MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.9.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CUTI UMUM SEMPENA HARI MALAYSIA
|
AKTIVITI
|
|
REFLEKSI
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.9.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Komsas
– Halangan yang dihadapi watak2 utama dlm novel
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengesan dugaan, cabaran yang dihadapi watak-watk utama dalam novel
yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar dalam pasangan mengenal pasti halangan yang
dihadapi Fuad dan Faridah dalam hidup sebelum mencapai impian.
2.Pelajar nyatakan secara lisan jawapan. 3.Perbincangan. 4.Guru menyemak jawapan pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar hanya mahu mendengar guru bercakap. Mereka
didapati tidak langsung mahu membincangkan soalan. Punca tidak ada seorang
pun yang habis membaca kedua-dua novel tersebut..
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.9.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Bina
karangan bergambar (Rukun Negara)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud-makud 5 prinsip negara.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan 5 Prinsip Rukun Negara.
2.Pelajar nyatakan perkataan seerti dengan kata kunci seperti Rukun, Kepercayaan, Kesetiaan dan Keluhuran 3.Pelajar dalam kumpulan membincangkan maksud kelima-lima prinsip RN. 4.Pelajar melaporkan pebincangan. |
REFLEKSI
|
Hanya Milin, Cazaraick, Thaeus shaja yang atif
melbatkan diri. Yang lain diam, becakap, tidur, ambil tak kisah. Itulah 5K10.
Mengajar pelajar yang tidak mahu belajar. Jelas pada pandangan, mereka hanya
lari berda dalam sekolah sebagai ‘student’ supaya diterima sebagai pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.9.2013
(Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Komsas
– Halangan yang dihadapi watak2 utama dlm novel
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengesan dugaan, cabaran yang dihadapi watak-watk utama dalam novel
yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar dalam pasangan mengenal pasti halangan yang
dihadapi Fuad dan Faridah dalam hidup sebelum mencapai impian.
2.Pelajar nyatakan jawapan secara lisan. 3.Perbincangan. 4.Guru menyemak jawapan pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar menjalankan tugas dengan baik. Sekumpulan kecil
dilihat tidak mampu berfikir sebaliknya hanya menunggu jawapan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.9.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Bina
karangan bergambar (Rukun Negara)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud-makud 5 prinsip negara.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan 5 Prinsip Rukun Negara.
2.Pelajar nyatakan perkataan seerti dengan kata kunci seperti Rukun, Kepercayaan, Kesetiaan dan Keluhuran 3.Pelajar dalam kumpulan membincangkan maksud kelima-lima prinsip RN. 4.Pelajar melaporkan pebincangan. |
REFLEKSI
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.9.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
Simpula
bahasa
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan makna peribahasa bahasa dan menggunakannya dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Guru bercerita. Guru mengakhiri cerita dengan
peribahasa dan ayat yang mengunakan peribahasa (Sudah jatuh ditimpa tangga).
2.Pelajr baca teks. Pelajar perjelaskan maksud peribahasa yang terdapat dalam teks. 3.Pelajar bina ayat dengan peribahasa berikut: a.Buang tangga ayun kaki. b.Indah khabar dari rupa. c.Jangan berludah ke langit. |
REFLEKSI
|
Pelajar tidak berminat belajar. Guru cuba bercerita
berkaitan dengan peribahasa namun pelar hanya suka ketawa dan memaklukan
tidak pandai buat ayat. Perbat guru tidak ubah seperti memaksa kuda minum
air.
|
No comments:
Post a Comment