MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
15.4.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Pemahaman – Kebanjiran Warga Asing
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyatakan
jawapan penuh bagi soalan pemahaman dan membina ayat bagi entri yang
terpilih.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan. 3.Pelajar nyatakan maksud kosa kata sukar. 4. Pelajar bina ayat. 5.Perbincangan. |
REFLEKSI
|
Oleh
sebab hanya 15 orang pelajar buat latihan dan yang lain tidak buat atas sebab
tidak hadir kerana aktiviti koko (bomba, sukan) maka P&P berpusat kpd
guru. Guru minta pp nyatakan punca dan cara atasi kebanjiran warga asing
secara lisan dan guru bantu bina ayat lengkap utk merumus. Tujuan adalah
untuk menjimatkan masa dan menjadikan jawapan model kpd pelajar. Tindakan
lanjut: PP akan diminta buat sepenuhnya rumusan akan datang.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.4.2013Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Membina ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat majmuk
yang menggunakan ‘bahawa’ dan ‘ yang’
|
AKTIVITI
|
1.Baca
petikan.
2.Jawab soalan lisan. 3.Beri makna perkataan. 4.Bina ayat secara lisan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
didapati masih kesukaran membina ayat. Ayat yang dibina tiada predikat
khususnya ayat relatif.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
16.4.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Membina ayat
|
|
Pelajar dapat membina ayat
majmuk yang menggunakan ‘bahawa’ dan ‘ yang’
|
AKTIVITI
|
1.Baca
petikan.
2.Jawab soalan lisan. 3.Beri makna perkataan. 4.Bina ayat secara lisan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
kelas ini dibantu dengan diberi subjek atau predikiat. Ada 5 -7 dapat
membuatnya. Yang lain hanya menyalin kerja rakan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Sambung bina ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina ayat
majmuk.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
beri makna perkataan/lawan makna.
2.Pelajar bina ayat. 3.Guru perbetulkan hasil pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar teransang untuk membina
ayat. P&P sangat perlahan kerana perhatian khusus diberi kepada 5 orang
pelajar sepanjang P&P.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
17.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Pemahaman Sajak – Kecek V
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat bercerita dari
hal sajak dapat menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar terangjkan maksud beberapa perkataan. 3. Pelajar jawab soalan. |
REFLEKSI
|
Pelajar
menunjukkan kemajuan dalam mempelbagaikan variasi ayat semasa menjawab soalan
pemahaman. 20% masih di tahap sangat sederhana.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Pemahaman Sajak Kecek (V) –
sambungan (advance – KBKK)
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyatakan mesej
sajak, persoalan, tema sajak.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca sajak.
2.Pelajar beri makna kosa kata. 3.Pelajar nyatakan tema sajak – sumbang saran guru. 4.Pelajar nyatakan persoalan. – sumbang saran guru. 5.Pelajar nyatakan nilai-nilai lain yang terdapat dalam sajak. |
REFLEKSI
|
Pelajar kurang cekap
memikirjkan sesuatu yang tersirat. Pelajar sangat perlu ditanyai soalan
bimbingan untuk mengenal pasti tema, persoalan, nilai dalam sajak.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
18.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Mengasingkan ayat majmuk
keapada ayat tunggal.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membuat latihan.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
minta pelajar baca petikan.
2.Pelajar pilih ayat majmuk. Guru beri tanda – kata hubung. 3.Pelajar pecah ayat tersebut menjadi dua perkataan. 4.Guru semak kerja pelajar. 5. Ada yang masih salah. Kesempatan ini diambil guru untuk perbetulkan pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar suka membuat latihan
ini. Malangnya Antonio, Dumsum, Jalaini, Van Dam, Ching Ming tidak berminat
belajar. Guru memujuk tapi tetap mereka buat tak kisah.
|
No comments:
Post a Comment