Thursday, April 18, 2013

RPH M16 (15-19.4.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
15.4.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Pemahaman – Kebanjiran Warga Asing
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan jawapan penuh bagi soalan pemahaman dan membina ayat bagi entri yang terpilih.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan.
3.Pelajar nyatakan maksud kosa kata sukar.
4. Pelajar bina ayat.
5.Perbincangan.
REFLEKSI
Oleh sebab hanya 15 orang pelajar buat latihan dan yang lain tidak buat atas sebab tidak hadir kerana aktiviti koko (bomba, sukan) maka P&P berpusat kpd guru. Guru minta pp nyatakan punca dan cara atasi kebanjiran warga asing secara lisan dan guru bantu bina ayat lengkap utk merumus. Tujuan adalah untuk menjimatkan masa dan menjadikan jawapan model kpd pelajar. Tindakan lanjut: PP akan diminta buat sepenuhnya rumusan akan datang.


MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.4.2013Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Membina ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat majmuk yang menggunakan ‘bahawa’ dan ‘ yang’
AKTIVITI
1.Baca petikan.
2.Jawab soalan lisan.
3.Beri makna perkataan.
4.Bina ayat secara lisan.
REFLEKSI
Pelajar didapati masih kesukaran membina ayat. Ayat yang dibina tiada predikat khususnya ayat relatif.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
16.4.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Membina ayat

Pelajar dapat membina ayat majmuk yang menggunakan ‘bahawa’ dan ‘ yang’
AKTIVITI
1.Baca petikan.
2.Jawab soalan lisan.
3.Beri makna perkataan.
4.Bina ayat secara lisan.
REFLEKSI
Pelajar kelas ini dibantu dengan diberi subjek atau predikiat. Ada 5 -7 dapat membuatnya. Yang lain hanya menyalin kerja rakan.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
17.4.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Sambung bina ayat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membina ayat majmuk.
AKTIVITI
1.Pelajar beri makna perkataan/lawan makna.
2.Pelajar bina ayat.
3.Guru perbetulkan hasil pelajar.
REFLEKSI
Pelajar teransang untuk membina ayat. P&P sangat perlahan kerana perhatian khusus diberi kepada 5 orang pelajar sepanjang P&P.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
17.4.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Pemahaman Sajak – Kecek V
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat bercerita dari hal sajak dapat menjawab soalan pemahaman.
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar terangjkan maksud beberapa perkataan.
3. Pelajar jawab soalan.
REFLEKSI
Pelajar menunjukkan kemajuan dalam mempelbagaikan variasi ayat semasa menjawab soalan pemahaman. 20% masih di tahap sangat sederhana.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.4.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Pemahaman Sajak Kecek (V) – sambungan (advance – KBKK)
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menyatakan mesej sajak, persoalan, tema sajak.
AKTIVITI
1.Pelajar baca sajak.
2.Pelajar beri makna kosa kata.
3.Pelajar nyatakan tema sajak – sumbang saran guru.
4.Pelajar nyatakan persoalan. – sumbang saran guru.
5.Pelajar nyatakan nilai-nilai lain yang terdapat dalam sajak.
REFLEKSI
Pelajar kurang cekap memikirjkan sesuatu yang tersirat. Pelajar sangat perlu ditanyai soalan bimbingan untuk mengenal pasti tema, persoalan, nilai dalam sajak.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
18.4.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Mengasingkan ayat majmuk keapada ayat tunggal.
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat membuat latihan.
AKTIVITI
1.Guru minta pelajar baca petikan.
2.Pelajar pilih ayat majmuk. Guru beri tanda – kata hubung.
3.Pelajar pecah ayat tersebut menjadi dua perkataan.
4.Guru semak kerja pelajar.
5. Ada yang masih salah. Kesempatan ini diambil guru untuk perbetulkan pelajar.
REFLEKSI
Pelajar suka membuat latihan ini. Malangnya Antonio, Dumsum, Jalaini, Van Dam, Ching Ming tidak berminat belajar. Guru memujuk tapi tetap mereka buat tak kisah.

No comments: