Friday, July 10, 2009

13.7.2009 Isnin 6AK1,6AK5,6RK1

PERKARA:RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM
Minggu: 29 Hari: Isnin

Tarikh:13.7.2009

MataPelajaran:Bahasa Malaysia

Masa:

Tingkatan:6AK1&5

Tajuk:

SintaksisII - Pembahagian Ayat Pasif

Rujukan:

TatabahasaDewan (2004:467)

Objektif:

Pelajar dapat mengenal pasti binaan subjek dan prediikat dalam susunan ayat pasif. Pelajar dapat membezakan ayat pasif dengan kata gantipertama/kedua dan ketiga.

BBM:

Carta ditulis di papan tulis

Nilai:

Kerjasama

KemahiranGenerik:

Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat

Aktiviti:

1.Pelajar beri contoh ayat arahan guru. 2. Pelajar nyatakan binaan subjek ayat pasif dan kemudian menukarkannya kepada ayat aktif. 3. Latihan tukar ayat pasif kpd ayat aktif.

RefleRReflefksiksi:

Tiga ke empat orang pelajar yang sama tidak dapat mengikuti penerangan secara deskriptif.


PERKARA:RANCANGAN PELAJARAN HARIANBM
Minggu: 29 Hari: Isnin

Tarikh:13.7.2009

MataPelajaran:Bahasa Malaysia

Masa:

Tingkatan:6RK1

Tajuk:

sambungan Analisis Bahasa - Frasa

Rujukan:

Panduan Guru

Objektif:

Pelajar dapat menyataka jenis kesalahan frasa dalam ayat dan dapat menyatalan ulasan yang tepat.

BBM:

Carta ditulis di papan tulis

Nilai:

Kejasama

KemahiranGenerik:

Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat

Aktiviti:

1.Pelajar menytakan jenis kesalahan frasa dalam ayat. 2. Pelajar nyatakan sebab kesalahan.Bincang dan rumusan guru. 4. Pelajar buat pembetulan.

RefleRReflefksiksi:

Pelajar berminat mendengar penjelasan guru tetapi sekumpulan kecil didapati sukar mengikuti penerangan. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu mengenal pasti jenis kesalahan.

No comments: