Monday, February 17, 2014

RPH M7 (10-14.2.2014)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.2.2014 ( ISNIN)
KELAS/MASA
5S2 (1020-1055)
TAJUK
Pemahaman – Langkah Menjaga Mata
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar membaca senyap petikan.
2.Pelajar menyatakan langkah menjaga kesihatan mata.
3.Pelajar memberi makna perkataan -  tempoh, tempuh, kaca mata, rabun, rabun jauh, rabun ayam, meah jambu dan jambu merah.
4.Pelajar menjawab soalan pemahaman.
REFLEKSI
Pelajar masih terkat mengulangi ayat dan frasa dalam soalan untuk semasa menjawab soalan. 7-10 orang sudah mula biasa dengan cadangan cara menjawab soalan tanpa terikat dengan frasa dalam soalan. Fokus pelajar masih kurang kerana agak suka bercakap.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.2.2014 (SELASA)
KELAS/MASA
5MPV  (1020-1130) & 5S2 (1020-1130)
TAJUK
Rumusan – Langkah Menjaga Mata
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar membaca petikan secara senyap.
2.Pelajar membina ayat mula.
3.Guru menyemak dan membetulkan ayat pelajar.
4. Pelajar mengenal pasti isi-isi tersurat dan membina ayat.
5.Guru menyemak kerja pelajar.
REFLEKSI
Pelajar masih mengeluarkan ayat dalam teks asal tanpa perubahan yang diperlukan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.2.2014 (RABU)
KELAS/MASA
5MPV (0705-0815)
TAJUK
Latihan Mengebangkan Isi Karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat topik yang tepat, ringkas, relevan dan mengembangkannya.
AKTIVITI
1.Guru mint pelajar membina ayat topik di papan tulis.
2.Pelajar mengembangkan ayat topik.
3.Guru perbetulkan ayat-ayat pelajar.
REFLEKSI
Guru menyemak kerja pelajar secara individu. Masih banyak pelajar tidak boleh membina ayat yang gramatis dan bermakna. Namun, mereka menunjukkan kesungguhan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
13.2.2014 (KHAMIS)
KELAS/MASA
5S2 – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman – Penjagaan Mata (Sambungan)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis.
AKTIVITI
1.Pelajar sambung membuat latihan member makna perkataan.
2.Pelajar menyatakan makna secara lisan.
3.Perbincangan.
REFLEKSI
Pelajar pada mulanya amil mudah dan ringan aspek memberi makna. Guru menerangan kepentingan proses menyimpan data (perbendaharaan kata ) dalam minda.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
14.2.2014 (JUMAAT)
KELAS/MASA
5MPV – 0715-0815
TAJUK
Pemahaman – Penjagaan Mata (Sambungan)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang penuh dan gramatis.
AKTIVITI
1.Pelajar sambung membuat latihan member makna perkataan.
2.Pelajar menyatakan makna secara lisan.
3.Perbincangan.
REFLEKSI
Pelajar kelas juga  pada mulanya ambil mudah dan ringan aspek memberi makna. Guru menerangan kepentingan proses menyimpan data (perbendaharaan kata ) dalam minda.

No comments: