RPH
M 25 (17 – 21.6.2013)
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.6.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Binaan Ayat Topik Melalui
Pembetulan (Karangan Kertras 1103/1)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat-ayat topik yang tepat, gramatis, relevan dengan isu
utama/kehendak soalan.
|
AKTIVITI
|
1.PP diminta membaca soalan karangan
soalan 1.
2.PP menyatakan kata yang sinonim atau mana setiap perkataan dalam soalan. 3.PP membaca isi-isi yang disediakan yang ditulis di papan tulis. 4.PP membina ayat topic dengan menggunakan isi/poin pertama untuk perenggan pertama. 5. Ayat pp disemak guru dari meja ke meja unuk mengenal pasti ayat yang boleh djadikan contoh untuk pembetulan (ayat yang mengandungi kesalahan umum). 6.PP tulis ayat tersebut di papan tulis untuk dibincangkan dari aspek tatabahasa dan semantic dan wacana karangan. 7.PP baiki ayat/. 8. PP ulang langkah 2-6. |
REFLEKSI
|
P&P ini dibuat atas kehendak
semasa berdasarkan hasil penyemakan Kertas 1103/1 pelajar yang memperlihatkan
kelemahan dan punca pelajar masih lemah membina ayat topik dala sesuatu
binaan perenggan karangan.
P&P dilaksanakan dengan jayanya.
95% pp mahu dan memperlihatkan keyakinan dalam membina ayat topik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.6.2013Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Binaan Ayat Topik Melalui
Pembetulan (Karangan Kertras 1103/1)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat-ayat topik yang tepat, gramatis, relevan dengan isu
utama/kehendak soalan.
|
AKTIVITI
|
1.PP diminta membaca soalan karangan
soalan 1.
2.PP menyatakan kata yang sinonim atau mana setiap perkataan dalam soalan. 3.PP membaca isi-isi yang disediakan yang ditulis di papan tulis. 4.PP membina ayat topic dengan menggunakan isi/poin pertama untuk perenggan pertama. 5. Ayat pp disemak guru dari meja ke meja unuk mengenal pasti ayat yang boleh djadikan contoh untuk pembetulan (ayat yang mengandungi kesalahan umum). 6.PP tulis ayat tersebut di papan tulis untuk dibincangkan dari aspek tatabahasa dan semantic dan wacana karangan. 7.PP baiki ayat/. 8. PP ulang langkah 2-6. |
REFLEKSI
|
P&P ini dibuat atas kehendak
semasa berdasarkan hasil penyemakan Kertas 1103/1 pelajar yang memperlihatkan
kelemahan dan punca pelajar masih lemah membina ayat topik dala sesuatu
binaan perenggan karangan.
P&P yang mahu belajar kelas ini
memberi perhatian dan membuat latihyan dengan serius. Yang tidak berminat
masih lagi kesukaran untuk mengubah sikap yang suka bersuka-suka untuk
belajar. Mereka secarca terpaksa buat latihan.
Guru sangat arif akan perangai dan sikap
malas pp kelas ini.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.6.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Bina ayat – berdasarkan
pembetulan Kertas 1103/2.
|
|
Pelajar
dapat menggunakan kata majmuk untuk membina ayat.
|
AKTIVITI
|
1.PP beri contoh kata mamuk.
2.Guru turut tambah contoh katra majmum. 3.PP bina ayat guna kata mamuk. 4.Ayat pp dibincangkan aspek tatabahasa dan semantik. 5.PP isi tempat kosong untuk bina ayat yang guna kata majmuk. |
REFLEKSI
|
PP kelas ini sukar untuk membina
ayat. Guru ajar bina ayat melalui teknik kloz.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Komsas – Novel KdP
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat melengkapkan cerita/rumusan novel Kdp dan melengkapkan Carta Keluarga
Kamarudin.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar melengkapkan Carta
Keluarga Kamarudin.
2.Pelajar melengkapkan rumusan cerita Faridah dan Rahayu. 3Pelajar menjawab soalan lisan dan bertulis. (Tema KdP, Persoalan & Nilai). 4.Perbincangan terarah dan pp tulis haisl bincang. |
REFLEKSI
|
PP kelas ini sangat-sangat perlu
dipujuk untuk membuat kerja. 95% tidak membaca novel. Guru ambil masa
bercerita sambil Tanya soalan kpd mereka yang boleh menjawab
soalan.Apa-apapun mereka ada menuli.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Komsas – Novel KdP
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat melengkapkan cerita/rumusan novel Kdp dan melengkapkan Carta Keluarga
Kamarudin.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar melengkapkan Carta
Keluarga Kamarudin.
2.Pelajar melengkapkan rumusan cerita Faridah dan Rahayu. 3Pelajar menjawab soalan lisan dan bertulis. (Tema KdP, Persoalan & Nilai). 4.Perbincangan terarah dan pp tulis haisl bincang. |
REFLEKSI
|
P&P
Berjaya membatu pp mengingat kembali yang sudah dibaca.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.6.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Pemahaman
KOMSAS – pembetulan Kertas 2
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menjawab soalan dan bercerita secara ringkas tentang Hakiyat Merah
Silu.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan dan nyatakan jawapan secara lisan. 3.Jawapan pelajar yang salah diperbetulkan aspek tatahasanya. 4.Pelajar bercerita – menyambung cerita guru. |
REFLEKSI
|
Pelajar
sudah lupa jalan cerita Hikayat Merah Silu. Guru bantu. Pelajar masih
melakukan kesilapan tatabahasa semasa menjawab soalan pemahaman – iaitu
penggunaan ialah atau adalah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Pemahaman
KOMSAS – pembetulan Kertas 2
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menjawab soalan dan bercerita secara ringkas tentang Hakiyat Merah
Silu.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan dan nyatakan jawapan secara lisan. 3.Jawapan pelajar yang salah diperbetulkan aspek tatahasanya. 4.Pelajar bercerita – menyambung cerita guru. |
REFLEKSI
|
P&P
di atas ditunda kerana guru menghadiri Program Hari Gawai Sekolah.
|
No comments:
Post a Comment