MATA PELAJARAN | Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 9.1.2011 (ISNIN) |
KELAS/MASA | 4K6– (0845-0925) dan 5K6 |
TAJUK | Sambungan: Membina Perenggan Pendahuluan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat-ayat yang gramatis ,membina ayat sebagai latar belakang dan membina isu utama dalam perenggan pendahuluan. |
AKTIVITI | 1.Guru memberikan soalan: Soalan Tg 4 Akhir Tahun |
REFLEKSI | Kedua-dua kelas memberi resppon yang baik walaupun Kelas Tingkatan 5K6 agak lambat. |
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 10.1.2012 (SELASA) |
KELAS/MASA | 4K6– (0945-1055) |
TAJUK | Komsas: Pantun Empat Kerat – MS5 Harga Remaja – Sasbadi 37 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan membina ayat gramatis. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca pantun. |
REFLEKSI | P&P Komsas ini merupakan pelajaran yang pertama, pelajar didapati berminat belajar. Pelajar Melayu yang seramai 9 orang agak rendah pencapaiannya. Ayat yang dibina selalunya tidak gramatis. |
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 10.1.2012 (SELASA) |
KELAS/MASA | 5K6– (1055-1130) |
TAJUK | Komsas: Pantun Eam Kerat – Dirgahayu MS5; Federal MS65 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dan membina ayat gramatis. |
AKTIVITI | 1.Pelajar baca pantun. |
REFLEKSI | Pelajar sudah lupa akan cirri pantun namun masih berminat belajar. Guru bertegas dengan memastikan beberapa orang pelajar lelaki yang cuba tunjuk perangai. |
MATA PELAJARAN | Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 11.1.2012 (RABU) |
RABU | 4K6–(705-815) dan 5K6 (1130-1240) |
TAJUK | Sambungan pantun: Latihan menjawab soalan pemahman KOMSAS |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman KOMSAS seperti kehendak SPM. |
AKTIVITI | 1.Soalan tambahan berdasarkan pantun KOMSAS diberikan kepada pelajar. |
REFLEKSI | Pelajar 4K6 menunjukkan minat belajar. Ada 3-4 orang dilihat kurang berminat mendengar tetapi masih membuat latihan. Pelajar 5K6 dilihat melupai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS. P&P ini Berjaya mengajak mereka mengingat semula teknik yang sepatutnya telah diajarkan guru mereka. |
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu dab Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 12.1.2012 (KHAMIS) |
KELAS/MASA | 5K6– (1055-1240) – 3 masa |
TAJUK | Membina ayat menggunakan perkataan yang diberikan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat membina ayat yang gramatis dan bermakna dengan menggunakan perkataan – (leksikografi) |
AKTIVITI | 1Pelajar menambahkan imbuhan kepada perkataan yang diberikan (jauh). |
REFLEKSI | Pelajar membuat latihan yang diberikan. 60% pelajar menunjukkan hasil kerja yang baik. 35% perlu dibaiki dan diterangkan kelemahan mereka. 2 orang pelajar sangat lemah malah hanya menyalin kerja kawan. Dari segi disiplin, kelas ini cukup baik. |
MATA PELAJARAN | Pemulihan Bahasa Melayu dab Bahasa Melayu |
TARIKH/HARI | 13.1.2012 (JUMAAT) |
KELAS/MASA | 4K6– (0815-0925 |
TAJUK | Sambungan Membina Perenggan Pendahuluan |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengukuh pemahaman tentang konsep menulis perenggan pendahuluan yang mengikut wacana yang baik dan utuh. |
AKTIVITI | 1.Pelajar diberikan gambar rajah. |
REFLEKSI | Masih ada 7 orang murid menulis pendahuluan yang bercampur isi karangan waklaupun sudah diperjelaskan. Pelajar tersebut diminta membuat pembetulan. Walau apapun P&P dianggap berjaya mencapai objekltif. |
No comments:
Post a Comment