MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.9.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM TINGKATAN 5
|
AKTIVITI
|
KERTAS MPED
|
REFLEKSI
|
1010-1240
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.9.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pembetulan
– Karangan A
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menghuraikan isi yang diberikan. Pelajar dapat memilih perkataan yang
sesuai dan tepat untuk menghuraikan isi.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar menyatakan maksud isi yang diberikan.
2.Pelajar bina ayat. Pelajar baiki bersama kesilapan rakan. 3.Guru buat pembetulan bersama. |
REFLEKSI
|
Hanya 4 orang pelajar (Tracy, Milin, Anatasia, dan
Thadeus yang dilihat serius mendengar dan mengkuti P&P. Yang lain tidak
ambil kisah dan yang berpura-pura mendengar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.9.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Bina
ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menggunakan perkataan dan frasa untuk membina ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar beri makna perkataan.
2.Guru bina ayat dan pelajar ubah suai. 3.Guru semak ayat pelajar dari seorang ke seorang. |
REFLEKSI
|
Pelajar agak berminat belajar mungkin masih awal pagi.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.9.2013
(Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Pembetulan
Karangan B
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menulis ayat-ayat gramatis, bertaut dan berutut dalam satu perenggan
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar menghuraikan isi yang dipilih.
2.Pelajar yang terpilih menulis di papan hiam. 3.Penulisan pelajar diperbetulkan dari aspek: ejaan, ayat topik, tatabahasa, tautan, runtutan ayat dan ketepatan diksi. |
REFLEKSI
|
Kesalahan umum pelajar tergambar dalam contoh yang
dipilih. Guru berjaya menerangkan kesilapan pelajar: Ayat topic yang panjang.
Huraian tidak utuh dari aspek ketepatan diksi, runtutan idea dan keberkesanan
tautan ayat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.9.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Pembetulan
Rumusan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat yang lebih ringkas dan menyeluruh berdasarkan petikan dan
menyiman maklumat dalam ingatan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajaar bina ayat pengenalan. Pembetulan le sesame rakan dan guru. 3.Pelajar kenal pasti maksud setiap perkataan dalam isu utama. 4.Pelajar kenal pasti is-isi utama. 5.Pelajar susun ayat yang dikenal pasti. 6.Pebincangan: Pelajar diminta menghuraikan isi-isi tama semula. |
REFLEKSI
|
Tujuan langkah 6 adalah untuk memastikan pelajar
mendapat maklumat daripada petikan secara lebih berkesan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.9.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10
(1130-1240)
|
TAJUK
|
Tatabahasa
- Pembetulan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat pasif mengikut contoh guru.
|
AKTIVITI
|
1.Guru edarkan teks yang mengandungi ayat-ayat aktif.
2.Contoh cara menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif diberikan. 3.Pelajar buat latihan. 4.Pembetulan bersama. |
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menunggu jawapan. Akhirnya guru beri
latihan yang lebih mudah untuk membolehka pelajar buat sesuatu.
|
No comments:
Post a Comment