TAJUK PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.8.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2 (1020-1055)
|
TAJUK
|
Membina perenggan isi karagan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang pertama. 3.Pelajar menulisnya di papan tulis. 4.Guru perbetulkan. 5.Pelajar menulis semula. |
REFLEKSI
|
Didapati pelajar masih sukar menulis ayat topik yang tepat.
Aktiviti menuis ayat topik akan disambung esok.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.8.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
|
TAJUK
|
Membina perenggan isi karagan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar kenal pasti isi-isi utama.
2.Pelajar bina ayat topik bagi isi utama yang lain. 3.Pelajar menulisnya di papan tulis. 4.Guru perbetulkan. 5.Pelajar menulis semula. |
REFLEKSI
|
Ada pelajar dapat membina ayat topik yang jelas maknanya.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.8.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
Tatabahasa - Penggunaan kata nama majmuk
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengenal pasti contoh kata naa majmuk dalam
ayat dan menggunakan kata nama majmuk ini dalam ayat
mereka sendiri.
|
AKTIVITI
|
1.Penerangan oleh guru melalui teks yang dibaca.
2.Pelajar kenal pasti kata nama majuk dalam latihan. 3.Pelajar bina ayat menggunakan kata nama maju yang
disediakan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar didapati mudah menbuat latihan. Namun sikap pelajar
yang suka bercakap tetap sukar dikawal.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.8.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Perbincangan - Karangan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar mengenal pasti isi-isi bagi karangan bertajuk :
Pendidikan anak-anak bermula di rumah. Pendidikan
di sekolah sebagai pelengkap.
|
AKTIVITI
|
1.Soalan ditulis di papan tulis.
2.Pelajar mendefinisikan soalan dengan memberikan sinonim
kepada kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar menyatakan sebab ibu bapa lebih berpengaruh dalam
pendidikan anak-anak.
4.Semua beri makna disiplin dan nyatakan maksudnya.
5.Pelajar dalam kumpulan mengenalpasti cara mendidikan anak
supaya berdisiplin dalam hidup.
6. Pelajar menyatakan hasil kerja dalam kumpulan.
7.Guru bantu.
|
REFLEKSI
|
Hanya dua kumpulan yang melakuka tugasan dengan serius.
Yang lain, bercakap-cakap kosong, berkhayal, dan menunggu jawapan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.8.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV– 945-1040
|
TAJUK
|
Perbincangan - Karangan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar mengenal pasti isi-isi bagi karangan bertajuk :
Pendidikan anak-anak bermula di rumah. Pendidikan di
sekolah sebagai pelengkap.
|
AKTIVITI
|
8.Soalan ditulis di papan tulis.
9.Pelajar mendefinisikan soalan dengan memberikan sinonim
kepada kata kunci dalam soalan.
10.Pelajar menyatakan sebab ibu bapa lebih berpengaruh
dalam pendidikan anak-anak.
11.Semua beri makna disiplin dan nyatakan maksudnya.
12.Pelajar dalam kumpulan mengenalpasti cara mendidikan
anak supaya berdisiplin dalam hidup.
13. Pelajar menyatakan hasil kerja dalam kumpulan.
14.Guru bantu.
|
REFLEKSI
|
Hanya dua kumpulan yang melakuka tugasan dengan serius.
Yang lain, bercakap-cakap kosong, berkhayal, dan menunggu jawapan.
|
No comments:
Post a Comment