RPH
M 24 (10 – 14.6.2013) * M22-23 (27-31.JUN & 3 -7 JUN) CUTI MID SEM/GAWAI
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
14.6.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1103/1
– Karangan A
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam
soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan. 3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama. 4.Kerja rumah – pelajar buat perenggan 3 di rumah. |
REFLEKSI
|
Pelajar belum bersedia penuh
menerima P&P.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.6.2013Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1103/1
– Karangan A
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam
soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan. 3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih sukar membina ayat
berkaitan dengan tajuk sebagai latar belakang dalam pengenalan. Guru
membimbing pelajar dengan meminta mereka member kata sama erti dengan kata
kunci dalam soalan. P&P kurang berkesan kerana pelajar masih keseronokan
selepas tamat cuti.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.6.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1103/1
– Karangan A
|
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam
soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan. 3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama. |
REFLEKSI
|
P&P di atas ditangguh. Pelajar
menghadiri Mesyuarat Rumah Sukan dari masa ke-5 hingga ke 6.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas 1103/1
– Karangan A
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam
soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan. 3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama. |
REFLEKSI
|
P&P dilaksanakan. Pelajar hanya
mampu member makna perkataan dalam kata kunci soalan. Selepas percubaan,
akhirnya pelajar hanya menyalin dan mengisi tempat kosong untuk membina
pengenalan..
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Ulangan
P&P Hari Isnin (Bina Pengenalan)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membia perenggan pengenalan dan menyatakan is utama dalam perenggan
pengenalan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
memberikan makna setiap perkataan yang terdapat soalan.
2.Pelajar bina ayat-ayat yang berkaitan dengan perlkataan dalam soalan. 3.Pelajar baca hasil tulis. 4.Perbincangan aspek ketepatan idea dalam ayat. 5.Pelajar bina ayat untuk ungkapkan isu utama. |
REFLEKSI
|
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.6.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Pembetulan
– Bina Perenggan Isi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi .
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar cari isi.
2.Pelajar ungapkan isi dalam ayat topik. 3.Bincangkan aspek tatabahasa dan ketepatan ayat topik secara individu. 4. Pelajar buat ayat-ayat huraian tentang ayat topik. 5.Guru semak hasil kerja pelajar secara individu. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat membina ayat topik yang baik kecuali 4 orang yang masih lemah Jaffry,
Firdaus, Azmi,dan Paul).
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Membina
ayat topik.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat bina ayat tunggal.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca frasa yang diberikan
guru.
2.Pelajar bina ayat dengan frasa yang diberikan guru. 3.Pelajar tulis syat di papan tulis. 4.Guru semak ayat pelajar. 5, Pelajar bina ayat semula. 6.Perbincangan tentang ayat topic dari aspek semantic: Guru minta pelajar beri makna setiap makna perkataan dalam ayat topik. |
REFLEKSI
|
P&P di atas dapat dijalankan. Pelajar (5-6
orang) sahaja yangberminat belajar. Yang lain senyap tapi tidak berminat.
|
No comments:
Post a Comment