PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM |
Minggu: 29 | Hari: Isnin |
Tarikh:13.7.2009 | MataPelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | Tingkatan:6AK1&5 |
Tajuk: | SintaksisII - Pembahagian Ayat Pasif |
Rujukan: | TatabahasaDewan (2004:467) |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal pasti binaan subjek dan prediikat dalam susunan ayat pasif. Pelajar dapat membezakan ayat pasif dengan kata gantipertama/kedua dan ketiga. |
BBM: | Carta ditulis di papan tulis |
Nilai: | Kerjasama |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat |
Aktiviti: | 1.Pelajar beri contoh ayat arahan guru. 2. Pelajar nyatakan binaan subjek ayat pasif dan kemudian menukarkannya kepada ayat aktif. 3. Latihan tukar ayat pasif kpd ayat aktif. |
RefleRReflefksiksi: | Tiga ke empat orang pelajar yang sama tidak dapat mengikuti penerangan secara deskriptif. |
PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM |
Minggu: 29 | Hari: Isnin |
Tarikh:13.7.2009 | MataPelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | Tingkatan:6RK1 |
Tajuk: | sambungan Analisis Bahasa - Frasa |
Rujukan: | Panduan Guru |
Objektif: | Pelajar dapat menyataka jenis kesalahan frasa dalam ayat dan dapat menyatalan ulasan yang tepat. |
BBM: | Carta ditulis di papan tulis |
Nilai: | Kejasama |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat |
Aktiviti: | 1.Pelajar menytakan jenis kesalahan frasa dalam ayat. 2. Pelajar nyatakan sebab kesalahan.Bincang dan rumusan guru. 4. Pelajar buat pembetulan. |
RefleRReflefksiksi: | Pelajar berminat mendengar penjelasan guru tetapi sekumpulan kecil didapati sukar mengikuti penerangan. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu mengenal pasti jenis kesalahan. |
No comments:
Post a Comment