MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.2.2014 (
ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5S2
(1020-1055)
|
TAJUK
|
Pemahaman
– Langkah Menjaga Mata
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca senyap petikan.
2.Pelajar menyatakan langkah menjaga kesihatan mata. 3.Pelajar memberi makna perkataan - tempoh, tempuh, kaca mata, rabun, rabun jauh, rabun ayam, meah jambu dan jambu merah. 4.Pelajar menjawab soalan pemahaman. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih terkat mengulangi ayat dan frasa dalam soalan untuk
semasa menjawab soalan. 7-10 orang sudah mula biasa dengan cadangan cara
menjawab soalan tanpa terikat dengan frasa dalam soalan. Fokus pelajar masih
kurang kerana agak suka bercakap.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.2.2014
(SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
|
TAJUK
|
Rumusan
– Langkah Menjaga Mata
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
merumuskan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar membaca petikan secara senyap.
2.Pelajar membina ayat mula. 3.Guru menyemak dan membetulkan ayat pelajar. 4. Pelajar mengenal pasti isi-isi tersurat dan membina ayat. 5.Guru menyemak kerja pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih mengeluarkan ayat dalam teks asal tanpa perubahan yang
diperlukan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.2.2014
(RABU)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0705-0815)
|
TAJUK
|
Latihan
Mengebangkan Isi Karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
membina ayat topik yang tepat, ringkas, relevan dan mengembangkannya.
|
AKTIVITI
|
1.Guru mint pelajar membina ayat topik di papan tulis.
2.Pelajar mengembangkan ayat topik. 3.Guru perbetulkan ayat-ayat pelajar. |
REFLEKSI
|
Guru menyemak kerja pelajar secara individu. Masih banyak pelajar
tidak boleh membina ayat yang gramatis dan bermakna. Namun, mereka
menunjukkan kesungguhan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.2.2014
(KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
5S2 –
0715-0815
|
TAJUK
|
Pemahaman
– Penjagaan Mata (Sambungan)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar sambung membuat latihan member makna perkataan.
2.Pelajar menyatakan makna secara lisan. 3.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar pada mulanya amil mudah dan ringan aspek memberi makna. Guru
menerangan kepentingan proses menyimpan data (perbendaharaan kata ) dalam
minda.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.2.2014
(JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5MPV –
0715-0815
|
TAJUK
|
Pemahaman
– Penjagaan Mata (Sambungan)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar sambung membuat latihan member makna perkataan.
2.Pelajar menyatakan makna secara lisan. 3.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar kelas juga pada
mulanya ambil mudah dan ringan aspek memberi makna. Guru menerangan
kepentingan proses menyimpan data (perbendaharaan kata ) dalam minda.
|
No comments:
Post a Comment