Saturday, June 20, 2015

RPH MINGGU 18 (20-24.4.2015)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu 
TARIKH/HARI
20.4. 2015 (Isnin)
KELAS/MASA
5MPV - 10.20 -11.30 pagi
5K5 - 10.20 - 1130
TAJUK PDP
Soal jawab (Latihan Menjawab Soalan Novel)
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menjawab semua soalan yang menggerakkan
pelajar mengenal pasti sinopsis cerita Kabus di Perbukitan.
AKTIVITI
1.Pelajar menjawab soalan betulis.
2.Pelajar menyatakan jawapan.
3.Guru dan pelajar saling bercrerita.
REFLEKSI
Masih ada beberapa orang pelajar belum habis membaca
novel tersebut.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.4.2015 (Selasa)
KELAS/MASA
5K5 - 10.20-11.30 pagi
TAJUK PDP
Sambungan Latihan KDP 60 soalan
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang diberikan dan
menyatakan peristiwa berkaitan.
AKTIVITI
REFLEKSI
Pelajar didapati berusaha mencari jawapan walaupun
memang ada yang hanya berminat meniru.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
22.4. 15 (Rabu )
KELAS/MASA
5MPV dan 5K5
TAJUK PDP
Rumusan - Langkah Mengawal Masyarakat Makan  Makanan
Segera
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan  menyusun semula 
dan menggunakan ayat yang gramatis.  
AKTIVITI
1.Pelajar beri baca petikan.
2.Pelajar beri makna setiap perkataan dalam soalan.
3.Pelajar mula ayat pertama.
4.Guru semak.
5.Pelajar kenal pasi ayat yang membayankan usaha/langkah
membendung masyarakat makan makanan segara.
6.Guru mita pelajar menukarkan ayat tersebut ke bentuk pasif 
atau aktif.
REFLEKSI
Pelajar dapat melihat perkaitan penggunaan variasi dalam 
menyampaikan rumusan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
TARIKH/HARI
23.4.2015 (Khamis)
KELAS/MASA
5K5 - 09.45-10.20 pagi
TAJUK PDP
OBJEKTIF PDP
AKTIVITI
CERAMAH KESIHATAN OLEH PIHAK HOSPITAL
REFLEKSI

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
24.4.2015 (Jumaat)
KELAS/MASA
5K5 - 0815-09.25 pagi 
TAJUK PDP
Tatabahasa - Aktif ke Pasif
OBJEKTIF PDP
Pelajar dapat menukarkan ayat aktif/pasif kepada pasif/aktif 
berdasarkan ayat dalam petikan rumusan.
AKTIVITI
1.Pelajar kenal pasti ayat aktif atau pasif.
2.Pelajar tukar.
3.Pelajar bentangkan jawapan.
4.Pelajar buat latihan tambahan.
REFLEKSI
Pdp memperlihatkan makna dan berkesan. Pelajar dapat melihat 
hubunga aspek tatabahasa (sintaksis) dengan membIna ayat dalam rumusan.

No comments: