Minggu 26 (25-29.6.2012)
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.6.2012 (ISNIN)
|
KELAS/MASA
|
4K6 – 0705-0815 & 5K6 (815-925)
|
TAJUK
|
Pembetulan Kertas BM 2 – Bina Ayat Topik
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat membina
ayat topik yang relevan dengan isu utama untu mengungkapkan isi utama.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar bina ayat dan ayat ditulis di
papan tulis untuk dibincangkan.
2.Pelajar menghuraikan ayat topik menggunakan teknik 4W1H. 3.Huraian pelajar dibincangkan. |
REFLEKSI
|
Pelajar masih lemah dalam binaan ayat
topik yang relevan, tepat dan gramatis. P&P sedikit sebanyak membaiki
kemahiran pelajar dalam membina ayat yang tepat, gramatis.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu &
Pemulihan BM
|
TARIKH/HARI
|
19.6.2012 (SELASA)
|
KELAS/MASA
|
5K6 (0705-0815) & 945-1020)
|
TAJUK
|
Rumusan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumuskan
petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca senyap petikan.
2.Pelajar bina ayat pendahuluan. 3.Guru semak dan maklumkan kesilapan. 4.Pelajar bina ayat untuk mengungkapkan isi-isi tersurat. 5.Guru semak dari meja ke meja. Kesilapan umum dibincangkan di depan kelas. |
REFLEKSI
|
P&P di atas hanya dapat membincangkan fakta
tersurat sahaja. 70% pelajar mahu belajar. 30% pelajar sangat ke beratan
untuk belajar.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
20.6.2012 (RABU)
|
RABU
|
4K6
(0945-1040)
|
TAJUK
|
Rumusan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
merumuskan petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca senyap petikan.
2.Pelajar bina ayat pendahuluan. 3.Guru semak dan maklumkan kesilapan. 4.Pelajar bina ayat untuk mengungkapkan isi-isi tersurat. 5.Guru semak dari meja ke meja. Kesilapan umum dibincangkan di depan kelas. |
Refleksi
|
P&P di atas hanya dapat membincangkan fakta
tersurat sahaja.
*Petikan ulangan. Pelajar didapati belum menguasai isi tersurat. |
MATA PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
21.6.2012 (KHAMIS)
|
KELAS/MASA
|
4K6–
(0705-0815) & 5K6 (945-1020)
|
TAJUK
|
KOMSAS- Melunas Rindu/Kabus Di Perbukitan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
menjawab soalan pemahaman.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar diberi soalan
untuk mengesan pemahaman.
2.Jawapan dibincangkan. 3.Guru menerapkan beberapa nilai dan contoh bukti nilai. |
REFLEKSI
|
50% pelajar dari kedua-kedua kelas
|
MATA PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu dan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
22.6.2012 (JUMAAT)
|
KELAS/MASA
|
5K6– (0945-1040) – 4K6 (1040-1140)
|
TAJUK
|
Mengenal pasti subjek dan jenis predikat
dalam ayat
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat
mengenal pasti subjek dan predikat ayat. (Matlamat bertujuan supaya pelajar
dapat memahami bahawa subjek mesti frasa nama)
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca
petikan.
2.Pelajar cari subjek dan kenal pasti predikat ayat. 3.Perbincangan untuk kenal pasti subjek dan predikat. 4.Guru semak latihan pelajar. |
REFLEKSI
|
Suatu yang mengejutkan bahawa masih banyak pelajar sukar untuk mengenal
pasti subjek dan predikat ayat.
|
No comments:
Post a Comment