MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.4. 2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 10.20 -11.30 pagi
5K5 - 10.20 - 1130
|
TAJUK PDP
|
Soal jawab (Latihan Menjawab Soalan Novel)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab semua soalan yang menggerakkan
pelajar mengenal pasti sinopsis cerita Kabus di Perbukitan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menjawab soalan betulis.
2.Pelajar menyatakan jawapan.
3.Guru dan pelajar saling bercrerita.
|
REFLEKSI
|
Masih ada beberapa orang pelajar belum habis membaca
novel tersebut.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.4.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Sambungan Latihan KDP 60 soalan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang diberikan dan
menyatakan peristiwa berkaitan.
|
AKTIVITI
| |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati berusaha mencari jawapan walaupun
memang ada yang hanya berminat meniru.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.4. 15 (Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5MPV dan 5K5
|
TAJUK PDP
|
Rumusan - Langkah Mengawal Masyarakat Makan Makanan
Segera
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan menyusun semula
dan menggunakan ayat yang gramatis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar beri baca petikan.
2.Pelajar beri makna setiap perkataan dalam soalan.
3.Pelajar mula ayat pertama.
4.Guru semak.
5.Pelajar kenal pasi ayat yang membayankan usaha/langkah
membendung masyarakat makan makanan segara.
6.Guru mita pelajar menukarkan ayat tersebut ke bentuk pasif
atau aktif.
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat melihat perkaitan penggunaan variasi dalam
menyampaikan rumusan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
23.4.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
| |
OBJEKTIF PDP
| |
AKTIVITI
|
CERAMAH KESIHATAN OLEH PIHAK HOSPITAL
|
REFLEKSI
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.4.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-09.25 pagi
|
TAJUK PDP
|
Tatabahasa - Aktif ke Pasif
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menukarkan ayat aktif/pasif kepada pasif/aktif
berdasarkan ayat dalam petikan rumusan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar kenal pasti ayat aktif atau pasif.
2.Pelajar tukar.
3.Pelajar bentangkan jawapan.
4.Pelajar buat latihan tambahan.
|
REFLEKSI
|
Pdp memperlihatkan makna dan berkesan. Pelajar dapat melihat
hubunga aspek tatabahasa (sintaksis) dengan membIna ayat dalam rumusan. |
No comments:
Post a Comment