Thursday, July 11, 2013

RPH M 28 (8-12.7.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
8.7.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Merumuskan karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar cari kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar beri makna atau perkataan yang sinonim dengan kata kunci.
4.Pelajar jawab soalan lisan.
5.Pelajar nyatakan ayat pertama/pengenalan rumusan
6.Pelalar cari isi dan nyatakan secara lisan.
7.Pelajar buat latihan..
REFLEKSI
Pelajar didapati mencantumkan dua ayat dan mengakibatkan struktur ayat yang dicantum menjadi tidak gramatis.Guru menegur tindakan pelajar supaya mengelakkan perbuatan tersebut.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.7.2013 Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Merumuskan karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumuskan karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar cari kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar beri makna atau perkataan yang sinonim dengan kata kunci.
4.Pelajar jawab soalan lisan.
5.Pelajar nyatakan aat pertama/pengenaan rumusan
6.Pelalar cari isi dan nyatakan secara lisan.
7.Pelajar buat latihan..
REFLEKSI
Hanya beberapa orang sahaja yang dilhat mahu membuat latihan. Yang lain masih dengan sikap acuh tak acuh.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.7.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Merumuskan karangan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mengesan isi dan menyalin isi-isi semula.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna lain bagi kata kunci dalam soalan.
3.Pelajar isi tempat kosong – guru menyediakan rumusan yang berformat.
REFLEKSI
Pelajar dapat mengesan isi setelah dibincangkan. Pelajar dapat mengisi empat kosong. Namun 60% pelajar tidak berminat belajar.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.7.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Membina ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat menggunakan perkataan tunjuk, petunjuk, menunjuk, menunjukkan, ditunjuk, ditunjukkan dan pertunjukan,
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan rumusan kelmarin.
2.Pelajar melengkapkan ayat dengan perkataan ‘tunuk’.
3.Pelajar baca ayat.
4.Pelajar buat ayat sendiri guna perkataan.
REFLEKSI
2 orang pelajar (Tracey dan Yeo) dapat membina ayat dan yang lain tidak mahu mencuba.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.7.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Membina ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat menggunakan perkataan tunjuk, petunjuk, menunjuk, menunjukkan, ditunjuk, ditunjukkan dan pertunjukan,
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan rumusan kelmarin.
2.Pelajar melengkapkan ayat dengan perkataan ‘tunuk’.
3.Pelajar baca ayat.
4.Pelajar buat ayat sendiri guna perkataan.
REFLEKSI
Hanya Jeffry, Firdaus, Paul, Ian dan Nicholas masih sukar untuk membina ayat yang gramatis.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.7.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
KOMSAS – Penanggungan
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bercerita tentang rinkasan cerpen dan menjawab soalan pemahaman pada muka surat 158.
AKTIVITI
1.Pelajar bercerita tentang ringkasan cerpen penanggungan.
2.Pelajar membuat latihan bertulis.
3.Pelajar jawab soalan lisan.
4.Perbincangan tentang persoalan dan nilai.
REFLEKSI
Pelajar dapat membincangkan nilai-nilai dengan baik.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
27.5.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Penggunaan kata sendi nama - tatabahasa
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menggunakan kata sendi yang betul dalam ayat.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan mudah secara lisan.
3.Pelajar garis kata sendi nama.
4. Pelajar bina ayat guna kata sendi nama.
5.Pelajar isi tempat kosong dengan kata sendi nama.
6.Hasil kerja pelajar disemak.
REFLEKSI
Pelajar suka menyebut apa-apa sahaja perkataan. Apaila diberikan jawapan mereka salin. Tidak suka langsung berfikir.

No comments: