Tuesday, June 25, 2013

RPH M 25 (17-21.6.2013)

RPH M 25 (17 – 21.6.2013)
MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
17.6.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Binaan Ayat Topik Melalui Pembetulan (Karangan Kertras 1103/1)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat-ayat topik yang tepat, gramatis, relevan dengan isu utama/kehendak soalan.
AKTIVITI
1.PP diminta membaca soalan karangan soalan 1.
2.PP menyatakan kata yang sinonim atau mana setiap perkataan dalam soalan.
3.PP membaca isi-isi yang disediakan yang ditulis di papan tulis.
4.PP membina ayat topic dengan menggunakan isi/poin pertama untuk perenggan pertama.
5. Ayat pp disemak guru dari meja ke meja unuk mengenal pasti ayat yang boleh djadikan contoh untuk pembetulan (ayat yang mengandungi kesalahan umum).
6.PP tulis ayat tersebut di papan tulis untuk dibincangkan dari aspek tatabahasa dan semantic dan wacana karangan.
7.PP baiki ayat/.
8. PP ulang langkah 2-6.
REFLEKSI
P&P ini dibuat atas kehendak semasa berdasarkan hasil penyemakan Kertas 1103/1 pelajar yang memperlihatkan kelemahan dan punca pelajar masih lemah membina ayat topik dala sesuatu binaan perenggan karangan.
P&P dilaksanakan dengan jayanya. 95% pp mahu dan memperlihatkan keyakinan dalam membina ayat topik.

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.6.2013Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Binaan Ayat Topik Melalui Pembetulan (Karangan Kertras 1103/1)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat-ayat topik yang tepat, gramatis, relevan dengan isu utama/kehendak soalan.
AKTIVITI
1.PP diminta membaca soalan karangan soalan 1.
2.PP menyatakan kata yang sinonim atau mana setiap perkataan dalam soalan.
3.PP membaca isi-isi yang disediakan yang ditulis di papan tulis.
4.PP membina ayat topic dengan menggunakan isi/poin pertama untuk perenggan pertama.
5. Ayat pp disemak guru dari meja ke meja unuk mengenal pasti ayat yang boleh djadikan contoh untuk pembetulan (ayat yang mengandungi kesalahan umum).
6.PP tulis ayat tersebut di papan tulis untuk dibincangkan dari aspek tatabahasa dan semantic dan wacana karangan.
7.PP baiki ayat/.
8. PP ulang langkah 2-6.
REFLEKSI
P&P ini dibuat atas kehendak semasa berdasarkan hasil penyemakan Kertas 1103/1 pelajar yang memperlihatkan kelemahan dan punca pelajar masih lemah membina ayat topik dala sesuatu binaan perenggan karangan.
P&P yang mahu belajar kelas ini memberi perhatian dan membuat latihyan dengan serius. Yang tidak berminat masih lagi kesukaran untuk mengubah sikap yang suka bersuka-suka untuk belajar. Mereka secarca terpaksa buat latihan.
Guru sangat arif akan perangai dan sikap malas pp kelas ini.  

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.6.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Bina ayat – berdasarkan pembetulan Kertas 1103/2.

Pelajar dapat menggunakan kata majmuk untuk membina ayat.
AKTIVITI
1.PP beri contoh kata mamuk.
2.Guru turut tambah contoh katra majmum.
3.PP bina ayat guna kata mamuk.
4.Ayat pp dibincangkan aspek tatabahasa dan semantik.
5.PP isi tempat kosong untuk bina ayat yang guna kata majmuk.
REFLEKSI
PP kelas ini sukar untuk membina ayat. Guru ajar bina ayat melalui teknik kloz.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.6.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Komsas – Novel KdP
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat melengkapkan cerita/rumusan novel Kdp dan melengkapkan Carta Keluarga Kamarudin.
AKTIVITI
1.Pelajar melengkapkan Carta Keluarga Kamarudin.
2.Pelajar melengkapkan rumusan cerita Faridah dan Rahayu.
3Pelajar menjawab soalan lisan dan bertulis. (Tema KdP, Persoalan & Nilai).
4.Perbincangan terarah dan pp tulis haisl bincang.
REFLEKSI
PP kelas ini sangat-sangat perlu dipujuk untuk membuat kerja. 95% tidak membaca novel. Guru ambil masa bercerita sambil Tanya soalan kpd mereka yang boleh menjawab soalan.Apa-apapun mereka ada menuli.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
19.6.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Komsas – Novel KdP
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat melengkapkan cerita/rumusan novel Kdp dan melengkapkan Carta Keluarga Kamarudin.
AKTIVITI
1.Pelajar melengkapkan Carta Keluarga Kamarudin.
2.Pelajar melengkapkan rumusan cerita Faridah dan Rahayu.
3Pelajar menjawab soalan lisan dan bertulis. (Tema KdP, Persoalan & Nilai).
4.Perbincangan terarah dan pp tulis haisl bincang.
REFLEKSI
P&P Berjaya membatu pp mengingat kembali yang sudah dibaca.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
20.6.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Pemahaman KOMSAS – pembetulan Kertas 2
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan dan bercerita secara ringkas tentang Hakiyat Merah Silu.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan dan nyatakan jawapan secara lisan.
3.Jawapan pelajar yang salah diperbetulkan aspek tatahasanya.
4.Pelajar bercerita – menyambung cerita guru.
REFLEKSI
Pelajar sudah lupa jalan cerita Hikayat Merah Silu. Guru bantu. Pelajar masih melakukan kesilapan tatabahasa semasa menjawab soalan pemahaman – iaitu penggunaan ialah atau adalah.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.5.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Pemahaman KOMSAS – pembetulan Kertas 2
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menjawab soalan dan bercerita secara ringkas tentang Hakiyat Merah Silu.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan dan nyatakan jawapan secara lisan.
3.Jawapan pelajar yang salah diperbetulkan aspek tatahasanya.
4.Pelajar bercerita – menyambung cerita guru.
REFLEKSI
P&P di atas ditunda kerana guru menghadiri Program Hari Gawai Sekolah.


No comments: