TAJUK PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.5.2014 ( ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2 (1020-1055)
|
TAJUK
|
Membina Perenggan Penutup
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelahar dapat menulis ayat yang merumuskan isi dan membina
ayat harapan, cadangan dan pendirian
dalam perenggan penutup.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan isi-isi bagi karangan yang telah dibincangkan.
2.Pelajar mengenal pasti satu perkataan atau frasa untuk merumuskan isi-isi yang telah dinyatakan. 3.Pelajar menulis ayat di papan tulis dan disemak. 4. Pelajar menulis ayat harapan di papan tulis dan disemak. 5.Pelajar menulis ayat cadangan dan disemak. 6.Pelajar mengemukakan pendirian berdasarkan isi-isi. 7.Perbincangan. 8.Guru menyemak ketja pelajar di dalam kelas dan membincangkan kesilapan. |
REFLEKSI
|
Seebelum bermula Pdp di atas, guru menerangkan sebab
kesilapan ayat "Hak ini kerana ...." yang dibangkitkan oleh pelajar. Tiga orang pelajar perempuan tidur selepas dimarahi kerana suka sangat bercakap. Pdp di atas masih dilaksanakan dengan baiknya. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
6.5.2014 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
|
TAJUK
|
Menjana Isi unuk Karangan bertajuk Hari Ibu- Kenapa
Hari Ibu. |
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengenal pasti cara anak boleh berterima kasih
kepada ibu. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar melagukan hari ibu.
2.Pelajar menyatakan cata menyenangkan hati ibu. 3.Pelajar menulis ayat topik di papan hitam. 4.Pelajar menghuraikan isi yang dipilih. Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Majlis Penutupan Bulan Bahasa di DSS pukul 2.30.
Berjaya dan dirasmikan oleh Tuan Pengetua. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
7.5.2014 (RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0705-0815)
|
TAJUK
|
Membina Perenggan Penutup
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelahar dapat menulis ayat yang merumuskan isi dan membina
ayat harapan, cadangan dan pendirian
dalam perenggan penutup.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan isi-isi bagi karangan yang telah dibincangkan.
2.Pelajar mengenal pasti satu perkataan atau frasa untuk merumuskan isi-isi yang telah dinyatakan. 3.Pelajar menulis ayat di papan tulis dan disemak. 4. Pelajar menulis ayat harapan di papan tulis dan disemak. 5.Pelajar menulis ayat cadangan dan disemak. 6.Pelajar mengemukakan pendirian berdasarkan isi-isi. 7.Perbincangan. 8.Guru menyemak ketja pelajar di dalam kelas dan membincang kan kesilapan. |
REFLEKSI
|
Pelajar terlbat secra aktif tetapi mengambil masa yang lama
untuk menyiapkan tugas. Guru perlu ulang penjelasan. Semasa diperjelaskan maksud rumusan pelajar menyatakan faham. Apabila membuat ayat, ayat menggambarkan tidak faham. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.5.2014 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 – 0715-0815
|
TAJUK
|
Rumusan - Langkah Ibu bapa membantu anak-anak mencapai
kecemerlangan dalam peperiksaan |
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengesan isi tersurat dan tersurat dan merumuskan
petikan. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri sinonim kata kunci dalam soalan. 3.Pelajar kenal pasti isi tersurat. 4.Pelajar kenal pasti isi tersirat. 5.Pelajar buat penutupan. |
REFLEKSI
|
Pdp di atas hanya sampai langkah 3 sahaja. Atas permintaan
pelajar guru meneangkan ciri ayat majmuk dan pelajar buat latihan ringkas mengasingkan ayat majmuk. |
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.5.2014 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV– 0715-0815
|
TAJUK
|
Rumusan - Langkah Ibu bapa
membantu anak-anak mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan |
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat mengesan isi tersurat dan tersurat dan merumuskan
petikan. |
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri sinonim kata kunci dalam soalan. 3.Pelajar kenal pasti isi tersurat. 4.Pelajar kenal pasti isi tersirat. 5.Pelajar buat penutupan. |
REFLEKSI
|
Pdp di atas hanya sampai langkah 3 sahaja. Guru memberkan
latihan sama seperti 5S2. |
No comments:
Post a Comment