Wednesday, May 14, 2014

RPH M19 (28.4. 2.5.2014)

TAJUK PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
5.5.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Membina Perenggan Penutup
HASIL PEMBELAJARAN
Pelahar dapat menulis ayat yang merumuskan isi dan membina
 ayat harapan, cadangan dan pendirian 
dalam perenggan penutup.
AKTIVITI
1.Pelajar menyatakan isi-isi bagi karangan yang telah dibincangkan.
2.Pelajar mengenal pasti satu perkataan atau frasa untuk
 merumuskan isi-isi yang telah dinyatakan.

3.Pelajar menulis ayat di papan tulis dan disemak.
4. Pelajar menulis ayat harapan di papan tulis dan disemak.
5.Pelajar menulis ayat cadangan dan disemak.
6.Pelajar mengemukakan pendirian berdasarkan isi-isi.
7.Perbincangan.
8.Guru menyemak ketja pelajar di dalam kelas dan
membincangkan kesilapan.
REFLEKSI
Seebelum bermula Pdp di atas, guru menerangkan sebab
 kesilapan ayat "Hak ini kerana ...." yang dibangkitkan oleh
pelajar. Tiga orang pelajar perempuan tidur selepas dimarahi
kerana suka sangat bercakap. Pdp di atas masih dilaksanakan
 dengan baiknya. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
6.5.2014 (SELASA) 
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
TAJUK
Menjana Isi unuk Karangan bertajuk Hari Ibu- Kenapa
 Hari Ibu.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengenal pasti cara anak boleh berterima kasih
kepada ibu.
AKTIVITI
1.Pelajar melagukan hari ibu.
2.Pelajar menyatakan cata menyenangkan hati ibu.
3.Pelajar menulis ayat topik di papan hitam.
4.Pelajar menghuraikan isi yang dipilih. Perbincangan.
REFLEKSI
Majlis Penutupan Bulan Bahasa di DSS pukul 2.30.
 Berjaya dan dirasmikan oleh Tuan Pengetua. 
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
7.5.2014 (RABU) 
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Membina Perenggan Penutup
HASIL PEMBELAJARAN
Pelahar dapat menulis ayat yang merumuskan isi dan membina
 ayat harapan, cadangan dan pendirian 
dalam perenggan penutup.
AKTIVITI
1.Pelajar menyatakan isi-isi bagi karangan yang telah dibincangkan.
2.Pelajar mengenal pasti satu perkataan atau frasa untuk
 merumuskan
isi-isi yang telah dinyatakan.

3.Pelajar menulis ayat di papan tulis dan disemak.
4. Pelajar menulis ayat harapan di papan tulis dan disemak.
5.Pelajar menulis ayat cadangan dan disemak.
6.Pelajar mengemukakan pendirian berdasarkan isi-isi.
7.Perbincangan.
8.Guru menyemak ketja pelajar di dalam kelas dan membincang
kan
 kesilapan.
REFLEKSI
Pelajar terlbat secra aktif tetapi mengambil masa yang lama
 untuk menyiapkan tugas. Guru perlu ulang penjelasan. Semasa
diperjelaskan maksud rumusan pelajar menyatakan faham.
 Apabila
membuat ayat, ayat menggambarkan tidak faham.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
8.5.2014 (KHAMIS) 
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Rumusan - Langkah Ibu bapa membantu anak-anak mencapai
 kecemerlangan dalam peperiksaan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengesan isi tersurat dan tersurat dan merumuskan
 petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri sinonim kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar kenal pasti isi tersurat.
4.Pelajar kenal pasti isi tersirat.
5.Pelajar buat penutupan.
REFLEKSI
Pdp di atas hanya sampai langkah 3 sahaja. Atas permintaan
pelajar guru meneangkan ciri ayat majmuk dan pelajar buat
 latihan ringkas mengasingkan ayat majmuk.
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
8.5.2014 (JUMAAT) 
KELAS/MASA
5MPV– 0715-0815
TAJUK
Rumusan - Langkah Ibu bapa
membantu anak-anak mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengesan isi tersurat dan tersurat dan merumuskan
 petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri sinonim kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar kenal pasti isi tersurat.
4.Pelajar kenal pasti isi tersirat.
5.Pelajar buat penutupan.
REFLEKSI
Pdp di atas hanya sampai langkah 3 sahaja. Guru memberkan
 latihan sama seperti 5S2.

No comments: