Friday, October 10, 2014

RPH M40(29.9-3.10.2014)

TAJUK PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
29.9..2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
KOMSAS - Pasar Perasaan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan menjelaskan
 ringkasan/mesej sajak. 
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas perbendaharaan kata.
3.Pelajar menerangkan maksud dari ungkapan ke ungkapan.
4.Pelajar jawab soalan secara betulis.
5.Perbincangan tentang jawapan.
REFLEKSI
Soalan pendapat masih belum dapat dibuat dengan baik oleh
pelajar. Jawapan pelajar agak meleret.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
30.9.2014 (SELASA) 
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
TAJUK
Buat Rumusan tentang petikan punca kelemahan diri.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan baik.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar merumuskan petikan.
3.Guru minta pelajar nyatakan ayat pendahuluan dan bincang
 kesilapan pelajar.
4.Pelajar kenal pasti ayat yang mengungkapkan isi tersurat.
5. Pelajar kenal pasti ayat yang mengungkapkan isi tersirat
6.Perbincangan tentang isi tersurat dan tersirat.
7.Pelajar buat penutup.
 REFLEKSI
Petikan agak mudah dan pelajat dapat mencari isi tersurat
tetapi
bukan tersirat. Masih ramai pelajar belim begitu mahir buat
 kesimpulan.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
1.10.2014 (RABU) 
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
KOMSAS - Pasar Perasaan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan menjelaskan
 ringkasan/mesej sajak. 
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar perjelas perbendaharaan kata.
3.Pelajar menerangkan maksud dari ungkapan ke ungkapan.
4.Pelajar jawab soalan secara betulis.
5.Perbincangan tentang jawapan.
REFLEKSI
Pelajar kelas ini menghadapi masaah yang sama dengan
 kelas 5S2..
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
2.10.2014 (KHAMIS) 
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman Petikan Rumusan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan tepat dan
menggunakan ayat yang gramatis
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar buat rumusan.
3.Pelajar nyatakan ayat mula (dua tiga orang pelajar).
4.Pelajar kenal pastisisi tersurat.
5.Bincang ayat dan isi yang dibuat pelajar.
6.Pelajar kenal pasti isi tersirat dan bincang.
7.Pelajar buat kesimpulan.
REFLEKSI
Pelajar dapat mengenal pasti isi tersurat dan tersirat dengan
mudah.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
3.10.2014 (JUMAAT) 
KELAS/MASA
5MPV– 945-1040
TAJUK
Pemahaman Petikan Rumusan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan dengan tepat dan
menggunakan
 ayat yang gramatis
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar buat rumusan.
3.Pelajar nyatakan ayat mula (dua tiga orang pelajar).
4.Pelajar kenal pastisisi tersurat.
5.Bincang ayat dan isi yang dibuat pelajar.
6.Pelajar kenal pasti isi tersirat dan bincang.
7.Pelajar buat kesimpulan.
REFLEKSI
Pelajar masih kesukaran megenal pasti isi tersirat. Masih ada
pelajar membina ayat yang tidak gramatis.

No comments: