MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.7.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Merumuskan
karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat merumuskan karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar cari kata kunci dalam soalan. 3.Pelajar beri makna atau perkataan yang sinonim dengan kata kunci. 4.Pelajar jawab soalan lisan. 5.Pelajar nyatakan ayat pertama/pengenalan rumusan 6.Pelalar cari isi dan nyatakan secara lisan. 7.Pelajar buat latihan.. |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati mencantumkan dua ayat dan
mengakibatkan struktur ayat yang dicantum menjadi tidak gramatis.Guru menegur
tindakan pelajar supaya mengelakkan perbuatan tersebut.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.7.2013
Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Merumuskan
karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat merumuskan karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar cari kata kunci dalam soalan. 3.Pelajar beri makna atau perkataan yang sinonim dengan kata kunci. 4.Pelajar jawab soalan lisan. 5.Pelajar nyatakan aat pertama/pengenaan rumusan 6.Pelalar cari isi dan nyatakan secara lisan. 7.Pelajar buat latihan.. |
REFLEKSI
|
Hanya
beberapa orang sahaja yang dilhat mahu membuat latihan. Yang lain masih
dengan sikap acuh tak acuh.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.7.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Merumuskan
karangan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengesan isi dan menyalin isi-isi semula.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna lain bagi kata kunci dalam soalan. 3.Pelajar isi tempat kosong – guru menyediakan rumusan yang berformat. |
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mengesan isi setelah dibincangkan.
Pelajar dapat mengisi empat kosong. Namun 60% pelajar tidak berminat belajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Membina
ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat menggunakan perkataan tunjuk, petunjuk, menunjuk,
menunjukkan, ditunjuk, ditunjukkan dan pertunjukan,
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan rumusan kelmarin.
2.Pelajar melengkapkan ayat dengan perkataan ‘tunuk’. 3.Pelajar baca ayat. 4.Pelajar buat ayat sendiri guna perkataan. |
REFLEKSI
|
2 orang pelajar (Tracey dan Yeo) dapat membina ayat dan
yang lain tidak mahu mencuba.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.7.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Membina
ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat menggunakan perkataan tunjuk, petunjuk, menunjuk,
menunjukkan, ditunjuk, ditunjukkan dan pertunjukan,
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan rumusan kelmarin.
2.Pelajar melengkapkan ayat dengan perkataan ‘tunuk’. 3.Pelajar baca ayat. 4.Pelajar buat ayat sendiri guna perkataan. |
REFLEKSI
|
Hanya Jeffry, Firdaus, Paul,
Ian dan Nicholas masih sukar untuk membina ayat yang gramatis.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.7.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
KOMSAS –
Penanggungan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat bercerita tentang rinkasan cerpen dan menjawab soalan pemahaman pada
muka surat 158.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bercerita tentang ringkasan cerpen
penanggungan.
2.Pelajar membuat latihan bertulis. 3.Pelajar jawab soalan lisan. 4.Perbincangan tentang persoalan dan nilai. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat membincangkan nilai-nilai dengan baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
27.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Penggunaan
kata sendi nama - tatabahasa
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menggunakan kata sendi yang betul dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan mudah secara lisan. 3.Pelajar garis kata sendi nama. 4. Pelajar bina ayat guna kata sendi nama. 5.Pelajar isi tempat kosong dengan kata sendi nama. 6.Hasil kerja pelajar disemak. |
REFLEKSI
|
Pelajar
suka menyebut apa-apa sahaja perkataan. Apaila diberikan jawapan mereka
salin. Tidak suka langsung berfikir.
|
No comments:
Post a Comment