MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.9.2012 (ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
4K6 (0705-0825)
|
TAJUK
|
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Guru Menghadiri Kursus
Pemantapan Guru Kanan
|
AKTIVITI
|
Di Islamaic Information Center, JLN Ong
Tiang Swee, Simpang 3
|
REFLEKSI
|
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.2012 (ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
5K6 (815-925)
|
TAJUK
|
Ulang kaji: Binaan Ayat Topik
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina
ayat topic yang pendek, gramatis dan bermakna untuk mengungkapkan isi utama
karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar menyenaraikan isi
karangan.
2.Pelajar bina ayat topik. 3.Pelajar baiki ayat yang dibuat. 4.Pelajar menghuraikan isi utama. |
REFLEKSI
|
Hanya 4-5 orang pelajar dapat membina ayat topic
yang gramatis dan menghuraikannya.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu &
Pemulihan BM
|
TARIKH/HARI
|
18.9.2012 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
4K6 (0705-0815) & 0945-1020)
|
TAJUK
|
Binaan Ayat Topik
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina
ayat topik yang pendek, gramatis dan bermakna untuk mengungkapkan isi utama
karangan.
|
AKTIVITI
|
1.Guru minta pelajar menyenaraikan isi
karangan.
2.Pelajar bina ayat topik. 3.Pelajar baiki ayat yang dibuat. 4.Pelajar menghuraikan isi utama. |
REFLEKSI
|
Tidak sampai 30% pelajar menunjuk minat belajar
dengan seronoknya. 70% terpaksa rela belajar. 5-6 orang tidak minat langsung.
Guru beri perhatian pada yang 30%.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
19.9.2012 (RABU)
|
RABU
|
4K6
(0945-1040)
|
TAJUK
|
KOMSAS: Persoalan Melunas Rindu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menyatakan
maksud persoalan dan menyatakan persoalan dan bukti persoalan dalam Melunas
Rindu.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menyatakan maksud persoalan.
2.Pelajar menyatakan persoalan dalam Melunas Rindu dan bukti. |
Refleksi
|
Hanya 5 orang pelajar yang sudah habis
baca novel. Guru hanya cuba bantu pelajar mendapatkan cerita dalam Melunas
Rindu.
|
MATA PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.9.2012 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
4K6–
(0705-0815) & 5K6 (945-1020)
|
TAJUK
|
Tatabahasa – Bina ayat menggunakan
peribahasa.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
1.Pelajar
dapat membina ayat mudah dan ayat majmuk untuk mengungkapkan peribahasa dan
maksudnya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
meneka makna peribahasa (besar hati, cakap besar, tangan panjang, seperti
lembu dicucuk hidung, tangan kosong.
2.Pelajar bina ayat. 3.Semak di papan tulis. |
Refleksi
|
Pelajar tahu meneka makna peribahasa namun sukar
membina ayat yang boleh membayangkan maksud peribahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.9.2012 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
4K6– (10.40-11.40)
& 5K6 (0945-1020)
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.9.2012 (Sabtu)
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0945-1020)
|
TAJUK
|
KOMSAS – Membincangkan Persoalan,
Pengajaran, Nilai dalam Melunas Rindu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menghubungkait peristiwa yang digarapkan dalam novel Melunas Rindu kepada
kajian persoalan, pengajaran dan nilai.
|
AKTIVITI
|
1.Guru bercerita tentang suatu peristiwa.
2.Pelajar mentertemahkan cerita kepada persoalan, pengajaan dan nilai. 3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. |
Refleksi
|
4-5 orang pelajar dari kedua-pdua kelas
menunjukkan minat untuk belajar. Yang lain sangat mengecewakan walaupun guru
mengulankan dingkasan cerita untuk membolehkan mereka mencari jawapan kpd tugasan.Mereka
takut untuk berfikir. Mereka SUKA menyalin.
|
No comments:
Post a Comment