pnp di atas dilaksanakan. Pelajar cuba sedaya upaya mengkuti pnp ini. Diakui sukar bagi pelajar sederhana. |
PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM |
Minggu: 29 | Hari: Selasa |
Tarikh:14.7.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | Tingkatan:6RK1 |
Tajuk: | Sambungan: Pembahagian Ayat Pasif |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan (1997:466) |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal pasti jenis ayat pasif dan juga menukarkannya kepada ragam aktif. Pelajar dapat menyatakan konsep ayat aktif dan ayat pasif. |
BBM: | Carta dilukis di papan tulis. |
Nilai: | Kebersihan |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar |
Aktiviti: | 1.Guru perjelas konsep ayat pasif dan hubung kait dengan ayat aktif. 2. Pelajar bina ayat aktif dan pasif. 3. Guru menjeniskannya. 4. Pelajar bina ayat pasif ikut jenis. 5. Latihan tukar ayat aktif ke pasif dan sebaliknya. |
RefleRReflefksiksi: | Latihan yang diberikan membantu pelajar memahami pnp. |
No comments:
Post a Comment