Tuesday, June 25, 2013

RPH M24 (10-14.6.2013)

RPH M 24 (10 – 14.6.2013) * M22-23 (27-31.JUN & 3 -7 JUN) CUTI MID SEM/GAWAI
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
14.6.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Pembetulan Kertas 1103/1 – Karangan A
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan.
3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama.
4.Kerja rumah – pelajar buat perenggan 3 di rumah.
REFLEKSI
Pelajar belum bersedia penuh menerima P&P.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.6.2013Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1103/1 – Karangan A
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan.
3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama.
REFLEKSI
Pelajar masih sukar membina ayat berkaitan dengan tajuk sebagai latar belakang dalam pengenalan. Guru membimbing pelajar dengan meminta mereka member kata sama erti dengan kata kunci dalam soalan. P&P kurang berkesan kerana pelajar masih keseronokan selepas tamat cuti.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.6.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1103/1 – Karangan A

Pelajar dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan.
3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama.
REFLEKSI
P&P di atas ditangguh. Pelajar menghadiri Mesyuarat Rumah Sukan dari masa ke-5 hingga  ke 6.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.6.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Pembetulan Kertas 1103/1 – Karangan A
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan maksud soalan karangan dan mengenal pasti isi-isi karangan.
AKTIVITI
1.Pelajar mentakrif perkataan dalam soalan.
2.Pelajar bina perenggan pendahuluan.
3.Pelajar bina ayat topik setiap isi utama.
REFLEKSI
P&P dilaksanakan. Pelajar hanya mampu member makna perkataan dalam kata kunci soalan. Selepas percubaan, akhirnya pelajar hanya menyalin dan mengisi tempat kosong untuk membina pengenalan..

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
12.6.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Ulangan P&P Hari Isnin (Bina Pengenalan)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membia perenggan pengenalan dan menyatakan is utama dalam perenggan pengenalan.
AKTIVITI
1.Pelajar memberikan makna setiap perkataan yang terdapat soalan.
2.Pelajar bina ayat-ayat yang berkaitan dengan perlkataan dalam soalan.
3.Pelajar baca hasil tulis.
4.Perbincangan aspek ketepatan idea dalam ayat.
5.Pelajar bina ayat untuk ungkapkan isu utama.
REFLEKSI


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
13.6.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Pembetulan – Bina Perenggan Isi
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikan isi .
AKTIVITI
1.Pelajar cari isi.
2.Pelajar ungapkan isi dalam ayat topik.
3.Bincangkan aspek tatabahasa dan ketepatan ayat topik secara individu.
4. Pelajar buat ayat-ayat huraian tentang ayat topik.
5.Guru semak hasil kerja pelajar secara individu.
REFLEKSI
Pelajar dapat membina ayat topik yang baik kecuali 4 orang yang masih lemah Jaffry, Firdaus, Azmi,dan Paul).


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.5.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Membina ayat topik.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bina  ayat tunggal.
AKTIVITI
1.Pelajar baca frasa yang diberikan guru.
2.Pelajar bina ayat dengan frasa yang diberikan guru.
3.Pelajar tulis syat di papan tulis.
4.Guru semak ayat pelajar.
5, Pelajar bina ayat semula.
6.Perbincangan tentang ayat topic dari aspek semantic: Guru minta pelajar beri makna setiap makna perkataan dalam ayat topik.
REFLEKSI
P&P di atas dapat dijalankan. Pelajar (5-6 orang) sahaja yangberminat belajar. Yang lain senyap tapi tidak berminat.

No comments: