Tuesday, September 9, 2014

RPH M34 (17-21.8.2014)

TAJUK PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
17.8.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Membina perenggan isi karagan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi.
AKTIVITI
1.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang pertama.
3.Pelajar menulisnya di papan tulis.
4.Guru perbetulkan.
5.Pelajar menulis semula.
REFLEKSI
Didapati pelajar masih sukar menulis ayat topik yang tepat. 
Aktiviti menuis ayat topik akan disambung esok.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.8.2014 (SELASA) 
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
TAJUK
Membina perenggan isi karagan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi.
AKTIVITI
1.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang lain.
3.Pelajar menulisnya di papan tulis.
4.Guru perbetulkan.
5.Pelajar menulis semula.
 REFLEKSI
Ada pelajar dapat membina ayat topik yang jelas maknanya. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.8.2014 (RABU) 
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Tatabahasa - Penggunaan kata nama majmuk
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti contoh kata naa majmuk dalam 
ayat dan menggunakan kata nama majmuk ini dalam ayat 
mereka sendiri. 
AKTIVITI
1.Penerangan oleh guru melalui teks yang dibaca.
2.Pelajar kenal pasti kata nama majuk dalam latihan.
3.Pelajar bina ayat menggunakan kata nama maju yang
 disediakan.
REFLEKSI
Pelajar didapati mudah menbuat latihan. Namun sikap pelajar 
yang suka bercakap tetap sukar dikawal.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.8.2014 (KHAMIS) 
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Perbincangan - Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar mengenal pasti isi-isi bagi karangan bertajuk : 
Pendidikan anak-anak bermula di rumah. Pendidikan 
di sekolah sebagai pelengkap.
AKTIVITI
1.Soalan ditulis di papan tulis.
2.Pelajar mendefinisikan soalan dengan memberikan sinonim
 kepada kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar menyatakan sebab ibu bapa lebih berpengaruh dalam
 pendidikan anak-anak.
4.Semua beri makna disiplin dan nyatakan maksudnya.
5.Pelajar dalam kumpulan mengenalpasti cara mendidikan anak
 supaya berdisiplin dalam hidup.
6. Pelajar menyatakan hasil kerja dalam kumpulan.
7.Guru bantu.
REFLEKSI
Hanya dua kumpulan yang melakuka tugasan dengan serius.
 Yang lain, bercakap-cakap kosong, berkhayal, dan menunggu jawapan.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
21.8.2014 (JUMAAT) 
KELAS/MASA
5MPV– 945-1040
TAJUK
Perbincangan - Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar mengenal pasti isi-isi bagi karangan bertajuk : 
Pendidikan anak-anak bermula di rumah. Pendidikan di 
sekolah sebagai pelengkap.
AKTIVITI
8.Soalan ditulis di papan tulis.
9.Pelajar mendefinisikan soalan dengan memberikan sinonim 
kepada kata kunci dalam soalan.
10.Pelajar menyatakan sebab ibu bapa lebih berpengaruh 
dalam pendidikan anak-anak.
11.Semua beri makna disiplin dan nyatakan maksudnya.
12.Pelajar dalam kumpulan mengenalpasti cara mendidikan
 anak supaya berdisiplin dalam hidup.
13. Pelajar menyatakan hasil kerja dalam kumpulan.
14.Guru bantu.
REFLEKSI
Hanya dua kumpulan yang melakuka tugasan dengan serius.
 Yang lain, bercakap-cakap kosong, berkhayal, dan menunggu jawapan.

No comments: