Friday, September 13, 2013

RPH M 37 (9-13.9.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.9.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TINGKATAN 5
AKTIVITI
KERTAS MPED 
REFLEKSI
1010-1240

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.9.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Pembetulan – Karangan A
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menghuraikan isi yang diberikan. Pelajar dapat memilih perkataan yang sesuai dan tepat untuk menghuraikan isi.
AKTIVITI
1.Pelajar menyatakan maksud isi yang diberikan.
2.Pelajar bina ayat. Pelajar baiki bersama kesilapan rakan.
3.Guru buat pembetulan bersama.
REFLEKSI
Hanya 4 orang pelajar (Tracy, Milin, Anatasia, dan Thadeus yang dilihat serius mendengar dan mengkuti P&P. Yang lain tidak ambil kisah dan yang berpura-pura mendengar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.9.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Bina ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menggunakan perkataan dan frasa untuk membina ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar beri makna perkataan.
2.Guru bina ayat dan pelajar ubah suai.
3.Guru semak ayat pelajar dari seorang ke seorang.
REFLEKSI
Pelajar agak berminat belajar mungkin masih awal pagi.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.9.2013 (Rabu)
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Pembetulan Karangan B
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menulis ayat-ayat gramatis, bertaut dan berutut dalam satu perenggan
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar menghuraikan isi yang dipilih.
2.Pelajar yang terpilih menulis di papan hiam.
3.Penulisan pelajar diperbetulkan dari aspek: ejaan, ayat topik, tatabahasa, tautan, runtutan ayat dan ketepatan diksi.
REFLEKSI
Kesalahan umum pelajar tergambar dalam contoh yang dipilih. Guru berjaya menerangkan kesilapan pelajar: Ayat topic yang panjang. Huraian tidak utuh dari aspek ketepatan diksi, runtutan idea dan keberkesanan tautan ayat.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.9.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Pembetulan Rumusan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat yang lebih ringkas dan menyeluruh berdasarkan petikan dan menyiman maklumat dalam ingatan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajaar bina ayat pengenalan. Pembetulan le sesame rakan dan guru.
3.Pelajar kenal pasti maksud setiap perkataan dalam isu utama.
4.Pelajar kenal pasti is-isi utama.
5.Pelajar susun ayat yang dikenal pasti.
6.Pebincangan: Pelajar diminta menghuraikan isi-isi tama semula.
REFLEKSI
Tujuan langkah 6 adalah untuk memastikan pelajar mendapat maklumat daripada petikan secara lebih berkesan.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.9.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Tatabahasa - Pembetulan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat pasif mengikut contoh guru.
AKTIVITI
1.Guru edarkan teks yang mengandungi ayat-ayat aktif.
2.Contoh cara menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif diberikan.
3.Pelajar buat latihan.
4.Pembetulan bersama.
REFLEKSI
Pelajar lebih suka menunggu jawapan. Akhirnya guru beri latihan yang lebih mudah untuk membolehka pelajar buat sesuatu.

No comments: